|
|
|
|---|---|
|
Ska ge mej på den operationen på min -96, den kändes som en tvättsvamp ungefär och jag kan provocera fram lite glapp i drivlinan om jag vill. Frågan är, måste man ta ner avgassystemet? Det såg ju ut att vara i en del, med kattar och allt, lär ju väga som en Fiat uno. Man lär ju märka när man börjar om det behövs men vet man att det måste ner kan man avsätta lite mer tid. *När nyfikenheten överträffar förståndet* | |
Paap Reeder |
... skall man överhuvudtaget få en glimt av den främre kardanbiten så måste skyddsplåtarna ner (värme) ... och då måste kattarna ner. MVH /// Paap R |
|
Det är ju inga problem att se kardanens koppling mot växellådan direkt underifrån. Vad jag uppskattade är det inga problem att lossa skruvarna genom hardyskivan utan att ta ner avgassystemet. Det är vad man gör sen jag är lite fundersam på... Troligen måste man väl lossa stödlagret för att kunna "bända" undan kardanen lite för att få dit den nya skivan. Det i sin tur lär ju vara omöjligt att göra utan att ta ner hela avgas/katalysatorsystemet. Som sagt så ser det ju ut att var i en del alltihop! På e32 är det ju lättare då avgassystemet är delat, kan tänka mej vad som händer när jag lossar sista skruven på detta katalysator/avgassystem och försöker hålla upp vikten med mina tentakler, skräckfilmsscenario med blod och grin. Sen får man leta tänder och stolthet på det blodiga garagegolvet innan ambulansen hinner fram.... *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
Paap Reeder |
... aj aj ... utgick från att alla körde E32. MVH /// Paap R |
|
Paap, gör inte alla det? Men nu råkar man ju ha en e38 också, som andra bil..... Ser ju ut att gå att fixa bytet utan att ta ner avgassystemet, men är det verkligen ingen som gjort detta? *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
netz |
Om du kommer åt skruvarna vid hardyskivan och kan lossa stödlagret utan ta ner avgas systemet, så är det ju enkelt att lossa kardanen vid klumpen och dra den lite bakåt. Netz |
netz |
Hmm... hoppade visst över stycken med stödlagret "Det i sin tur lär ju vara omöjligt att göra utan att ta ner hela avgas/katalysatorsystemet", mao du åker nog på att lossa systemet. Akta tänderna bara :-) Netz |
|
Men siter inte stödlagret i en gummigrej som kan flexa lite, då kanske det räcker för att få isär det? /Mats J |
|
|
Nu har man bytt ut hardyskivan till slut. Man måste ju ta ner avgassystemet som tidigare talare sagt. Det som skapade problemet var att kardanen måste dras så långt bakåt att stödlagret måste lossas och kardanen vikas. Gummi upphängningen i stödlagret var inte tillräckligt mjuk för att man skulle kunna pressa kardanen bakåt. Avgassystemet är ju som bekant i ett stycke, och det lilla stycket vägde jag upp till 54,9 kg!!! Bara att hålla upp med ena handen och skruva med den andra... Vart stor skillnad iaf på bilen, inte samma gummisnoddskänsla vis start och övergång från motorbroms till drivning, klart värt pengarna och tiden det tog! *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.