|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, jag undrar ifall någon här på forumet kan något om hur företag får (kan) kräva pengar hit och dit. Det hela började med att jag skulle byta koppling på min E39 så jag kontaktade en verkstad (ej auktoriserad bmw) och bokade tid. Jag var senare tvungen att avboka pga arbete på annan ort. Detta hände förra veckan. Men till grejen nu, idag när jag kom hem hade jag fått en räkning av verkstaden på 20% av vad kopplingen kostar trots att dom inte gjort något jobb och jag avbokade riktigt. Kan dom göra så? Känns inte riktigt korrekt. mvh/Jens | |
|
Om du har bett dom beställa hem grejer som inte är lagervara, så tror jag att dom har rätt att debitera för frakter och hantering. Men att ta 20% av värdet rakt av låter riktigt sjukt. Var det även 20% av arbetskostnaden? --- Min bil: Länk |
|
|
nej inte arb kostnad. dom vill ha 750:- som är 20% av kopplingens pris. At dom ska ha pengar för frakt köper jag men får dom kräva en på så mycket. mvh/Jens |
|
| Varför inte köpa kopplingen i sin helhet? Du behöver ju uppenbarligen en ny koppling. | |
|
Om du bokar om tiden försvinner förmodligen denna kostnad? |
|
|
jo kostnaden försvinner om jag fortfarande vill att dom ska göra jobbet, men jag har ju tappat sugen för att lämna in bilen där. Visst man skulle ju kunna köpa loss den då borde ju kravet försvinna. mvh/Jens |
|
| Så beter sig väl dom flesta verkstäderna när en kund inte fullgör sin del av avtalet. Det är väl helt naturligt att dom vill ha betalt av dig när du har skapat en kostnad för dom. En verkstad är ju ingen välgörenhetsinrättning... Vore jag som dig skulle jag boka en ny tid hos dom och få kopplingen bytt så slipper du kasta 750 kr extra i sjön. | |
|
Det låter ändå som att dom har skött det på ett osmart och väldigt osnyggt sätt. Mest till deras egen nackdel. Dom skulle istället ha kört med "Inga problem, återkom och boka ny tid senare när du är tillbaks. Om det blir så att vi måste skicka tillbaks kopplingen så måste vi tyvärr debitera för våra omkostnader". Är det ingen ovanlig bil borde det ju för övrigt inte ta länge för dom att ändå bli av med kopplingen... Då kan dom istället göra nästa kund glad med en utmärkt service (genom att ha kopplingen på lager, och kan leverera direkt). Vissa är helt enkelt inte gjorda för att arbeta inom service/försäljning. Jag driver själv butik och det är mycket sällan man har tagit ut någon sådan kostnad. Om någon kund har beställt dator och även bett oss installera mjukvaror och kringutrustning och sedan avbeställt, har han fått betala för nedlagd tid... tror det har hänt EN gång :) För övrigt, en rimligt kostnad för frakt+hantering skulle väl vara 300 till maximalt 500 kr ink moms tycker jag. --- Min bil: Länk |
|
Paap Reeder |
... tror det har med BMW-organisationens / även tex Mekonomens / syn på affärer. Dom måste själva betala dessa 20% till BMW i Malmö eller Mekonomens huvudlager och man har bara en viss tid på sig att returnera samt att elektronik överhuvudtaget inte "återköps". Allt i akt och mening att pressa den stackars saten på allt som går. MVH /// Paap R |
|
Att en butik verkstad ej får fullt pris av leverantören vid retur är inget ovanligt, vissa drar av 30 % rakt av. Jobbar själv i butik, och vi tar alltid handpenning minimum 30 % vid beställningsvara, innan vi gjorde det så beställde folk hej villt, men sen kom dom aldrig och hämtade ut varorna. Det uppstår stora kostnader för butiken och det tar även tid rent adminstrativt. Detta är inget konstigt, lämna in bilen så slipper du betala 20 % Dock så borde dom informerat dig innan att dom måste ta 20 % om dom måste returnera varorna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.