AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.095

PDC ovanligt på E39 Touring?

Hej!

En bekant letar efter en bra E39 Touring, och jag har rått honom att leta efter en med PDC då jag tycker detta är en ovärderlig funktion på min E38. Men till min förvåning rapporterar han nästan ingen av de dussintals bilar han kikat på har PDC.
Är PDC en ovanlig funktion på E39??

Mvh. /Kjell
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har inget riktigt jättebra svar på frågan utan dryftar mig till att lämna en betraktelse.

Utan att veta vilken årsmodell din kompis letar efter har jag tyckt mig notera att ju nyare bil desto oftare PDC.

Så det kan ju vara så att på nyare modeller kanske PDC ingick i nåt paket, dom tenderar ju att bli lite mer omfattande vartefter modellen lever samt att kanske priset på detta förnämliga tillbehör sakta kröp neråt och fler beställde. Sen är det nog så att desto dyrare modell, desto fler tillbehör.

En tidig 520 har det nog inte medan en sen 530 eller 540 med säkerhet har det.

Inget vetenskapligt utan bara en reflektion.

Hoppas din kompis hittar en bra bil iaf :-)

Niklas

Fransosen
Han letar i modellspannet 520-530, och i modellårsspannet 99-03 ungefär.
Det jag tycker är konstigt är att man hittar bilar på blocket med t.ex regnsensor, men inte PDC. Kostade inte de funktionerna ungefär samma, ca 5kSEK, att beställa vid nyköpet? Jag skulle garanterat valt PDC för regnsensorn...

Mvh. /Kjell
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Regnsensorn ingick mig veterligen i komfortpaketet som jag tror ytterst få avstod ifrån. Vet faktiskt inte om PDC någonsin ingick i nåt paket varför fler kanske inte såg finessen med detta.

Med den sökningen borde det ju finnas tycker man. Även om man har det på bilen kanske man inte skriver om det i annonsen så fler kanske har det fast det ser så ut när man söker?

/Niklas

Fransosen
Märkligt, alla mina BMW-bilar har erbjudit PDC-funktionen, även dagens i övrigt relativt enkelt utrustade bil. Å andra sidan han kanske letar efter de billigaste bilarna med lite utrustning? Då ökar nog risken att de faller bort.

Mvh
Mikael
To
60
Torby
Tesla Model Y Performance-25
BMW S100R-11
Golf 1.6-08
kom inte pdc fram på 01or har bara bak på min 99:a. min sambo älskar pdc det får nog bli på nästa bil med :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.