AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.414

Skaffa information om bilen i tyskland?

Hej,

Ska nämligen på Europatrip snart med bilen och jag såg att vi kommer åka förbi stället i Tyskland där bilen köpts som ny och servats regelbundet där enligt serviceboken. Eftersom det är bara serviceboken + ett kvitto av något, vet inte riktigt vad det är, så funderade jag på om man inte kanske skulle åka in till dom och be dom skriva ut lite papper? Kan man göra så eller är det bara massa trubbel? Vad är det jag kan be dom skriva ut? Är det ens nödvändigt att åka dit då jag har servicebok + ett kvitto av något.... Man kanske skulle kunna passa på och se om de kan verifiera miltalen och att allt stämmer?

Det blev lite många frågor nu och jag hoppas att ni har överseende!

Tack i förhand.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Ser att du har en 97:a och det kan vara för "gammalt" för deras datasystem, men visst är det värt ett försök. Ibland när jag har ringt för att få uppgifter bekräftade så har de nämligen hunnit med att byta system osv. Hur som helst, om det är ett "Niederlassung" så är det ett utmärkt tillfälle att kika runt lite på såväl nytt som gammalt. Du skulle även kunna passa på att serva bilen - det lär vara billigare där än här.
Ah så chansen är ganska stor att de inte har kvar några uppgifter? Trist, då är det väl serviceboken jag får förlita mig på. Allt verkar stämma men sådant kanske är lätt att förfalska.

Om man ska se till skicket på bilen så är insidan verkligen i TOPP skick, ratten ser väldigt fin ut, pedalerna är inte nötta, sätena är inte försjunkna och de är rena (har ljusgråa säten så det syns om det är rent), ja allt är tipptopp som sagt. Det är utsidan som jag är mindre nöjd med, vissa dörruppslag på båda sidorna och tvättrepor ÖVERALLT, samt att det är stenskott på motorhuven och stora djupa repor som måste ha orsakats av en cykel eller något. Så jag är lite orolig att bilen inte kanske gått de milen som det står just pga utsidan. Bör nämnas att i motorrummet är det rent och prydligt. Men jag antar att insidan + motorhuven + serviceboken inte garanterar miltalen ändå? Då utsidan ser ut som om det varit om med massa sk*t. Bilen går underbart bra för övrigt.

Jag ville göra service där nere nu när jag ändå åkte där, men jag tror inte jag hinner då detta kommer bli en sol & bad resa..

Usch nu kommer man inte kunna få sova i lugn och ro då chansen är stor att jag inte får de uppgifter jag vill ha där nere =(

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Det är mycket möjligt att jag har helt fel, det är absolut värt ett försök. Vad står det på stämplarna - finns servicestället på nätet?
Från att bilen köptes i Brilon av en BMW hall (Hermann Siekmann KG) så har bilen servats där till 23314 KM, därefter har den servats på Mobilitätsgruppe Sauerland men dock ska det observeras att detta företag låg på SAMMA gata och hade exakt SAMMA telefonnummer...

Förmodade då att företaget (Hermann Siekmann) bytte namn? Men så var dock inte fallet, för att efter ha servats på Sauerland fram till 34467 KM, servades den på Automobilgesellschaft Brilon mbH & CO KG..återigen annat namn men med SAMMA gata och SAMMA nummer...t.o.m samma underskrift. Och där har den servats ända fram till idag.

Sista servicen gjordes när bilen gått 70751 km (1:a december 2005) och då var det Inspektion 1 + Bremsflussigkeit + Kühlmittel. Sen servade jag bilen själv när jag köpte den (Oljebyte, byte av oljefilter, ny växellåda + ny olja till växellådan) då den gamla växellådan hade en tendens att hoppa ur 1:a växeln. Denna "servicen" gjorde jag 2006-10-14 och då hade bilen gått 92710 KM.

Jag förmodar att när jag är tillbaka från trippen så är det dags för inspektion II. Kollade upp på nätet och det sista företaget jag nämnde, Automobilegesellshaft, finns på www.bmw.de:s hemsida så det måste betyda något bra?

Tack för allt Mixtus, underbart att det finns folk som orkar svara!

Hej igen,

Kom att tänka på en grej du nämnde tidigare, det här med att de ändrat sin databas. Nog borde de väl ha kvar papper/uppgifter på den senaste servicen åtminstone? Jag kan förstå att de uppgifter som fanns vid bilförsäljningen 1997 inte finns kvar men nog borde de ha papper på de senaste 5 åren?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.