|
|
|
|---|---|
|
Okej nu är det såhär enkelt att jag äger min första BMW nu. En 318i -87 e30 och undrar därför... vad är det för motor i den? vad klarar den att pressa ut? vad är den gjord i för material? hur mycket klarar växellådan av? Känner att detta kan vara bra fakta då jag ska studera till ingejör och tanken är att bmw:n ska bli projektet. (grymt rolig och snabb banräser) | |
|
Motorn heter M10B18 M10B18 (utan kat) Konfiguration: Rak 4 cyl. 8 ventiler Cylindervolym: 1766 ccm Max effekt: 105 hk vid 5800 varv/min Max vridmoment: 145 Nm vid 4500 varv/min M10B18 (med kat) Konfiguration: Rak 4 cyl. 8 ventiler Cylindervolym: 1766 ccm Max effekt: 102 hk vid 5800 varv/min Max vridmoment: 140 Nm vid 4500 varv/min På 318i med katalysator är kompressionen sänkt från 9.5 till 8.2 för att klara av den 95 oktaniga bensin (98 oktan på vanliga 318i) som var den enda blyfria bensin som fanns 1988. Sänkningen av kompressionen innebär att motorn utvecklar 102 hästar istället för 105 och maxvridet ligger på 140 Nm istället för 145 Nm som på "vanliga" 318i. Detta innebär att bilen blir 0.6 sekunder långsammare till 100 km/h och toppar 2 km/h lägre än vanliga 318i med M10 motor utan katalysator. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Angående hur mycket motorn "pallar med" effektmässigt så finns det ju en liten ind.>>>F1 bilarna hyvlade ur sig en hel del effekt ur detta block när det begav sig på det goda åttiotalet :) Märk väl att jag skrev block :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.