|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Acous: Lagen är ju inte luddig, åtminstone inte i detta fallet... Den som byter körfält har väjningsplikt mot trafiken som redan finns i körfältet. Man måste se till att körfältsbytet kan ske på ett säkert sätt och ge tecken i förväg. Att sedan övrig trafik har en skyldighet att i möjlig mån underlätta fråntar inte den som byter körfält från något ansvar. CiM: Jag tror det är förhållandevis få som inte egentligen kan och har förstått de mest grundläggande reglerna. Problemet är att många följer de regler som passar för stunden och bryter mot reglerna om det kan ge några fördelar, oavsett hur det påverkar andra i omgivningen. Ta "Robert Lundberg" som exempel, han vet att han är skyldig att underlätta i trafiken, men bryr sig inte om det för att han kan "tappa sin rytm"... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
jeppe: du har fel! det som du beskriver beror på just att trafiklagarna är tvetydiga, och då tycker alla att just han har rätt. samtidigt är man väldigt noga med att bevaka sina " rättigheter" i sverige. jag vet exakt hur och varför lagarna är utformade på detta sätt. man vill både äta upp kakan och ha de kvar! och jeppe, tro mig när jag säger att många liv kunde räddas om dessa lagar skrevs om. det ska vara antingen eller!! |
|
|
Jsperado: Jag förstår vad du menar, vi tolkar lagen lika, om lagen varit som du skrev hade det varit bra: "Den som byter körfält har väjningsplikt mot trafiken som redan finns i körfältet. Man måste se till att körfältsbytet kan ske på ett säkert sätt och ge tecken i förväg. Att sedan övrig trafik har en skyldighet att i möjlig mån underlätta fråntar inte den som byter körfält från något ansvar." men lagen är inte så tydlig: 43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten. En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas. Inte så inne på juridik men det kanske ska ihopkopplas med andra lagar också? |
|
| i andra stycket i din och den riktiga lagen är skillnaden ordet "ansvar". Det betyder ju att den som byter fil har väjningsplikt och det står inte i lagen. | |
|
Ta "Robert Lundberg" som exempel, han vet att han är skyldig att underlätta i trafiken, men bryr sig inte om det för att han kan "tappa sin rytm"... Så du menar att den som ska byta fil inte har skyldighet att underlätta i trafiken? Om jag påbörjat omkörningen så är det alltså jag som ska stå på hejdaren bara för att filbytaren inte kunnat planera? bättre då att filbytaren underlättar för oss som påbörjat omkörningen istället för att vi "underlättar" för denne och får ett nytt problem att ta hänsyn till, nämligen avståndet till framförvarande, i det här fallet filbytaren som åker omkring i sin egna lilla värld. Fast det kanske du inte hade tänkt på... Åker man och drömmer får man stå sitt kast, ligger jag strax bakom när jag ska om så ska filbytaren ligga kvar tills h*n på ett säkert sätt kan byta fil utan att få en bil 1-2 meter bakom sig, eller ännu värre, tvinga den omkörande att panikbromsa...det förstår väl även du Jesper? |
|
|
Acous: Jag förstår inte motsättningen? Har jag missat något? Robert Lundberg: Varför skulle du "stå på hejdaren"? Har du rätt avstånd till framförvarande bil är det en väldigt liten uppoffring att släppa på gasen några sekunder för att släppa in någon i körfältet. Det är inte bara folk som "åker omkring i sin egen lilla värld" som kan behöva hjälp vid ett körfältsbyte, jag upplever det när jag kör större fordon (framförallt lastbil med släp) som ett absolut måste i många lägen. Fast då får jag väl enligt din tes stå mitt kast eftersom jag valt ett tungt och långt ekipage och därmed förlorat mina rättigheter i trafiken? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesper, jag håller på att passera "söndagsbilisten", hur ska jag då kunna ha rätt avstånd? De som kör lastbil seglar för sitt bröd, så de hjälper man alltid. Men mitt exempel är från en 110 väg och jag upplever situationen dagligen. Jag närmar mig en bil och ännu längre fram ser jag en tradare. Jag ligger och "buskör" i 120, "söndagsbilisten" har ställt farthållaren på 110 vilket innebär 105. I det här läget är det fortfarande riskfritt för framförvarande bil att byta fil, då kan jag anpassa farten och avståndet. Men det sker inte, därför att söndagsbilisten använder inte backspegeln och har blicken exakt två meter framför sin bil. plötsligt får den här bilisten syn på röven av en tradare och tänker oj! Då har jag full bromsberadskap men i 99% av fallen står söndagsbilisten på bromsen och jag flyter förbi. Jag kan inte planera andras körning, jag kan heller inte veta om bilen framför har för avsikt att ligga kvar bakom lastbilen beroende på kommande avfart. Skulle jag i det här läget bromsa skulle kontentan bli att jag fick söndagsbilisten precis framför mig alternativt att jag fick en kö med bilar i röven eftersom avstånd inte är folks starka sida i trafiken. Avstånd i trafiken ställer till med betydligt mer olyckor. Mina studier kring det här fenomenet sträcker sig över 26 år och mer än 100.000 mil, och det slår aldrig fel (nästan) det finns folk som kör bil och sådana som åker bil. Den senare kategorin består av kvinnor och pensionärer. En som kör sin bil aktivt, hade i det här samspelet du eftersträvar bytt fil långt mycket tidigare i mitt exempel. Om jag ser en bil som kommer bakifrån i högre hastighet än jag så brukar jag sänka min fart för att inte hamna i röven på tradaren och underlätta hans omkörning. För vem vet, han kanske har bråttom på riktigt? Ett sjukt barn i bilen eller vad som helst. Backspegeln är till god hjälp!!! |
|
kilroy |
Jesperado* "Den som byter körfält har väjningsplikt mot trafiken som redan finns i körfältet." Jag hittar ingenstans i lagtexten att förare som byter fil har väjningsplikt. "43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten. En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas." Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Jesperado: Ja, du har missat nåt :-). Men det kan vara, inte direkt viktigt. |
|
|
En annan sak som liknar det här filbytesscenariot är när folk ska köra ut på en motorväg. Det momentet behärskar de flesta inte. När man kör ut på en motorväg kör man först i ett så kallat accelerationsfält. Problemet är att folk inte accelererar där utan puttrar ut i motorvägens högerfil i 70 km/h och ställer till ett elände för de som redan åker där genom att tvinga ut dem till vänster. När jag skulle ta körkort kommer jag ihåg att det stod i läroboken att den som körde på en motorväg skulle vara uppmärksam när man närmade sig en påfart då "en bil i hög fart" kunde komma ut i körfältet. Däremot stod det inget om det som gäller i 80 % av fallen, nämligen att en bil LÅG fart gör det vilket är en betydligt svårare situation att hantera. Det här tycker jag är oerhört irriterande. Är det samma regelparagraf som styr i detta läget? Är inte den som kör ut på motorvägen skyldig att anpassa hastigheten till trafiken som kör där så att den kan slinka ut utan att störa rytmen? Jag har bestämt för mig att det är så. men reglerna är väl förstås lika tvetydliga där som när det gäller filbyte, för den som redan kör på motorvägen ska väl även underlätta för den som kommer ut från "accelerationsfältet". |
|
kilroy |
Detta gäller vid motorvägskörning då det finns ett accelerationsfält... ""43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten. En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas."" Länk Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
Paap Reeder |
43:an kan väl näppeligen tillåta att man fäller ut vä blink och drar från en parkeringsficka? ... vilket jag också varit med om ett antal gånger när folk stannat för att tex i en bussficka släppa av folk. Tuuut tuuut! ... i min backspegel. En gång stannade jag mitt på gatan i tät mötande trafik och frågade vad han tuttade åt? Han menade att han hade förkörsrätt i o m att han blinkade och jag skulle tvärnita när han ville åka ut??? Jag svarade att du har ju missat den viktigaste grejan grabben: "Du sitter i en ådilåda och jag kommer i en BMW. Så fort du ser ett BMW-märke ... sakta ner, slå ner blicken och håll åt sidan". .... sedan kom vi inte längre ... MVH /// Paap R |
|
Tack för "sakta ner, slå ner blicken..." Paap. Det var dagens skratt du bjöd på (om än något irrelevant i trafiksammanhang och ej lämpligt för den som vill få vänner som inte kör BMW) jag kucklar fortfarande. Du kanske borde skaffa dig en variant av Kilroys tjusiga devis som dekal, fast med BMW inlagt på lämplig plats. :) Mvh Mikael |
|
| Haha Paap Reeder! Stabilt! Älskar människor med lite attityd! | |
Paap Reeder |
OBS ... vill påtala att jag absolut inte har nått negativt om Audi men just då passade just den kommentaren bra i halsen på den idioten. MVH /// Paap R |
|
Rätt viktigt i sammanhanget: I trafiken finns aldrig något som heter "förkörsrätt" i något sammanhang, endast skyldighet att lämna företräde i vissa sammanhang. Dvs bil A har aldrig förkörsrätt före bil B, medan bil B i samma trafiksituation däremot kanske skall lämna företräde till bil A osv. Analysera detta noga, det är väldigt avgörande i många trafiksituationer, t.ex de som diskuteras i tråden och även i den parallella om trafikförordningen. Många lever tyvärr i världen med "förkörsrätt". Därmed inte sagt att jag inte tror att Paap menar rätt i sitt inlägg ovan. FP |
|
|
Robert Lundberg: Jag tycker du gör det krångligare än vad det är. Lagen säger att om någon vill byta körfält är du skyldig att underlätta om du kan, den skyldigheten gäller även dig. Sen det är ju upp till dig hur du hanterar det. Jag tror knappt vi kommer längre än så? kilroy: Det är rätt, jag använde ordet väjningsplikt slarvigt för att förklara. Lagen är utformad som en väjningsplikt fast man har valt att inte använda ordet väjningsplikt. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Robert Lundberg: Jag tycker du gör det krångligare än vad det är. Lagen säger att om någon vill byta körfält är du skyldig att underlätta om du kan, den skyldigheten gäller även dig. Sen det är ju upp till dig hur du hanterar det. Jag tror knappt vi kommer längre än så? Jesperado: Och jag tycker att du gör det krångligare än var det de facto är irl. Sedan tror jag inte du läst vad jag grundar mitt exempel på utan är bara fokuserad på att referera utifrån din lagtext. Jag vilar min väska. |
|
|
Personligen tycker jag inte att det är så viktigt med lagen i det här fallet, då blondinen knappast kände till den och därför började gorma. Sen som andra varit inne på tidigare så kan man inte följa lagarna i blindo. Man måste ha lite kännsla för att visstas i trafiken och köra bli istället för att åka bil. Hon underlättade inte direkt den redan pågående omkörningen genom att försöka tränga ut sig. Några grejer som retar mig fast bilisterna säkerligen har lagen på sin sida; 1. Flevägskorsning med trafikljus och mycket trafik då kör folk in i korsingen och blockerar vänstersvängande filen från att svänga då dem själva fastnat mellan 2 rödljus. 2. Underlättar inte påfart på motorväg genom att svänga ut i vänstra filen. 3. Anpassar inte hastigheten efter trafiken. 4. Genomför omkörning på motorväg i 112 km/h så det tar en kvart för dem att köra om en lastbil som håller 110km/h 5. Reglerna har säkert ändrats sen man tog körkort men jag kan inte låta bli och svära när folk inte blinkar i rondellen. Var tvungen att skriva av mig lite.... |
|
kilroy |
Jesperado* Lagen är INTE utformad som en väjningsplikt. I sådana fall hade det tydligt angetts i lagen. Råder det väjningsplikt så anges det alltid tydligt i lagtexten. Det kan man lätt konstatera genom att läsa trafikförordningen. folke* Ordet "förkörsrätt" används inte någonstans i trafiklagstiftningen mig veterligt. Trots det är begreppet "förkörsrätt" naturligtvis tillämpbart i många situationer. Vid väjningsplikt, lämna företräde, stopplikt och rött/grönt ljus så har naturligtvis vissa trafikanter "förkörsrätt". I en korsning som regleras av trafiksignaler har ju dom trafikanter som har grönt ljus förkörsrätt. Färdas du på en huvudled så har du förkörsrätt jämfört med de trafikanter som skall stanna vid stopplikt. Hur skulle det annars fungera? Väjningsplikt, lämna företräde, stopplikt och rött/grönt ljus är INTE villkorade i trafiklagstiftningen. Har du grönt ljus i en korsning så är det inga övriga villkor förknippade med din rätt att köra. Det enda som i praktiken kan hindra dig från att köra är polisens anvisningar på plats eller om ett utryckningsfordon närmar sig. Samma sak gäller den som har rött ljus. Polismans anvisningar på plats upphäver trafiksignalen. Naturligtvis får man inte med berått mod köra på någon trots att man har grönt ljus men det är en helt annan diskussion. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.