|
|
|
|---|---|
| Jag har funderingar kring oljeförbrukningen på min e90 som jag köpte min för 4 månader sedan (begagnad). Jag har redanfyllt på 1 liter olja två ggr. Nu senast när jag fyllde på efter att den varnat för låg oljenivå så ser oljan fortfarande ut att ligga på minimi-nivå trots påfyllning!? Jag ser inget läckage heller under bilen när den stått parkerad några dagar. Är det mätaren det är fel på eller drar den så mycket olja? Såg en tidigare tråd men den var ju rätt gammal och det stod kanske inget definitivt svar så jag undrar om någon med en e90 med liknande problem fått svar av någon verkstad eller löst problemet på annat sätt? | |
|
Hur långt har du kört mellan påfyllningarna? BMW har ju en märkligt hög toleransnivå av någon anledning. Vi har en E46 320i på jobbet som dricker olja något kopiöst. -"Den är sån" menar BMW Group i Göteborg. Föga tröstande iofs. En ny motor skall inte dra en massa olja. Har läst någonstans att inkörningen när motorn är ny är oerhört viktig för den framtida oljeförbrukningen. Vet inte om så är fallet här, men... |
|
| Jag har kört ca 300 mil sen jag köpte den. Det som får mig att tro att det är något fel på mätningen är ju just att den visar låg oljenivå trots att jag precis fyllt på en liter. Ska åka till BMW och höra med dom.... | |
| Har en bekant som behöver fylla på Olja ca var 200:e mil, han har försökt att få BMW att åtgärda men de har tydligen en toleransnivå som gör att de inte åtgärdar om man behöver fylla på oftare än en gång/100 mil | |
| fyll inte på. det är givaren det är fel på. hur många kunder som helst med e90 som tror det bara är att fylla på för datorn säger det. givarna byts ut kostnadsfritt. | |
|
Ja, ibland ville det vära bra med en vanlig oljesticka, att lita enbart på en givare är kanske lite risikabelt. //Anders |
|
|
lite mysko det här med oljeförbrukning. jag har snart kört 4000 mil med min bil och har varit inne på service 1 ggr. på alla dessa mil har jag bara tankat och kört. jag kollar oljenivån varje gång jag tankar. nivån är samma och bäst av allt är att det är fortfarande ljust och fint i färgen. och nej, jag kör inte som en korg gosse. jag tror att inkörningen av en ny bil är hur viktigt som helst. |
|
| Kanske får åka dit och be att få en ny givare installerad då. Edström säger att det är kostnadsfritt, är det för att det går på garantin eller är det för att det är en enkel och snabb åtgärd? | |
|
Fedorov: Nybilsgarantin gäller i två år. Inom den tiden åtgärdas alla produktfel (dvs sådant som inte är normalt slitage eller som är skador som orsakats av felaktigt bruk). Har du garanti kvar på din 05:a är det gratis. Förmodligen kommer ÅF att bjuda på jobbet på ren goodwill även om du inte har garanti kvar - förutsatt att du står på dig. /ElakaKatten |
|
|
Min E91`a har inte dragit mer en ett par cl olja på vca 500 mil! men oj vad soppa hon gillar, mitt ventil problem ökar förbrukningen med ca 20% efter minna beräkningar, hoppas att hon "suger" mindre när hon får en ny överdel om ett par veckor!? :-) "Always a driving machine" Länk |
|
| Killen på BMW sa att det är normalt att den drar rätt mycket olja...speciellt om man ligger på höga varv (vilket jag sällan gör men det händer givetvis) och innan 8000 mil... | |
|
Jag har kört 2500 mil med min 330i E90 och den enda olja den fått var vid servicen för en dryg månad sedan. Enligt indikeringen på displayen minskade nivån gradvis, men inte snabbare än att det fortfarande fanns marginal kvar när det var dags för service. |
|
| 1700 mil på min, har inte dragit någon olja alls. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.