AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.636

Begrepp i annonser...

Sida 1 av 2
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Har börjat skumma annonser inför ett ev bilbyte. Det finns en del begrepp och benämningar som jag undrar vad de står för. Nån som kan kasta lite ljus över följande:
1. Sonderlack?
2. Executive(paket)?
3. M-optik?
4. Dubbelklima (i förhållande till enkel då, eller...?)
5. ASC?

Tacksam för svar!

6.

Mvh
///Pewe
BMW E28-registret #157
Asc=Antispinn...
M3-Mackan
M-Optik är väl att bilen är "stylad" som en M3a. M-speglar, Sidokjolar, Front & Bakspoiler

ASC är Anti Spin Control

-Mackan-
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sonderlack=Specialkulör

Mvh
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Får försöka fylla på med de bitar jag är 100% säker på:

Sonderlack = färg på lacken som inte ingår i standardutbudet,

M-optik = vad M3-Mackan skriver, fast inte bara M3-stylad, skulle se lustigt ut på en 5-serie bil, ;)

Dubbelklima = individuella klimatzoner i bilen, dvs man kan ha olika klimainställning på förarplats respektive passagerarplats,

ASC/ASC+T = Automatische Stabilitäts Control, antisladdsystem

Executive-paket kanske finns förklarat på BMW's hemsida, har inte kollat.
M-optik är att bilen ser ut som en M5:a Mvh Mr-speed

go for 540 manuell
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Observera att ASC inte är antisladdsystem som "ps" skriver utan antispinnsystem. Det är stor skillnad på sladd och spinn. Vill man ha antisladdsystem så skall man leta efter DSC (Dynamic Stability Control). ASC+T = Anti Spin Control + Traction controll.

roadZter
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Sorry, mitt misstag
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Måste gå in och rätta här, ps har rätt och DanneZeta är ute och cyklar;)

ASC är visst ett antisladdsystem. DSC är bara en mer avancerad variant.

ASC=Automatic Stability Control
ASC+T=Automatic Stability Control+Traction Control

Traction Control=Antispinn
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Nu måste jag gå in och prata lite.
Om du har enbart ASC, och står i en uppförsbacke med ena hjulet på is och andra på ren asfalt så kommer du inte långt. Bilen kommer inte att spinna men du kommer inte att ha fäste nog för att komma iväg.

Har du däremot +T dvs Traction Control så kommer bilen inte tillåta hjulspinn men elektroniken kommer att fördela kraften till det hjul som har bäst fäste!
Dvs att kraften i ovan nämnda exempel kommer att fördelas till hjulet, som står på torr asfalt och bilen kommer sakta att börja röra sig framåt.

Hoppas detta gjorde saken lite klarare för Er. Vad förkortningen exakt står för vet jag inte men det går att se i instruktionsboken.

Mvh

/NP
Njae, nu känner jag mig nödgad att rätta här.. ;)

ASC och ASC+T är bara antispinn, inget annat. Dom tar endast hänsyn till om något av dom drivande hjulen spinner loss. På det viset är det en form av stabilitetskontroll för man kan inte gasa sig till en sladd. Däremot gör den inget för att bromsa sladdar som uppkommer av svängar. ASC/ASC+T är inte vad man i vardagstal kallar för ett antisladdsystem.

Men nu när du säger det B10Tobbe, blir jag lite förbryllad. Jag trodde bara det fanns ASC+T, att ASC är vad folk som är lite lata skriver. Hur kan man ha stability control utan traction control och kalla det ett "antisladdsystem" om den inte ens kan ta hand om problem med spinnande hjul? Kan man riva loss så länge man gör det i färdriktningen?

/Mvh
NP, aha, det svarar ju på min fråga iaf. Däremot så hävdar jag med bestämdhet att varken ASC eller ASC+T kan kallas antisladdsystem. Iaf om man vill gå efter den gängse definitionen av ett antisladdsystem.

/Mvh
Deliq
ASC+T är ett passivt antisladdsystem d.v.s det försöker hindra sladden när den redan uppstått. Detektionen sker m.h.a. ABS-givarna.
DSC är ett aktivt antisladdsystem som använder ett gyro för att känna av om bilen är på väg åt ett annat håll än vad rattutslaget påstår.
Usch nu känner jag mig som en messerschmitt igen ;-)

M V H // Deliq
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Då vet vi alla hur det ligger till nu, kul att man hade lite rätt iallafall. ;)
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Zhivago: Jag håller med dig att man har missbrukat ordet "anstisladd". Om inte missbrukat så har man överexponerat det i alla fall.

I mina öron låter sladd som om man har tappat greppet på några av hjulen.
Har man då ASC (standard) eller ASC+T (tillval) så hindrar det att bakhjulen spinner och i och med det hamnar i sladd.

Men eftersom det inte är en MC vi pratar om så har vi 2 hjul till. Dessa kan man förhoppningsvis inte spinna loss med (om man kör BMW i alla fall). Men det skulle inte förvåna mig om det fanns någon här på forumet som hade lyckats med det också. :-)
Om dessa hjul släpper börjar man prata sladd. Då är det endast DSP som räknas. Den känner av hur bilen sladdar med hjälp av sensorer och gyron och bromsar olika hjul för att rädda situationen som säkert 99% av förarna här på forumet skulle klara ut själva :-).

Dessa system klagar Teknikens Värld på att de skiljer mycket från bil till bil - alltså hur tidigt och hårt dessa ingriper. Porsche har t o m byggt in att man kan sladda lite med bilen innan "DSP" griper in. Känslan får inte gå förlorad ... :-).

Mvh

/NP
bsva betyder vad? ser massa sånt i annonser och har ingen aning om vad det betyder!
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Du menar kanske b.v.s.a? Det betyder nämligen 'billigare vid snabb affär'.
Deliq, jag håller nog inte med dig om det där. Bilen kan endast känna av om hjulen bak spinner loss med ASC/ASC+T, mao kan den inte detektera en sladd som uppkommer av att bilen glider sidledes. Inget system kan hindra sladden innan den uppstått, systemen _måste_ detektera att bilen sladdar innan det kan gripa in, däremot är det olika skolor hur tidigt detta sker. ASC/ASC+T hindrar hjulspinn och därmed sladdar som uppkommer pga hjulspinn, däremot hindrar det inte sladdarna i sig. Mina 2 ören :)

/Mvh
Deliq
> Zhivago
Jodå, ASC+T använder informationen från alla 4 abs-givarna och beräknar således om bilen inte går rakt fram, och stryper samtidigt motoreffekten så att motorbromsen motverkar ytterligare kast.Den tar även hjälp av bromsarna om så krävs. Du kan visserligen provocera fram sladd men det krävs mycket aggressivt beteende.
DSC'n känner givetvis inte innan sladden uppkommit men är så snabb att korrigera att du inte hunnit märka något innan "faran" är över ( beroende på hur "snävt" kalibrerad den är förståss ).

M V H // Deliq
Deliq, jag vet inte om vi menar samma sak men jag bifogar 2 bmw-sidor som beskriver ASC+T respektive DSC:

Länk
Länk

När jag läser dom här två sidorna anser jag, som jag gjorde innan jag läste dom, att ASC+T är ett, i vardagligt tal så kallat, antispinnsystem. DSC är ett antisladdsystem. Anledningen till det är att ASC+T, även om det använder info från alla 4 hjulen vilket mycket väl kan vara fallet, inte gör annat än bromsar ett spinnande hjul respektive motorbromsar/motorgasar om det behövs. Den beräknar inte om bilen går rakt fram, den beräknar om bakhjulen har tappat fästet pga antingen för hög motorbroms eller för hög gas. Jag kan lätt provocera fram en sladd genom att helt enkelt svänga skarpt. Däremot blir det extremt svårt att provocera fram hjulspinn.

Det kan hända att vi menar samma sak och att det jag säger är gammal skåpmat även för dig. Isf är problemet av långt trivialare art, du kallar det ASC+T gör för antisladd, något som jag inte håller med om. Men då handlar det ju bara om våra personliga tolkningar av orden. :)

/Mvh
Deliq
>Zhivago
Visst menar vi (ungefär) samma sak
Antispinn = passivt antisladd
Antisladd = aktivt antisladd
Däremot kan inget av dessa system upphäva naturlagarna, har däcken förlorat allt grepp spelar det ingen roll vilket av systemen du har. :-)

M V H // Deliq
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.