AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.030

Lossa dörrsida VB på E32

Paap Reeder
Har sökt men ingen beskriver det jag söker.

Min VB låter som grinden till Hades och eftersom jag inte vill bli påmind tänkte jag idag lossa dörrsidan för att få in litet fett pådörrstoppet.

Har fått loss allt utom nedre fästet på det inre dörrhandtaget ... d v s den man drar igen dörren med.

Gluttar man nereifrån hittar man 2 plåtisar som man måste ha en 300 mm förlängare till för att komma åt ... och det går endast nerifrån.

Är det dessa som skall lossas?

MVH /// Paap R
s.
254
s.frejd
640d Cabriolet - 12
Hej Paap

Kan det här hjälpa?

Länk

Hälsningar Sven
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Tror inte att du kan få det att sluta gnissla utan att byta dörrstoppen...

Varför inte Hades, den vägen skola jag vandra (eller åka tolva).

Hursom. använd inte mejslar och spackelspadar som i länken. Ta med fingrarna tag i listerna och dra försiktigt ty klarlacken spricker gärna annars.

Antar att du har hittat alla clips och skruvat av knoppen till låset.

När du kommit så långt tar du ett stadigt tag i dörrhandtaget och flänger uppåt/utåt med stor kraft. Det kommer låta som allt går sönder men det är (oftast) ingen fara...

Nu har du bara att koppla loss wiren tll dörrandtaget och kablar till belysning samt elhiss och voila dörrsidan är lös.

Du kommer att se en vit eller gul hake som är nedsänkt i dörrsidan med motsvarande metallclips kvar på den lösa dörrklädseln, det är den som alltid ställer till problem...

Och nu tillbaka till ölen, mycket nöje!
Paap Reeder
Tack pågar!

Skall ut i morgon och göra bautarycket.

Skall bli intressant att se "va´f-n det är som gnisslar i dörr f-n" om jag säger som så ty man är mäkta irriterad.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Försökte nu med det s.k bautarycket i handtaget. Flera gånger!!

No results!! ... och måste tillägga att jag i förra veckan på Hävla bruk - ett nedlagt men bevarat järnbruk i norra Östergötland - lyfte en 100- kilos vikt ... ni vet en sådan där klassisk vikt med ett handtag på ... direkt från golvet så nog fanken var det järnpullver i mina ryck!!

Tror inte på ryckteorin.

Satte så in en 2,5 meters 2" x 2" regel i handtaget och "vek den" mot bakre dörrkanten och inte ens det hjälpte så antingen har "skiten helt rostat ihop" eller så är det fel metod.

Skall nu testa att lyfta av fäste 2" rakt upp som beskrevs i Länken.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... nu är dörrsidan loss!

Det var bara att rycka även om jag tillämpade lyftmetoden. Såg sedan att klämklammern var litet litet anfrätt och friktionen mot plastclipset blev således väldigt nära "stumt 1,00".
Klämde ihop "näsan" på plåtsnibben och nu lossnar den "normalt".

Dörrens insida såg ut att vara i nyskick ... även i botten.

Dörrstoppet är nu uppfettat och insmort men Iwarssons tips om ett nytt dörrstopp kan behöva bli verklighet ty helt smoooth är den inte även om inte ljudet finns kvar.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.