AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.328

EURO 4, partikelfilter - problem om det saknas?

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jag har spanat in ett par 1-serieobjekt i Tyskland (diesel). Dieselpartikelfilter (DPF) var original i Sverige, men tillval i Tyskland. Frågan är om bilen saknar DPF, blir det något praktisk skillnad i skatt - någon som vet eller har erfarenhet av detta? Jag tittar alltså på 120d 2005-2006.

Det finns några trådar som tangerar frågan, men det handlar främst om CoC-intyg och hur de har lyckats få upp klassningen från miljöklass 2000 till 2005. Antag alltså istället att bilen jag hittar INTE har DPF, vad händer med skatten?

Har försökt att ringa VV men alla tycks vara på semester och ingen vet vad som gäller. Suck. Mycket tacksam för svar kring detta eftersom jag planerar en resa i närtid.
Hej,

Högst ovetenskapligt har jag kollat på ett antal 120d-annonser med manuella bilar både utan och med partikelfilter. I annonserna anges samma nivå för utsläpp av koldioxid oavsett om bilen har filter eller inte. Jag har dock för mig att någon bilmodell har aningen högre utsläpp med filter så det kan vara olika tydligen.

Hur som helst, eftersom en bil i Euro4/mk2005 och även de i mk2005 med filter får skatten bestämd av hur mycket koldioxid som släpps ut drar jag slutsatsen att skatten blir lika för en 120d med och utan. Skillnaden blir att bilen utan filter inte får glädje av skattelättnaden om 6 000 kr som staten bjussar på. Men om den extra skattelättnaden blir aktuell för en bil som inte sålts ny i Sverige överhuvudtaget vet jag tyvärr inte. Allt jag läst talar för att man får del av lättnaden men undrar om det är from första reg i utlandet eller Sverige. Och om man räknar från reg i utlandet, vad avräknas då från de 6 000?

Kolla in info på vv:s sida om skatter:
Länk

Förra året tog jag in 3 dieselbilar i mk 2005, alla utan filter. En av dessa var en golf v tdi och den hade samma utsläppsvärden som motsvarande med filter.

Lycka till och berätta hur det går!

Mvh

Erik, Skälby
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Stort tack för svar Erik! Jag har kommit fram till ungefär samma sak som du, men vi får som sagt se hur det går.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.