AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.633

Glapp i framvagn?

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Tjenare! Är så att jag har en M3 -94 som jag har glapp i framvagnen. Det är på höger sida och det låter vid ojämnväg. Då till frågan. Är så att jag har hissat upp bilen och försökt lokalisera vart det kan komma ifrån men varken ser,känner eller hör något klapp. Blir snart galen på ljudet. Känns ju som bilen är mycket billigare när detta ljudet framhävs så tydligt. Känns ju lite otippat och lämna in pärlan till en verkstad när det handlar om något sådanthär. Ingen som har lite tipps vad jag kan göra för något. Och måste bara till lägga att den går sjukligt gött!!!
pe
554
perf
320xd e91 -09
Kolla stödlagret på stötdämparen.
re
15
reidmar
Bmw 320i -88
kolla så att det inte är bromsoket som skramlar. sparka till lite på däcket så hör du om det är det..
M
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Har samma fenomen på min Audi A3, de bytte stötdämparlagren och till en början blev det bättre men efter två veckor var ljudet tillbaka. När de bytte dem så kollade de igenom framvagnen flera gånger eftersom de var osäkra på om det verkligen var det som var problemet. Skulle verkligen vilja ha tips :P

Man ska sikta på att vara bra!
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Tjenare igen. Nja bromsoket det ljudet känner jag igen. Känns jävligt lurit. Känns mer som nåt stabiliserings stag eller något liknande. Fast nu har jag inte tittat påt på ett tag och nu har det ju blivit värre så jag får se om jag inte skulle ta och hissa upp bilen på okq8 imorgon så kan jag återkomma om jag hitta felet. Men som sagt toplagringen i stötdämparen kanske det kan vara. Hittar jag inte felet imorgon så tror jag att jag åker och lämnar in den på Bmw. Men det är lite konstigt när jag står stilla och jag vrider ratten till bott då känns det typ som att det är glapp i hela framvagnen typ. Märks inget när man gör eller så. Bye bye!
M3
36
M3nerd
318i -87
M3 -88
Staget mellan krängningshämmaren och fjäderbenet. Kolla upp det.
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej hej! Tack för alla tippsen! Tänkte jag skulle åka ner till okq8 och kolla påt idag! Får se om jag hittar något fel på framvagnen. Mvh!
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Hej, kolla framvagnen och fästet som håller motorn.

Motorn ligger på 2st motorkuddar, dessa sitter fast i framvagnen. Där var motorkuddarna sitter fast där spricker metallen och resultatet är att hela motorn gungar fram och tillbaka, speciellt vid gaspådrag. På vissa bilar där folk inte åtgärdat detta problem på ett tag har jag varit med om att motorn har slåt i torpedvägen vid hård acceleration, även extratorgrenröret vid flexkopplingen går sönder.

Har sätt detta fel på 2st m3:or av 5st möjliga. Tror att det är ett ganska vanligt fel.

Lättast att kolla är att ta en kofot undertill och vika fram och tillbaka vid motorfästet.

Glappar det så är det som är problemet.

Åtgärd: Ta av framvagnen och förstärk fästet med extra metall som svetsas fast, bytt motorkuddarna på samma gång.

Ni som kollar eran m3, kolla detta fäste, fler kommer att ha glapp där än vad dom tror, speciellt vid ca 15000mil och uppåt.
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Tjenare! Tackar för ett så utförligt tipps som detta. Men det känns verkligen inte som att hela motorn skulle glappa. Känns inget vid gaspådrag eller liknande. Men jag ska titta påt för man vet ju aldrig. Men det jag har lagt märke till också är att när jag smyger framåt eller bakåt och kopplar ur mycket fort så dunkar det till undertill bilen. Känns också som ett glapp. Jobbit att jag ska vara så förbannat kräsen för minsta ljud jag hör så får jag ju spel. Tjejen blir galen på mig om inte annat. Fan i vinter ska jag fixa alla fel som stör mig så han går riktigt fint till nästa sommar. Misstänker att bilen gått ruskigt hårt men det har väl dem flesta gjort. Själv så har jag inte dratt en enda burnis eller liknande då jag tycker det sliter för mycke på grejjerna. BÄttre gasa på rakt fram för den drar ju löss på 2:an.
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Dunkar det till när du släpper koplingen snabbt så är säkert fästet sönder. I detta fall handlar det inte om att man är kräsen för minsta ljud utan fler grejor kommer gå sönder efter ett tag. Speciellt flexkopplingen på grenröret och då blir det dyrt.
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Tjenare Sly! Ja det är precis så du beskriver det. Det dunkar till under bilen när jag släpper kopplingen väldigt fort. Smyger jag med kopplingen är det inte ett missljud. Hur ska man fixa detta då? Fan nu blir jag ju nervöser. Är det ett jobbigt jobb eller kan man fixa detta själv??!? Tacksam för svar som sagt!
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Hissa upp bilen och ta en kofot och vika fram och tillbaka precis intill motorfästet. Kolla hur motorfästet beter sig. Flyttar den sig upp och ner eller i sidled i själva fästet under till, så måste framvagns balken av och svetsas/förstärkas.

Har du svets och kan svetsa så kan man göra det själv. Kan man inte svetsa så får du lämna till någon som kan. Och det är ganska jobbigt, tar ca 3-4timmar om allt går som skall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.