AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.101

E30 325 - Konvertera Automat till Manuell

Ac
17
AcFreaker
E36 325i-92 - Calypsoröd
Tja!
Tänkte konvertera min nyinköpta 325 Automat till manuell.
Tänkte höra om grejer från en 320 funkar fint å använda på en 325? Kopplingen å växellådan då? Pallar 320ns koppling me 325an?
Sen me kardan å spaktställ å pedalställ sånt e de samma på typ alla E30 lr endast från 320 å uppåt?

Viktigast i denna fråga är om ja kan använda låda å koppling/svänghjul från en 320 då en kompis har de liggandes

Tack på förhand

Mvh/Andreas
Ac
17
AcFreaker
E36 325i-92 - Calypsoröd
Ingen som vet nått? Har ev alla övriga delar som Spakställ Kardan pedalställ kopplingscylindrarna å rör frå ne en 320 med men allt de passar ju.

Lådan passar med men hur är utväxlingen på den? kommer min varva mer lr mindre lr likadant me en 320låda å bakaxeln ja har nu? Å art.nr på kopplingen hos mekonomen skiljer mellan 320 å 325. dyrare är kopplingen till 320 med. Så vill ju även då veta om 320ns koppling pallar me 325an vrid?
kl
160
klipen
325 e30 -88/328 turbo
318 e46 -98
är inte säker men har för mig att det ska vara samma koppling till 320 o 325 det är nämnt här på forumet någonstans är ja gsäker på.
så det är ingen fara med vrid i motor osv sen borde grejerna passa om det är nära årsmodeller osv.
skillnaden blir med 320 lådan att du får en mer dragracing vänlig bil så att säga minns inte utväxlingssiffror osv men sök på forumet vet att ajg har läst denna diskusion ett antal gånger förrut..;)
lycka till.

mvh kim

Ac
17
AcFreaker
E36 325i-92 - Calypsoröd
Ok de låter nice.
Kolla idag å såg att svänghjulslagret sitter i vevaxeln. Då borde de finnas uttag på min vevaxel för å trycka dit ett nytt sånt lager antar jag? För sitter ju inget där nu då de e autmoatlåda
Nån som vet?

Mvh/Andreas
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Det är ingen skillnad på utväxlingarna i LÅDAN, det är bakaxelns utväxling som skiljer sig åt mellan 320 och 325. Bilen kommer alltså inte att varva som en 320 så länge du inte byter bakaxel också.
En sak du måste göra: Automatlådan ger signaler till ett rellä som gör att du inte kan starta bilen om den ligger i annat än P-läget (kanske N med men är inte säker). Du måste få den att tro att den ligger i P. Jag konverterar en M30 motor till manuell och jag har samma problem. Det enda jag hittat är en beskrivning på en 325 e36 på tyska:

"Das Kabel des Rückfahrschalters (2 Adern Grün-gelb und blau-weiß) mit den gleichfarbigen Adern der großen Steckverbindung zum Automatikwählhebel verbinden. Das Kabel zur Leerlaufanhebung des Automatikgetriebes kann unbeachtet bleiben (war ursprünglich von unten durch die alte Gummimanschette geführt). Am Anlassersperrrelais (links im Fahrerfußraum) werden die beiden Adern Schwarz-Gelb und schwarz der wegführenden Kabel verbunden (und damit das Relais außer Kraft gesetzt)."

Svettigt..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om bilen nu är nyköpt, varför köpte du inte en manuell från början??

AE
Ac
17
AcFreaker
E36 325i-92 - Calypsoröd
Rishögen: Man kanske kan hitta de relät å bara brygga anslutningarna på de så går den å starta

Anders-72 Priset var bra på denna så de kändes värt å köpa den å bygga om den till manuell.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ok! Inte utan att man längtar tillbaka lite till den åldern när man kunde lägga lite tid på sådant ;)
Skulle tro det blir en rolig bil. Skulle själv vilja ha en som "busbil" och just den karossen tror jag är bland de bättre ur 3-serien.
Lycka till med konverteringen!

AE
Ac
17
AcFreaker
E36 325i-92 - Calypsoröd
Ja min har ja som andrabil/busbil=)

Har även nu vatt ute å letat upp relät som stoppar för å starta bilen i andr alägen än P å N å e enda man behöver göra där är å dra ut relät å koppla en kabel mellan stift 30 å 87 i sockeln så vips ka nman starta i vilken växel man vill å de innebär att man löst de problemet när ma nbygger o mtill manuell me startspärren :D
Gött. För mig blir det kanske lite svårare. Jag ska koppla in M30:ans motorkabel med honan som går in till kupén, och tydligen går det signaler från automatlådan genom den till styrboxen. Har inte en aning om vilka sladdar jag ska skippa eller koppla ihop för att inte motorstyrningen ska få spel. Klart lättare om man har en bil som varit automat än att stoppa i en automat-motor i en manuell bil alltså.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
ACFreaker: Har du tänkt på att det ska gå att besiktiga bilen utan att behöva hoppas på att det är nån mindre nogräknad som utför besiktningen?
Ac
17
AcFreaker
E36 325i-92 - Calypsoröd
enor: De ser ja om 1,5 år för ska bes den nu i aug sen bygga om. Annars e de inte värre än att ja får sätta dit aut-lådan å bes sen sätta dit manuell igen å troligtvis bryr sig inte bes så mkt om just att den blir manuell. Vet flera ombyggda bilar från aut till manuell som inte haft problem vid bes så sannolikheten att ja skulle få 2a på de är liten ser ja de som
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Verkar enklare att sälja automaten och köpa en manuell.........dessutom har modifierade bilar mycket sämre andrahandsvärde.

Mats
BMW CS #5847
Ac
17
AcFreaker
E36 325i-92 - Calypsoröd
Nej ja säljer inte denna bilen då den är i fint skick till billig peng. Å har gett 1600kr för precis allt som behövs för konvertering me så ja klagar inte på nått gällande konstander å annat. Arbetet utför ja själv me
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.