AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.862

Filbyte - Ansvar? Genomförande?

Sida 1 av 3
Paap Reeder
... alltså måste fråga om jag tänker eller gör fel?

Tänk er en dubbelfilig 70 väg.

Hö- filen gör sina 70 knyck och i vä- filen har man pressat upp sig i 90.

När jag som exvis 3:e bil i en omkörningsgrupp skall passera en av bilarna i hö- filens kö så att min främre stötfångare är i höjd med eller kanske max 1 m efter bakre dito på hö- bilen ... så blinkar den vä och skall in framför mig!!

Jag rör inte en min eller ventil utan låter V12:an löpa på ... varvid bilen i hö- filen slänger sig på tutan.

"... int´faen" kan väl jag behöva ställa mig på bromspedalen för att ngn fäller ut vä- blinken?? ... eller är det så?????

Nu senast var det en blondin runt 35 som vid mitt framhjul vid hennes bakhjul började blinka vä och menade på att jag skulle slå på en grisnit!

Hon slängde båda tuttarna på tutan och ... blängde på mig varvid jag puffade och fluffade med fingrarna i håret i nacken ... ni vet som dom brukar göra i kapprummet alldeles före damernas ...

Det tog skruv ty hon lade sig 0,18 cm bakom mina utblås ... och stirrade på mig så jag trodde hon hade Xenon i pupillerna.

Hade M70:ian tänt EML och lagt sig i limp home hade hon dragit domkraften i huven.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Det där med "Titten - Pilen - Filen" ... är det borta nu??

MVH /// Paap R
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Du är skyldig att underlätta körfältsbytet, inte med en "grisnit" men så gott du kan.
Det är därför man ger tecken vid ett körfältsbyte, för att övrig trafik ska kunna skapa en lucka i körfältet. Finns det redan en lucka och körfältsbytet är "öppet mål" förlorar blinkandet sitt syfte och är meningslöst.

Att blinka inför ett körfältsbyte är som att knacka på dörren om man vill hem till någon. Att ligga i fel körfält och vänta på en lucka utan att blinka för att visa sin avsikt är som att stå utanför dörren utan att ringa på och hoppas att dörren snart ska öppnas ändå...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Paap Reeder
... aha!
Alltid lär man sig någe nytt.

[Skall dock först "testa litet från hö-filen innan jag lägger in det i trafik-chipet"]

MVH /// Paap R
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Man brukar se det där uppe i Västerdalarna under helggdagar då det är gästbyte i stugorna uppe i Sälen och mycket trafik. Nämligen att omkörande ligger och blinkar och väntar på att bli insläppta. Skillnaden är då att dom ligger och åker i mötande trafiks körfält, men beter sig precic som om det var motorväg. Med hela familjen i bilen och full packning. Inget kul att se som mötande. Första gångerna jag allvarligt har varit rädd i trafiken är när lämmeltåget går till Sälen på smala landsvägar.

AE
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Självklart ska den som byter fil göra det utan att utsätta någon för fara detsamma som den som vill byta ska få komma ut utan att bli överkörd (Det är många som gasar på extra om dom ser en blinkers). I ditt fall ser jag det som damen skall vänta tills du kommit förbi och hade jag varit du hade jag använt av lite spolarvätska för att ta bort skiten bakom bilen.

Den som byter fil är ju vanligtvis ansvarig i händelse av en krock. Som att backa på någon eller köra på ett stillastående fordon.
kilroy
Trafiklagstiftningen har i princip 2 olika paragrafer som hanterar filbyte. På enkel svenska säger dom följande...

1. Övriga bilister skall underlätta för den filbytande föraren.

2. Filbyte får endast göras på ett trafiksäkert sätt och utan att hindra övrig trafik.

Med andra ord har vi ett utmärkt exempel (det finns många andra) på s k "gummiparagrafer" vilka inte samverkar utan istället motverkar varandra eftersom dom ger upphov till en massa olika tolkningar.

Alla som kör bil inser ju att den första paragrafen är omöjlig att tillämpa i praktiken, oavsett om det handlar rusningstrafik i Stockholms innerstad en fredagseftermiddag, eller om det handlar om körning på motorväg.

Att blinka vid filbyte är alltid obligatoriskt.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

kilroy
BTW...det mest rimliga vore ju om allt filbyte kombinerades med "lämna företräde". På så sätt undviker man 95 % av allt diskuterande med olika tolkningar.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Jag trodde att den som ska byta fil hade väjningsplikt.

Blinka anser jag alltid är bra för att visa vad man tänker göra. Tänk på att du blinkar även för de trafikanter du inte ser eller de som agerar på ett sätt du inte kunde tänka dig.

------5 minuter senare----------
Nu har jag tittat i trafikförordningen. Den är så j---la dålig. Enligt den så får man inte byta körfält om det inte kan ske utan fara. Om man uppmärksammar att någon vill byta körfält så ska man underlätta. (2 kap § 43)

I Paaps fall blir det: Blondinen får inte byta körfält om Paap fortsätter köra men hon kan samtidigt kräva att Paap ska sakta in och släppa in henne. Hon har alltså både fel och rätt.

Trafikförordningen: Länk
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Jag lämnade inlägget över lunchen så det är visst flera som svarat under tiden. Därav blev det en liten "goddag yxskaft"-effekt över mitt inlägg.

Det verkar som att jag håller med kilroy till 100%
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
3 kap §43 ska det vara.
Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
Regler och sunt förnuft går inte ihop alla gånger. Det är oerhört svårt att ha bråttom på vägarna i Sverige. Händer väldigt ofta att de väljer att byta fil framför snoken på dig. Det känns som vi svenskar har väldigt dålig erfarenhet av motorvägskörning och har väldigt svårt att beräkna bakomgåendes hastigheter. Jämför jag Sverige mot många av de andra europeiska länder så rankar jag Sverige absolut sist när det gäller motorvägskörning. Det handlar helt enkelt kolla i speglarna när man byter.

Samma sak gäller det när de inte flyttar sig från ytterfilen när en bakomgående kommer i högre fart. Men här har jag märkt en stor skillnad mellan män och kvinnor. Kvinnor flyttar sig inte pga att de inte tittar i backspegeln. Och männen ser dig i backspegeln men de flyttar inte på sig för att de vill jävlas.
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Jag tror att problemet som Zoppo tar upp beror på sk "Hobbypoliser". Eftersom de vet att det är 110-gräns på vägen så anser de att de har all rätt att ligga i vänsterfilen och blockera dig eftersom du ändå inte får köra fortare. Vill du köra om dem så är du en "fartdåre" och "rövslickare"; dvs värsta sortens människa och det ska du straffas för.

Ett annat symptom är det att många som kör i vänsterfilen endast kör marginellt fortare än de i högerfilen så är det lätt att bli "instängd" i högerfilen eftersom det ligger tre bilar på rad bredvid dig som tar flera minuter på sig att köra om. För att undvika detta så slänger sig många ut i vänsterfilen så fort de ser en långtradare eller släpvagn vid horisonten. De vill ju inte riskera att du kommer ikapp och sedan lägger sig bredvid dem.

Vad tror folk att de uppnår med att ligga alldeles för nära när man ligger i vänsterfilen på motorväg? Det enda resultat det ger är ju att man saktar ner eftersom man måste ha deras bromssträcka också framför sin egen bil. Jag brukar nämligen köra i den hastighet som jag tycker är lämplig i förhållande till övriga förhållanden.
Självfallet håller man sig så lite som möjligt i vänsterfilen. Där ska man enbart vara för att passera andra fordon. Tyvärr brukar en del smyga ut dit och aldrig gå tillbaka.

Det finns för övrigt folk som suttit i fängelse för vållande till annans död efter att de vägrat att släppa in en bil som kört om en bilkö. I ett av fallen var det en läkare som blev ihjälkörd.
Ac
383
Acous
e21 318i -82
hahaha, visste inte att lagen var så idiotkorkad. den som byter fil är den som har väjningsplikt, så kör jag och så ska det vara, sen får man anpassa sig efter idioter som vill tacklas ibland.

desto mer man lär sig som trafiklagarna desto sorgligare tycker man det är

Paap Reeder, du skulle tutat tillbaka
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Har ett praktexemplar om det här som inträffade för två timmar sedan.

Jag ligger ca 60 meter bakom fem bilster körandes på en 70 väg som övergår i 50 med en lång beväxt refug om ca 200 meter. Efter den är det ett flertal övergångsställen med skyltar och annat bröte, allt gjort för att hålla nere hastighet samt göra omkörning omöjlig i tätbebyggt område.

So far so good.

Trots att jag avnjuter DJ Pulsedriver på skadlig volym med solbrillorna på ser jag att en ambulans närmar sig ca 250 meter bakom med blåljus och hela baletten.

En snabb nedväxling och acceleration fram till första gatan åt höger där jag viker av och kan låta ambulansen passera utan att den behöver lätta på gasen. För att utöver det underlätta för den har jag heljustutat på framförvarande bilist för att väcka deras uppmärksamhet om vad som sker...

Den ligger som övriga kvar i sina måttliga 50 knyck utan minsta tecken på att gå åt sidan eller öka hastigheten. Ambulansen kan inte komma förbi på ca 350 meter, resultat i värsta fall använd fantasin.

Häromdagen körde jag genom Borås, ungefär samma scenario fast tvåfiligt. Tro fan bilisterna stannade mitt i filerna så att ambulansen inte kunde komma förbi!!!

Sådana här beteenden är för mig upprörande.

Vad gäller dig Paap så upplever jag att du hade din fulla rätt.

Det är synd att så många "åker" bil istället för att "köra"den på så sätt skulle nog fler olyckor kunna besparas än med dessa plåtpoliser tex...

Vad gäller trafikregler så står det även i lagen att man inte under några som helst omständigheter får hindra andra bilister, oavsett hur fort, fel osv de framför sina fordon. Det är Polisens jobb.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Här bromsas det inte bara för att någon blinkar och vill in i vänsterfil. Har märkt att väldigt många inte kan planera sin körning och det är inte mitt bekymmer. Oj då, hamnade jag bakom en lastbil...de får snällt vänta tills jag kört förbi dem då jag påbörjat omkörningen av dem.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Acous: Vad är det som är "idiotkorkat"?

Robert Lundberg: Absolut, man ska se till sig själv först i alla lägen och aldrig ta hänsyn till någon annan även om lagen kräver det och man själv inte har något att förlora. Det skulle ju kunna bli trafikförordningens nya "gyllene regel"... NOT!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Robert Lundberg: Absolut, man ska se till sig själv först i alla lägen och aldrig ta hänsyn till någon annan även om lagen kräver det och man själv inte har något att förlora. Det skulle ju kunna bli trafikförordningens nya "gyllene regel"... NOT!

Inget att förlora? Jag missar ju min rytm. Oftast är det kärringar och pensionärer som heeeelt plötsligt kommer på att oj då, ett hinder - dags att byta fil. Bättre att dessa nötter lärde sig att den där spegeln som sitter mitt i rutan är till för mer än att kolla om frillan ligger rätt. Det är faktiskt de som hamnar i tidsnöd beroende på sitt taskiga planerande. De ställer in farthållaren på 105 och tror att det ska fixa sig, att alla andra ska anpassa sig till deras jävla söndagsåkande. Om jag ligger en meter i sidleds bakom en sådan pappskalle som plötsligt fått en uppenbarelse om att det är dags för ett filbyte, varför ska jag då stå på hejdaren för att h*n ska slippa korrigera sin inställda hastighet?
Ac
383
Acous
e21 318i -82
Jesperado: Att lagen är luddig, att den som byter fil inte har väjningsplikt, att vid eventuell krock så har ju båda både rätt och fel enligt lagen. En lag ska inte gå att tolka ihjäl sig på, speciellt inte en sån här enkel sak. Väjningsplikt till den som byter fil så är det tusen ggr klarare. Alltså korkad lag.
Ci
531
CiM
325ciM-04
undrar "hur många liv vi skulle spara" om man gjorde om trafiklagarna så att de blev lite mer konkret?
förmodlingem mer än vad alla hastighetskameror och hastighets hets jakten tillsammans.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.