AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.181

Hissproblem alt Dörrkontaktproblem, Erfarenhet!?

Visa användare
50
PalleT
M5 -05 E60
Tja.

Köpte en 320ic (cab) -94 för ett tag sedan och har haft detta fel på den sedan dess, Rutorna åker inte ner när man öppnar dörrarna dvs 1 cm upp o ner som dom ska.

Elhissarna funkar normalt i övrigt och även när man cabbar ner så åker alla 4 rutorna ner som dom ska.

Innerbelysningen funkar inte heller i dörrläge så jag misstänker väl att det är dörrkontakten på förarsidan som krånglar för tydligen ska det sitta en microbrytare inne i låskistan som man inte kan se.. Är det någon som kan bekräfta detta?? Köpte en ny låskista idag men den hade en extra kabel som går upp till en microbrytare uppe på låset.. Men på min låskista finns inte denna kabel! Det enda som går in i min låskista i elväg är en kontakt med 6 kablar i plus 2 kablar som går upp till en brytare som sitter på låscylindern man stoppar in nyckeln i. Det jag behöver hjälp med är att från någon kunnig kan tala om för mig vart dörrkontakten verkligen sitter och om det finns olika typer av låskistor? Enligt BMW själva så funkar tydligen inte höger sida om vänster sida är kass så det kan ju förklara varför ingen ruta åker ner och att innerbelysningen är död. Jag är YTTERST tacksam för all hjälp!!! Tror inte heller att detta fel beror på nått relä eftersom funktionen funkar med cabben.

Mr P
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
Hej!
Har du fått någon klarhet på problemet? Jag har precis exakt samma problem på min - har dock inte tittat på låskistorna ännu...

//Fredda
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
Hej!
Har du fått någon klarhet på problemet? Jag har precis exakt samma problem på min - har dock inte tittat på låskistorna ännu...

//Fredda
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
Hallå igen.

Jag var ned och rev isär dörrsidorna och det visade sig att en kabel var av. I mitt fall en kabel till en gul kontakt på utsidan av glaset inne i dörren (rutan måste vara uppvevad för att man ska komma åt).
Nu funkar den biten man jag har fortfarande inte fungerande innerbelysning, den går bara att tända manuellt och tänds inte när man öppnar dörren. Någon som har en lösning på detta?
//Fredda
aB
15
aBMW
528i -97 E39, touring
323ti -98 E36, compact
325i -91 E36, sedan, 4sale
Hej.
Jag har liknande problem, letar och letar och letar efter reläer och säkringar, men svårt att hitta rätt.
Symptom på min bil: innerbelysning fungerar ej i autmatiskt mittenläge, el-hissar fungerar ej, centrallås fungerar ej och larmet går efter drygt 30 sekunder om jag larmar på via fjärrkontrollen. Har letat fellödning på comfort reläet (Länk har även haft loss dörrkontakten på förarsidan och ryckt lite i kablaget, mardröm att skruva tillbax skiten, men måste väl gå igenom på de andra dörrarna oxå?! ;(
Tacksam om nån med erfarenhet kan svara om jag är på rätt väg...
Förresten bytte jag plats på comfort-reläet med ett likadant som satt lite till höger, hade bort totalt 3 reläer varav två var likadana, sen glömde jag av om comfort-reläerna satt på var sida om det litet större reläet eller om comfort reläerna satt bredvid varandra och det större reläet längst till höger...
Snälla hjälp!

Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
Hej!

Jag tror inte du behöver bekymra dig om relän mm, problemet sitter i en sensor i låskistan inuti dörren. Mitt prblem om tillbaks efter en stund. Jag plockade bort dörrsidorna och testade omkring lite - det sitter en gul kontakt ganska långt bak på dörren, prova att dra isär den, rör sig rutan då? Det gjorde min. Jag sprayade sedan på "litervis" med 5-56 på låskistan mm innanför dörren och fortsatte motionera rutan med kontaktstycket. Jag har även gjort rent och sprayat 5-56 på själva lås mekanismen i kortsidan på dörren. Efter flera dagar med sprayande och pillande så fungerar faktiskt funktionen på bägge dörrarna. (Även innerbelysning mm.)

Jag motionerade också låsmekanismem genom att trycka in låshaken för hand och dra i handtaget så den åker upp igen massor med gånger.

Första tanken jag hade var att plocka isär låskistan och byta strömbrytaren till dörrarna men jag får bannemig inte ut låskistan från dörren på ett smidigt sätt, och det här löste ju faktiskt problemet.

aB
15
aBMW
528i -97 E39, touring
323ti -98 E36, compact
Hej
Nej, nu har jag dragit isär den gula kontakten, el-hissarna fungerar inte ändå, ska ge mig på 5-56 provet istället. Dock fattar jag inte varför det ska vara så svårt att förstå vilket relä som är till centrallåset. Har rivit loss hela handskfacket och letar där... Bilden i Haynes bok stämmer inte med verkligheten...

aB
15
aBMW
528i -97 E39, touring
323ti -98 E36, compact
Äh, jag förstår inte hur du får in 5-56 eller el-spray nånstans långt där inne i dörren... jag får ju knappt in fingrarna... -hur gör du?
Sen tänker jag att om 1. Larmet utlöser efter 30 sek, så kanske det trots allt är nånting med dörrkontakten(/erna), likaså 2. så fungerar ju inte innerbelysningen/dimmern när man öppnar en dörr...
Jag har bytt plats på comfortreläet och det likadana reläet som antagligen går till el-takluckan (enl.BMW-verkstaden), har även öppnat dem och de är hur fina som helst i lödningarna.
Kan ju vara själva larmet Touchguard TG-500 som spökar oxå?
Nån som har sådant larm?
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
Vad synd att det inte fixar sig för dig, hör med en BMW-handlare om de inte kan ge dig en anvisning på papper hur du gör för att byta kontakter i dörren, den sitter ju i själva låskistan, de är tydligen inte dyrare än ett par hundralappar. Hoppas det fixar sig! (mina funkar fortfarande, ta i trä...)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.