|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag vill byta tillbaka till orginalkomforten i min BMW e39, men jag tycker att priserna på stötdämparna (och fjädrar) inte är så aptitliga. Ska man dessutom jöpa runt om blir det snabbt tomt i kassan. Är det någon som har något tips? | |
|
Jag har just bytt runt om på min e36... och efter mycket efterforskning om pris gentemot kvalitet så var det inköpt runt om original på bmw. Med lite rabatt så vart det billigare än alla andra "pirat"firmor (meca, mekonomen ,micro mfl.) Finns billigare men då kan man nog inte garantera kvaliteten. Obs detta gäller ju 3 serien men kan säkert till stor del även stämma på 5 serien. Mvh Janne |
|
| Tack, har inte haft en tanke på BMW original men man kan ju kolla. | |
|
Jag köpte mina på Ebay, 1450kr för dämpare fram levererade fram till dörren. Märket på dom är "Gabriel" som är ganska stora på stötdämpare, jag tycker att komforten är återställd. Många vill absolut ha orginal saker på sina bilar men när orginal grejorna är så pass dåliga som dom verkar vara på E39:an så ifrågasätter jag iallafall om man ska köpa dessa igen. Mina hade gått 12000 mil, den ena dämparen var glapp i kolven samt att den hade obefintlig dämparverkan en cykelpump var bättre. Den andra hade fastnat i och gick trögt. |
|
|
Dålig kvalite på Bmw orginalfjädrar?...Kanske du skulle ifrågasätta hur bilen är körd då istället ( eller vad den egentligen har rullat!? ) Min bil har snart rullat 25000 mil utan sådana problem... Faktum är att i stort sett ingenting är bytt...vet inte om det borgar för dålig kvalite. Kollade under bilen idag på avgassystemet och blev grymt imponerad över hur bilen är sammanskruvad. Avgassystemet ser ut att kunna hålla hur länge som helst.. |
|
| Tyvärr har Gabrieldämparna betydligt sämre kvalla nu än för ca 10 år sen, Själv har jag KYB, LIP och Sachs på mina bilar just nu | |
| samma sak här,min har gått 21400mil fortfarande bra komfort.absolut ingen dårlig kvalitet... | |
|
Kan ju tillägga att mina dämpare gick 26200 mil (minst) men då var dom ganska slut... Janne |
|
|
Phaser, det är inte fjädrar jag pratar om utan stötdämparna, stor skillnad. Om du söker lite på detta forumet lite så kommer hitta många som har problem med vibrationer i framvagnen, det är inte ett sammanträffande, framvagnen på E39:orna är svag helt enkelt, där stötdämparen är en central komponent. Min bil är svensksåld med besiktningsprotokoll sedan ny, full servicebok, i min ägo sedan 4 år tillbaks, i stort sett endast två ägare på bilen. Har mest rullat runt i Stockholms förort i makligt tempo, så nej det är ingen "nyimporterad milfifflad bil" E36, dom lämnade 2 års garanti på dämparna håller dom också 12000 mil så är jag iallafall nöjd. Nu när dom är nya så känns dom som bra iallafall. Nåväl bytet är inte svårt tog ca 1 timme per sida efter att ha hissat upp bilen och tagit av hjulen. Har sedan tidigare bra erfarenheter av Gabriel dämpare får hoppas att dom fortfarande håller en någorlunda ok kvalitet. |
|
| säger inte att din bil är mätar fifflad izar,men lika mycket mätarfiffel på svensksålda bilar kan jag lova.det är bara det att ingen j_kel tänker på det,bara för det är svenssåld o stirra sig förblint på det är ingen garanti.så dra inte in alla importareför mätarfiffel.helt fel av dig o säga så mvh dicka... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Beror ju inte enbart på hur många mil, utan kanske mera också hur många potthål, dåliga vägar dom passerat. 12.000 mil är vid normala förhållanden inga problem alls på Sachs/Boge som är originalleverantörern dvs en dubbelverkande kvalitetsdämpare. En del har frusit sönder vet jag, en del bilar har rullat dubbla sträckan mot vad som mätaren säger vilket osså påpekats redan. Men det är ju mera vägarnas betydelse hur länge en dämpare håller , men ändå är det nog rimligt att byta vid 15-16.000 mil, då det normala slitaget inte märks av, förrän det sitter nytt på plats och "nybilsvägkänslan" återfinner sig. ///MVH Hasso Länk |
|
Dicka, det finns ordentlig dokumentation på min bil från år 0 har svårt att se när fifflet med mätaren skulle ha skett, den har gått 12000 mil och inget annat. Jag har kört 3000 mil med den de senaste 4 åren. Sen är det väl så med dämpare att försämringen kommer gradvis och det kan vara svårt att veta att dom är slut. Vid ett byte så upptäcker man hur dåliga dom gamla var. Hasso, ja dåliga vägar har betydelse för hur en stötdämpare på ett McPherson ben klarar sig då den tyvärr få ta upp andra krafter än en stötdämpare borde (därav den tjocka kolven jämför med en bil med dubbla länkar fram) |
|
|
Autoexperten säljer Sachs/Boge vilket i min värld är BMW original. Länk Om de inte har exakt den modell du söker på sin sajt kan du alltid kolla hos Sachs: Länk (finns svenska som språkval) Hittar du din modell där kan Autoexperten ta hem den. När jag bytte fram på min E34:a med sportchassi fick jag gå omvägen via tyska sajten. Stötarna kostade 1250:- st, BMW ville ha 2100:-... |
|
| Tack för responsen, även om alla inte kunde hjälpa till. Jag kan tala om att jag hittade en nysmälld bil med nya kompletta fjäderben fram så det löste sig för en billig peng. Ibland ska man ha tur. Sen tror jag att det inte finns någon regel för hur länge de ska hålla. Det jag vet är att om man kör i några rejäla hålor så förkortar man livslängden avsevärt, både på fjäder och dämpare. Dock verkar det som om att BMW-bilarna vill ha fräscha dämpare för att man ska få ut den rätta känslan. Jämför gärna med MB som är svampigare redan som ny, då är det lätt att behålla den känslan länge. Vad det gäller mätarställningars vara eller ej så visst fifflas det på sv-sålda bilar, men köper man lite nyare bil så tror jag faktiskt att det inte spelar någon roll om den är svensk eller ej. | |
|
Motor Nord har(hade?) annars dämpare fram (Sachs) till E39 för mera aptitliga 1500kr ca när jag beställde till farsans E39 förra året.. Mvh Janne. |
|
|
Givetvis MENADE jag stötdämparna även om jag skrev fjädrar,då det var det som diskuterades... Förutsåg inte att bilen var importerad men oftast är det ju så. Vet inte om det bara är jag som är petig,..men bör man inte alltid byta både fjädrar och stötdämpare då det är dax?? En orsak till att stötdämparna blir kass är väl just att fjädrarna också/oftast är slut!?? Att hävda att Svensksålda bilar är lika ofta mätarskruvade är ju bara trams Dicka...Var hittar du sådana belägg? Litar i alla fall tiofallt mer på en Svensk historia än en Svensk/Tysk,sen har man ju ögon att se med också. Det är lika fel som att säga att ímportbilar alltid är skruvade... Visst undrar man ju ibland då bilar går i sönder på tidiga miltal men det kan ju bero på många saker. Min bil har bara gått långmil vilket förklarar att bromsarna först byttes vid 22000 mil. Säkert hänger mycket på det och antal ägare.. |
|
|
nyfiken på bromsarna som ej varit bytt på 22000 mil. bra underhåll på dom bakre? borde annars ha rostat fast/bort Mvh Torby |
|
|
Phaser... Var och en blir salig av sin tro. Eftersom vi lever i trygghetslandet nummer ett, och blir matade av hur hemskt det är med importbilar, har det öppnat upp möjligheten att skruva svensksålda bilar utan att speciellt många tänker på det. Kunskap och utrustningen finns här (inte bara i Tyskland). Vi sparsamma svenskar som inte servar våra bilar lika väl som tyskarna, ser nog möjligheterna att spara många sköna tusenlappar på att backa mätaren. Anta att man backar mätaren 1000 mil varje år mellan besiktningarna. Då sparas mycket pengar på värdeminskning och som en extra bonus finns ju försäkringspremien som kan ligga kvar på lägsta körsträcka...? - Eller? Förr pratades det om stockholmskörda bilar som pesten. Dessa bilar är nu trygga svensksålda bilar! |
|
|
Jo bilen har rullat "långmil" på landsväg Torby utav en ägare i 18.000 mil och INGET byttes ut på bilen under tiden. Däremot har den ju servats då den skall. Sen körde vi ytterliggare 4000 mil motorväg under ett år innan de byttes. Då vi bytte däck klagade gummiverkstaden på att bakbromsarna var dåliga men Bmw verkstaden sa att de var ok tills lampan tändes. I gengäld blev det ett ganska dyrt år för övrigt då mycket bytades just efter 22000 mil. Vet att det förekommer bmwRicke men det är nog snarare ett undantag än en regel. Vet inte hur många idag som BRYR sig om bilen är import eller ej då många här verkligen tror på att deras bilar är korrekta och hellre köper en importerad äldre bil med låga mil än en nyare Svensksåld med högre miltal för samma pengar. Bilhandlarna verkar inte hellre längre bry sig utan betalar utan undantag efter gröna listan. Inte iheller verkar det gå att få mer betalt för sin Svensksålda bil,vilket för mej är konstigt då den var dyrare som ny. En sak är att importera själv och få en bra bil billigt för att sen förlora mindre pengar då man säljer den,men att betala SAMMA pengar eller att föredra den importerade då den är på Svensk mark förstår jag inte riktigt. |
|
|
Kolla på Ebay.de! Du hittar rätt bra grejer där, betydligt billigare än här hemma. Jag har köpt en sats med 2 gasdämpare till bakluckan till min E34 för 27 Euro inkl frakt. Samma dämpare kostar 990 kr för 2 styck här hemma i Sverige. Värt att kolla upp i alla fall. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Här sats med 4 st Monroe Reflex dämpare för 399 Euro + frakt. Länk __ Bilblogg: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.