|
|
|
|---|---|
|
I vintras kände jag av lukten av bränd olja när jag stannade vid rödljus etc. Har nu sökt å läst igenom några trådar men behöver lite hjälp. Kan någon tala om vart det brukar sättas igen. Har studerat en sprängskiss på realoem men gärna lite tips å ideer. Skickar med en länk Länk Mvh Henrik | |
|
Rinner det olja ner på värmesköldarna ovanför grenrören? Ventilkåpspackning kanske. Finns även bra beskrivet om du söker på forumet ett problem med oljeläckage vid tändstiftsbrunnen på 2:ans cylinder på M54-motorerna p.g.a porer i gjutgodset. Mycket troligt också att det är ventilationen också som du säger eftersom det var vintertid. Någon som vet om "cold climate"-versionen är monterad orginal på svensksålda bilar? Eller måste man bo vid nordpolen för att få den!? AE |
|
| Det har jag inte tittat på men det ska jag göra. Tanken gick direkt till vevhusventilationen pga att jag bara känner oljelukten på vintern. Min bil är svensksåld så man tycker ju att det ska fungera | |
|
Du är nog inne på rätt spår. Nr.1 på bilden brukar ibland kallas för "oljecyklon" och konstruktionen är lite "halvkänslig". Det bästa man kan göra under vintern för att slippa problem är att undvika kortkörningar då kondens och liknande kan sätta igen konstruktionen. Värt att notera är att det nästan alltid är bilar från Stockholms innerstadsområden som drabbas av bekymmer. Men om du använder bilen "normalt" och således inte kör så mycket kortkörningar ska du inte behöva göra något extra med den. Bilar med "Cold climate" - versionen har en kraftigare cyklon just av denna anledning och svensksåld är mig veterligen likställt med "C-C". Jag ber om ursäkt om jag bara upprepar saker som har sagts tidigare, men jag har inte sökt eller läst tidigare trådar om detta. |
|
|
Ok, nu lärde jag mig något iaf och troligen har jag då cold-climate. Tack! AE |
|
| Fortsätter här med ytterligare en fråga. Vad är nr 7 ch 8 för nått? Länk Anledningen att jag frågar är att det blivit ett skramlande ljud som jag tror kommer ifrån något av dessa | |
|
Det är den s.k tomgånsmotorn. En komponent som regelerar tomgången. Varför det skramlar kan jag däremot inte svara på. AE |
|
| ok, vad utför den? "gasar" den. Alltså drar i gaswiren? | |
|
Ja, man kan säga att den gasar genom att släppa förbi insugningsluft i en separat kanal. Den styrs av div. input från belastning av motorn. AC-tillkoppling m.m. Gaswiren i egentlig medning är dock borta sedan ett antal år. AE |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.