AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.011

Europasemester

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Tänkte åka en "liten" nätt trip på ca 700 mil under tre veckors tid i sommar med bilen.
Undrar lite om det här med vattenpump och bensinpump. Hur länge håller dom? Bensinpumpen har rullat 8000 mil och vattenpumpen 4000 mil. Nån som har nån erfarenhet av hur länge dom brukar hålla? Bilen går perfekt nu, nåt annat man bör tänka på??
Berätta gärna om egna resor och erfarenheter i Europa med era pärlor...eller skruttmobiler?
Tack hej

Har varit iväg på några vändor...
Den senaste var på nära 600 mil ner till Italien med 525.an (24000 mil).
Ett plus är att se till så att oljan är nybytt samt att man har pejl på oljenivåer i vxl-låda samt bakaxel. Sedan givetvis andra vätskenivåer. Bromsar och däck bör vara i bra skick och köra på regummerat är väl inte att rekommendera i autobahnmiljö. Förekommer mycket körning i Alperna eller tuff körning på autobahn kan det vara på sin plats med att byta bromsvätska om inte det är gjort.
Det primära är dock att vara medveten om vilken bil man har, ålder och miltal och hur belastad den är och köra därefter.
Du ska inte behöva vara rädd för varken bensinpunp eller vattenpump. En vattenpump kan mycket väl hålla drygt 10000 mil och en bensinpump i stort sett hur länge som helst.
Sedan ska man ju inte rädas att åka iväg i sin "gamla" bil för trots allt är inte 5-700 mil speciellt långt om man ser till en bils livsttid och att någonting händer just på resan är liten om man ser till att grejerna är ok och som sagt kör med insidan.
[M
242
[MaNgE]
F82 M4 AC Schnitzer ACS4 Sport
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

Jag var iväg på en liten tripp förra året med min 318is -92, vi skulle vara borta i tre veckor (Tyskland-Österike-Italien-Monte Carlo-Frankrike-Spanien) Vi hann med alla länder men vi klarade av resan på 8 dagar! Resan blev jävligt dyr! 1500:- i Österrike i fortkörningsböter, 1200:- i Italien för fortkörningsböter, 7500:- i frankrike för innehav av laser/radarvarnare + att de beslagtog bilen tills vi hade betalt. Det hela slutade med att vi fick pruta på Öresundsbron för att ha råd att ta oss in i Sverige... ...I år stannar jag nog hemma...
bl
2.296
blixten
325i -88
Jag är inne på min 3:e bränslepump till min 325i -88, och den har gått 19 000 mil. Vattenpumpen har jag ännu inte haft några problem med. Förr brukade man alltid rekomendera att man skulle ha med en fläktrem i reserv vid resor. Olja kan vara bra att ha med sig hemifrån, den brukar vara dyr utomlands.
An
291
Antiloop
E38 728iA
Min generat la av på Italienresan. Bilen hade då gått ung. 23000mil. Inte kul, tåg hem från södra Danmark. Veckan efter kom bilen hem med lastbil. DYRT med generatorbyte i Danmark!!!
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Som sagt tidigare.
Byt olja stift etc.
Om du vet att den läcker lite olja eller vatten ta med en dunk olja och en 5l dunk vatten, bra om du blir törstig oxå :)
Bara för att man kör på autobahn behöver du inte toppa bilen. Håll 130 och så klarar man sig utmärkt med regumerade däck. Ärligt talat kan du vara glad om du kan snitta 130 på autb pga alla köer. Ett reservhjul på flaska är aldrig fel. Bra uppdaterad karta samt kanske förbokade övernattningar så du ej behöver sova invid autobahn., dyrt tråkigt.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Är bilen kontinuerligt och väl underhållen under en längre tid så skall det inte vara några problem. Åker både långt och mycket med bilen och den har aldrig lagt av under någon av de många och långa europaresorna. Lämnar dock in på serive vid angiven tidpunkt och underhåller bilen som det vore ett verktyg, ett verktyg som skall fungera i alla väder.
Mvh
Asken
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det låter fint, då ska jag nog inte behöva oroa mig nånting. Bilen har gått som en klocka senaste 3000 milen. Vore skitkul med en trasig generator eller bensinpump på franska landsbygden....NOT!

Len
Om du inte vet att det är gjort på de senaste 10 tusen milen - byt kolen (sitter ibland ihop med ladd-regulatorn) i generatorn! Kostar kanske 100-200:- ,
lika bra försäkring som att (också) ha en extra rem med sig.

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
sebbe_bmw
Kör i Tyskland flera ggr i månaden... Kör ungefär 600 mil i månaden.. Har aldrig stött på problem i utlandet..ta i trä... Men iofs är mina bilar nya så...

Ha det
Sebbe
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Dags att damma av detta gamla inlägg. Nu är det dags igen för 600 mil eller mer! Är det något man bör tänka på?

Kylvattnet ska jag byta för det är inte gjort på flera år.
Ventiljustering är ej heller gjort på säkert 5000 mil. Är det viktigt?
Oljor i växellåda och bakaxel byttes förra året och jag ska kolla nivån igen. Motorolja skall bytas också.

I övrigt är det inget som jag tror jag behöver kolla upp.
Ge mig förslag på prylar som är viktigt att kolla upp före!?

England, Skottland, Frankrike, Alperna och Tjeckien är målet för året. Kan man göra studiebesök på BMW i München? Museum antar jag att det finns där? Nån som vet?

Tack hej

Woodman
Tag gärna med en extra fläktrem, samt en reserv-termostat...bra att ha när man står där mitt i natten "med skägget i brevlådan"
Ha det så trevligt....
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
NU kanske det är dags att byta vattenpump?

När du ändå håller på kan du byta termostaten också om det inte är gjort nyligen.

Min gav upp häromveckan och det rekomenderas ju att man ska byta den varannan Insp2 (vilket jag i ovisshet inte gjorde)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.