|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är gissningsvis snart en ägare av en E39-touring (ska bara hitta en passande först...). De bilar jag kikat på hittils har haft någon form av "BMW Business CD system", vilket inte direkt imponerat i varken ljudkvalitet eller kraft. Jag undrar lite över vilka ljudanläggningar som fanns att tillgå till E39, och vilken kvalitet de anses ha? | |
|
Alla suger främst på en punkt : USLA högtalare Så länge man undviker Reversen ( std på 520,523 och 525TDS) är det lugnt då Business och Professional alla har möjlighet med CD/MP3 växlare /Ipod osv Finns aktiv baslåda som låter lite mer men inte bra ändå.. Bilar med DSP och allt annat lull har möjlightet att ta ut balanserade signaler bak om man är händig... Och Ja, alla har 10 galler oavsett högtalar system.. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tack för svaret Magnus! Jo jag gjorde en sökning men lyckades inte hitta någon förteckning över vilka alternativ som fanns att beställa till den. Vissa nämner Hifi, andra DSP, andra Business etc - men det känns inte som en heltäckande bild av dess prestanda och hur de jämförs sinsemellan. Att folk tycker att ljudet generellt låter dåligt framgår däremot med all önskvärd tydlighet... Detta är ju synd, eftersom just ljudet är viktigt för mig. Här är bara några kommentarer: "Helt sjukt dåligt ljud" "BMW:s top-of-the-line "DSP professional" låter helt ofattbart dåligt! Var helt övertygad om att min var trasig, tills jag jämförde med en annan som lät lika kasst och jag sedan fick höra att de var så dåliga" "Musikanläggningen luktar öststat och duger närmast till P1 och trafikinformation" "Stereon är som flera skrivit en riktig katastrof. Enklast - och billigast- är att byta befintliga högtalare mot - ja,nästan vad som helst. Allt är bättre än orginalen." "Stereon var nog det sämsta med den bilen." |
|
|
Anser att det är mycket bra ljud i min bil då man betänker att det är ett orginalsystem. Känns påkostat...Vet inte vilka bilar som har ett bättre ljudsystem. Hade en Mitsubishi Galant en gång som jag också ansåg att det var bra ljud i förutom avsaknaden utav bas. Brc i Malmö fixade det med en Sub och sa att orginalhögtalarna aldrig är så bra orginal. I Bmw tycker jag dock att det låter tillräckligt för mej... |
|
| Phaser, vad heter det ljudsystem du har i din 523a? | |
|
Jag bytte högtalare till Phoneix gold , bytte ut reversen mot en business och Sony växlare och sen var det helt OK ljud i bilen ( kanske ett 4 kanals steg steg till front + baslåda om man vill ha bättre dunk då..) Jag tycker att det INTE är värt att betala extra för en bil med DSP etc etc utan se bara till att det INTE är reverse apparaten och dra i nya BRA högtalare i orginal hålen ( tänk på att orginal telefonens HF ibland går vi en dubbel spole på förar dörrens högtalare..) så blir dom flesta HiFI behoven tillgodosedda trots orginal radion.. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Gasar-Magnus : Hur fixar man MP3 uppspelningsmöjlighet på en bil med Business RDS? Och hur många högtalare finns det egentligen i denna stereo. |
|
|
Lämplig intreface box från www.connects2.com och en MP3 spelande växlare eller Mp3 spelare i läcker liten vagga t.ex. i mitten Länk för lite läsning i ämnet, "standard" är diskanter+ bas i dörren fram, koax bak lyxigare system har 3 väg system fram samt diskanter i bakdörrar och bas i tak/hatthylla Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tycker ljudet är piss å skit i BMW nån som har nåt bra tips om vad man ska uppgrader till och hur? BMW is the choosen one |
|
|
håller med att det låter "mindre bra". bara byta högtalare bör låta bättre. kanske provar om tid finnes :-) |
|
|
Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.