|
|
|
|---|---|
|
Det har varit en diskussion på annan tråd ang topphastighet, med anledning av det kan det vara intressant att kanske veta om hastighetsmätaren visar rätt och inte är någon glädjemätare. Jag har kollat mot min GPS och min mätare visar ca 7km/h för litet vid 110km/h på mätaren kör jag bara i 103km/h. Skulle vara kul att veta om detta är "standard". MVH Per | |
|
Jag har ungefär samma felvisning i min. "M Needs No Gimmicks" |
|
|
Min ligger nåt sånt 5-6km/h för lite \\\Linus |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Stämmer 6-8 km för lite mot GPS , Och det är GPSen som stämmer !! För det har Bosse Bildoktor sagt i direktsänd radio så det så . Vår MB190 visar exact samma som GPS faktiskt och jag märker även skillnad mot andra trafikanter när jag kör den. Du kommer alltid i kapp andra bilister. Det är ganska vedertaget att det är normalt med 6-8 km felvisning på bilar. ///MVH Hasso Länk |
|
finns en ekonomisk förklaring. Om mätaren på din nya BMW visade 110km/h när det går 110 verklig hastighet. Så skulle den ju visa fel med slitna däck. Om du får böter av polisen samtidigt som mätar-farten var korrekt, skulle nån amerikan kunna få för sig att stämma BMW på typ 45,6miljoner dollar. Z MMM Coupe |
|
|
Vilken dimension har du på framdäcken? Jag läste på en webbsida för däck & fälgar att det är ok att byta däck så länge däckdiametern inte skiljer mer än ±5% från originaldiametern. Jag tycker detta låter märkligt då detta således borde ändra hastighetsmätaren lika mycket dvs ±5%. På min bil sitter det 215/45-17 fram vilket har ca 1,4% mindre däckdiameter är originaldiametern på 225/45-17. Min mätare visar iofs endast ca 4% fel så när jag byter däck nästa gång och byter till orginaldimension borde mätaren iaf visa mindre fel. |
|
|
@Anders Olsson Ju mer slitna däcken är desto mer visar hastighetsmätaren (vid samma fart), så jag tror inte att det skulle gå särskilt bra att stämma avseende detta. :) |
|
|
boopido: Framdäcken? __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Jag har 225/50-16 på mina däck som har rullat ca 1000mil (samma stl som orginal), så det som Anders Olsson skriver stämmer nog eftersom efter vad jag har hört så är de flesta bilmärkens mätare glädjemätare. MVH Per |
|
| Om man vill ordna så att mätaren går mindre fel kan man ju vid nästkommande däckbyte se till att köpa ett däck med lite större diameter. Se bara till så att det inte blir för stora däck så att hastighetsmätaren visar mindre än aktuell fart. | |
|
boopidoo: Hoppades att ingen skulle se vad jag skrev. Såg missen direkt efter när läste mitt eget inlägg (Skäms =((( Mmm Coupe |
|
|
@VillaRosa Jag vet faktiskt inte helt säkert om hastighetsgivaren sitter vid framdäcken, det var ett vilt antagande. Den kan ju även sitta vid bakaxel eller bakdäck... någon som vet? |
|
|
nr 11 i denna Länk __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Ok, då är det större bakdäck som gäller. Kanske 255/45-17? Då borde iaf jag få ca 2,7% mindre fel jämfört med 235/45-17. | |
|
Var försiktiga med att byta till olika rullomkrets fram och bak... har för mig att det kan strula till det med eventuell antispinn/sladd. /Magnus Länk Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.