AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.859

Filbyte - Ansvar? Genomförande?

Sida 3 av 3
Visst. Men min poäng är att man inte bör köra med begreppet förkörsrätt som rättesnöre, så sker det inte så många incidenter och olyckor. Jag personligen vågar knappt tänka tanken att jag har "rätt att göra si eller så", att köra först t.ex.
Grönt ljus, färd på huvudled m.fl andra klart skyltade situtioner är "självförklarande" man behöver inte sitta och rida på sina rättigheter menar jag. Däremot måste man som trafikant alltid hålla reda på sina skyldigheter, antingen de är skyltade eller inte, dvs skyldighet att lämna företräde t.ex där högerregeln gäller.
Precis som du skriver så kan man inte hävda sin förkörsrätt vid grönt ljus (även om den är självklar) när någon halvsover och kör ut framför dig i korsningen.
Med tanke på dina juridiska kunskaper kan jag tänka mig att du kommer att borra i ämnet ett tag till, jag har fört fram mina synpunkter och väljer att ge dig sista ordet om du så önskar...)

FP
Paap Reeder
Kilroy:

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" ... tro det eller ej men jag kan ibland vara etter värre.
Allt enligt hustrun.

En gång diskuterade jag och motparten en trafikhändelse ... på öppen väg varvid motparten tyckte att jag borde lämnat företräde trots att jag körde i en rondell ... Hans argument var att han hade bråttom ... och menade: "... såg du inte det?"

När jag hörde denna argumentation började jag att lukta kraftig med näsan och frågade "vad är det som luktar skit?" ... "jasså du har motorn igång på din riskokare!" konstaterade jag och vred igång V12:an.

Jag kan väl säga att smockan hängde i rondellen ...

MVH /// Paap R
kilroy
Jag håller helt med folke, man skall inte använda förkörsrätt eller rättigheter som rättesnöre. Det har jag heller aldrig gjort, varken i denna tråden eller i någon annan.

Det finns dock en liten tendens från t ex VV att ständigt och hurtfriskt betona att "Vi har bara skyldigheter i trafiken"...vilket de facto inte är sant.

Jag tror fortfarande benhårt på filosofin att ju mer man definierar skiljelinjen mellan skyldigheter och rättigheter i lagtexten där det är praktiskt möjligt...desto lättare är det för alla parter.

Inte minst bilkörning lockar fram människors sämsta sidor vilket inte är någon hemlighet. Detta faktum är definitivt ingen bra plattform när det gäller för människor att tillsammans och snabbt hitta rätt tolkning i en tolkningsbar och snabbt uppdykande situation.

Den som generellt tror att det minskar andelen olyckor och olyckssituationer är en drömmare.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.