AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.945

AC funkar inte

Sida 1 av 2
Ni
27
Nicke vS
528iA Step.Touring 1997
Hej ni
Nu när sommaren har kommit så har jag förstås ingen kallluft. AC´n paj! Vad kan vara felet?
Kompressorn går igång om man slår på AC´n.
Ingen av ledningarna till AC anläggningen blir nämvärt kalla, alla säkringar är OK och yttertempen visar rätt. Vad jag har hört så skall inte kompressorn gå igång om det finns tryck i systemet!
Några tips?
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Förmodligen så har du inget tryck i systemet just för att det kanske har läckt ut. Kör in til nån firma som kan fylla upp det åt dig så ser du hur länge det varar...

who dares wins...
eller så har du en läckande kondensor.....
netsix
Provtryck innan fyllning så du vet att du inte slänger ut pengar på fyllning i onödan.

/netsix

Länk

antagligen har du en läcka men inte så stor, kompressorn går INTE igång om systemet är tomt, men om det är på gränsen så blir kapasiteten lidande.
Jag har nyss bytt kondensor och ringde lycklig min private kyltomte för ny läcksökning och påfyllning.
Tyvärr så är han mitt uppe i ett husbygge och lyckades med konstycket att såga av sig tummen för ett par dagar sedan.
Typiskt både för honom och mig.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
Micke O:

Är det inte det ena så är det det andra som flickan sa när hon blödde näsblod...
Nån som vet hur länge kylmediumet räcker Mvh Mr-speed

go for 540 manuell
Om det inte är läckage så ska det väl räcka hur länge som helst, Är inte systemet slutet?

önskar köpa sido, bakjol till E30 83-87
jo de är det...men ja bara undrade eftersom det går att fylla på så måst ju kylmediumet ta vägen nånstans men de kanske e bara när man gjort nå större ingrepp Mvh Mr-speed

go for 540 manuell
Ni
27
Nicke vS
528iA Step.Touring 1997
En meck sa att det är väldigt vanligt, nästan alltid, så att kylmedlet tar slut effter ungefär 5 år.
Jag får lämna bilen på provtryck. Så får vi se vad dom säger.
Någon som har några priser på vad ett kondensor eller kompressorbyte borde kosta.
54
107
540Niklas
540Touring -98
Nicke vS

Jag var i fredags och provtryckte min ac hos Aircond på söder i Stockholm 08-6586700 det kostade 395:- + moms.
Om det var kondensorn skulle det kosta ca 5500-6500kr
men kunde bli dyrare om tex ackylaren hade gått sönder.

Ska lämna in bilen på måndag så dom får felsöka,kan självklart bli billigare om det bara är en packning som har gått sönder,men till 90% trodde dom att det var kondensorn.

Bilen är en 540 e39.

Mvh Niklas

SUPPORT YOUR LOCAL BIG RED MACHINE
netsix
Jag pratade med killarna som vi lämnar våra bilar till, för övrigt aircond som du skall lämna bilen till 540niklas väldigt duktiga.
Jag frågade dom hur länge kylmedlet varade i en bil, då sa dom att är systemet tätt skall det räcka livet ut. Han jämförde med kylskåp, det behöver man ju inte fylla om det inte är något läckage.
Så är medlet slut så har man ett läckage någonstans.
Du kommer att ha din bil i trygga händer 540Niklas.

/netsix

Länk

Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Hihi, Kom att tänka på när jag tvångs kopplade in ac-kompressorn för att se om den funkade en gång för 7-8 år sedan. Felet var bara att jag glömde koppla bort den när jag skulle åka hem. : )
Jag trodde jag hadde en turbo som glödde där nere under huven. Det var bara en svart metallklump kvar när jag monterade bort den. I Sverige har vi jhu åtta månader med snö och två med fin sol i bästa fall! Så om man vill att ac;n skall fungera på sommaren så gäller det att se till att packningarna i det slutna systemet hålls smörjda året om. De smörjs ju med kylmediumet och därför bör man köra Ac;n även på vintern ibland. Jag brukar passa på när jag stått i parkeringsgarage eller hemma i garaget då sensorerna på bilen är varma och ger signal.

MM
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
kolla att elfläkten i fronten fungerar....om den inte gör det så blir det för varmt i systemet när bilen står på tomgång och fartvinden inte kyler....då ökar trycket och till slut så pyser det ut lite ur säkerhetsventilen....och det kan vara den vägen som det försvunnit....
Jag gav 3460:- för kondensor och byte.
Nu tillkommer fyllning av kylmedel. Ca. 700:-
BMW skulle ha 3300 + 1000 för bytet + fyllning.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
540 Nicke: Kondensorn är "AC-kylaren"...

5500-650o låter mycket (om det är en E34)
Kylpaketet framför vattenkylaren (förångaren) kan man väl kalla för AC-kylare?
Kondensorn sitter inne i kupéfläktsystemet.

FP
Nja folke är det inte fram som gasen kondenseras till vätska igen medan delen i kupén där vätska åter blir gas så om jag inte är helt väck heter väl "inne delen" evaporator eller??

Dock kondenseras (avfuktas) inkommande luft i evaporatorn ( det är det som rinner ut under bilen sen....)

eller är jag som vanligt ute på tunn is nu??
folke: Kondensorn sitter framför (oftast) kylaren, ingen annanstans
Länk
Länk

Jepp, språkförbistring råder nog här.
Vi slår fast att förångaren (evaporatorn) är det paket som sitter inne i bilen och kyler ner den inströmmande luften. Den avfuktas samtidigt, och kondensvattnet som bildas är den pöl som bildas under bilen när man stannar. Till mångas förskräckelse, de tror att bilen läcker vatten.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.