AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
820

hjälp har precis köpt 540 med dålig låda?

32
69
325turbo
540iA Touring -95
Har precis köpt mig en bmw 540ia touring -95 och undrar om automatlådan är dålig? Den växlar som den ska men när man kör lugnt så viner/slirar den till alldeles innan den växlar...? Har inte märkt nåt tidigare och inte när man gasar på heller... vad kan det vara? /mvh ontimagen.
32
69
325turbo
540iA Touring -95
en gissning? är lådan dålig?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
plastkulorna kanske..eller bara ny växelådsolja+filter som behövs.vad jag misstänker.kan ju ha fel också...
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Menar du att den slirar så att varvtalet går upp och ner just innan nya växeln gått in? Försök kolla vilka växlar den gör så på. Är det mest vid växling 1 till 2? Är det värre när den är kall?
'
Ett vinande ljud under växling i komb med slirning kan betyda att lådan inte får tillräckligt med olja vilket i sin tur kan bero på en enkel sak som tex felaktigt, imploderat eller igensatt filter eller för hög viskositet på oljan.

Jag hade först bytt filter och filterpackning men låtit bli byta oljan om den såg ok ut (jämför viskositet o färg med ny olja). Löser nytt filter problemet hade jag bytt oljan också. Löser nytt filter inte problemet lämna in den hos en renoverare för felsök på ventilhus och oljetillförsel.

molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.