|
|
|
|---|---|
| Tjenis alla glada BMW ägare. Ska ner till Tyskland om några dagar på bilsemester. Det blir Sassnitz, (ev. Berlin), Rosstock och vidare till Lubeck, som jag ser fram emot. Sedan Danmarks väskust och hemåt igen. Ge mig gärna tips om sevärdigheter på den rutten eller i närheten. Tacksam om tips på billiga hotell osv. Det är härligt och ha semester. Glad sommar till allihopa. | |
|
Ett besök på www.autostadt.de i Wolfsburg kan rekommenderas. mvh |
|
|
Det är jättefint i norra tyskland. Speciellt kring Lübeck och Puttgarden och däromkring. De har en massa små fina cykelvägar har jag sett. Men det regnar alltid känns det som. mvh |
|
| Norra delarna av gamla DDR är väldigt fina numera. Många trevliga små orter och bra priser på många hotell. Väl värt ett besök är gamla raketbasen "Penemunde" om man nu är lite historieintresserad. Hitlers skrytbygge rekreationsbyggnaden för eliten kan kanske också vara intressant. | |
|
Wismar, en gammal Hansa stad i stil med Visby samt "rivieran" mot östersjön och ön Sylt så klart Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Om du kör till Lübeck så sväng av vid avfarten strax efter centrum, "Buntekuh/Moisling". Där ligger Citti Grossmarkt (www.citti.de - har svensk hemsida!) där du handlar bra tysk öl och massor med excellent korv! ---- BMW CS #6212 |
|
| Nu är semestern slut med massa trevliga minnen och foton från Tyskland och Danmark. Det här med Citti-affärskolosseum... hittade en ännu billigare liknande kedja som heter Real. Den affären som vi besokte fanns i Bergen i Rugen. Småvägarna i Rugen alltså i gamla DDR var spännande, mer spännande än frifartsvägarna tyckte jag. Sedan vid Flensburg vid danska gränsen finns affär som heter nånting som Scandinavianshopper. Också billigt. Annars var höjdpunkterna Prora vid Sassnitz och Lubeck så klart. Danska västkusten var inte så illa pinkat heller. Hittade billiga hotell i Tyskland som heter Etap och danskarna har massor med trevliga och billiga hostels, typ som vandrarhem med egna duschar och toaletter. Och bilen gick bra! | |
|
JiiPee, jag brukar ta in på gasthofs i små tyska byar. Ofta helt utmärkta och billiga! 2003 bodde vi så billigt som 15€ natten med früstück. Ofta kostar det väl dock 20-25€ natten. mvh |
|
|
Blizen på Rügen är det ställe som går utmärkt att bo som en kung i till lågpris efter tyska semestrarna. MvhAsken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.