|
|
|
|---|---|
|
Går runt och tänker väldigt mycket, ska köpa ytterligare en bil och funderar på om jag skall ha en ny bmw 5 serie, kaross e60, samt är jag intresserad utav en bmw x5, 3.0 el 4.4 Det som gör mig fundersam är att nya bmw e60, är nyare kaross och nyare modell som kanske håller bättre mot rost och är reltiv ny bil. Men sedan så är X5 en fin bil men gammal modell, funderar på en 01. Vill höra lite synpunkter och vad ni tycker och föredrar. BMW - Bil Med Wingar | |
|
Det är ju två skilda biltyper, så det är väl behoven som måste styra valet. Jag skulle helt klart behöva väldiga argument vad gäller framkomlighet o.s.v för att kunna motivera mig själv att köpa en X5:a. jag trivs bäst nära marken m.a.p körglädje. Dessutom gör E60:n bränslenotan gott. AE |
|
|
Alltså jag har ingen familj och så, men ville prova på att köra en SUV, jag har för tillfälligt en bmw 525i, sedan år.02, men vill prova nåt nytt.. Jovisst skulle bmw 523i e60 kosta mindre i försäkring och bensin, billigare bil att äga...Men känslan av att sitta i en SUV måste vara skön, men jag tycker också om formerna på nya 5 serie. BMW - Bil Med Wingar |
|
|
X5 3.0i skulle jag valt. Iaf nu medan det fortfarande är någorlunda hyffsade bensinpriser. För vem vet vad man kommer få se i framtiden. X5 är en ohyggligt skön bil och köra men man har definitivt roligare i en 530 E60. Sitta högt, åka lyxigt eller åka fort och lyxigt. Det är frågan. |
|
|
Om jag skulle köpa en X5:a så hade utan att tveka valt 4.4 framför 3.0, bränsleförbrukning skiljer bara 0.1l mot 3.0. Sen är 4.4an snyggare med sina fyra pipor bak också ;) |
|
|
Jag stod i samma funderingar för en månad sedan. Jag tycker inte E60 är en sportig bil i huvudtaget så jag funderade mer på design. Jag hade heller aldrig kört en SUV och lockades av markfrigången, stor och bekväm. E60 är grymt snygg men nu är sommaren slut och vintern närmar sig, valet var lätt. Jag längtar till första snöyran då grannarna skottar febrilt för att få ut bilarna medan jag bara lägger i baken och plöjer ut Jag köpte en X5:a Mvh Ingo (tillbaks efter flera års frånvaro :) |
|
| Det är många som tycker 3.0i är törstig. Jag rullar nu runt mellan Hammarby Sjöstad/Rissne/Sollentuna/Kungsträdgården med en medelförbrukning på 1.03-1.06 utan att irritera bilister bakom mig. Vet inte om däcken (Michelin Energy 255/55/18) kan påverka något. Bilen är manuell. | |
|
Jag åker en X5:a automat 3.0 och tycker förvisso att den är törstig men inte som polarens 4.4. Att det endast ska skilja 0.1 i förbrukning stämmer inte. Jag åkte från Uppsala till Öland på motorväg ca. 110km/h med en förbrukning på 1.08 l/mil. Det gick inte att komma under litern hur mycket jag än försökte. Bilen är helt original med 19”. Blandad ligger på 1.38 l/mil. Glöm inte att det även är billigare försäkring. Mvh Ingo (tillbaks efter flera års frånvaro :) |
|
|
Alltså det beror också på hur man kör...men tyvärr så måtte jag meddela är vänner om att det blev en volvo xc90 istället , 2.5T och det är riktigt drag i den, tycker det räcker när man bor vid innerstan / Malmö....men bmw har jag kvar 525i, BMW - Bil Med Wingar |
|
|
Att det skiljer 0,1 mellan 4.4 och 3.0 stämmer inte. Polaren har en X5 3.0 med 22'' och den dricker 1,28 i stan, Malmö. 4.4 dricker bra över 1,5 med 19'' originalfälgar. 1,28 tycker jag är sjukt bra dock för en så stor bil. Det lär inte XC90:in knäcka. |
|
|
Enligt modellguiden så skiljer det inte mer i soppa förbrukningen, men sen är väl verkligheten en annan kanske ;) Var själv i samma tankar när jag bytte bil senast, antingen en X5 4.4 el 4.6 eller en E60... Det blev E60n, har inte ångrat mig ännu iaf =) |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Enligt min mening skiljer det inte mer än en deciliter mellan 3,0 och 4,4. Jag har haft en av varje, årsmodell -00, med sportpaket och 19". Båda är rätt snåla på landsväg, men direkt farten gåt upp över 125 km/h drar förbrukningen iväg. Jag har faktiskt lyckats köra båda på litern, men då var det ägg under pedalen. Jag tycker själv att 4,4:an är snål med tanke på effekt och körupplevelse, och skulle välja 4,4 10 gånger av 10 i valet mot en 3,0. Fast helst skulle jag ta 3,0d.... Mvh Johan |
|
Har inte erfarenhet av X5 men har haft både 3.0 och 4.4 i E39T, båda med automat och skillnaden i förbrukning är ca. 0,15 l/mil. Hade jag tittat på X5 så hade alternativen varit 4.4i eller 3.0d. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.