|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
janne: det finns att köpa till en sk turboräddare som låter motorn gå på tomgång 0.5 -5 minut efter det att man slagit av den på tändningen och låst bilen. finns att köpa hos gikturbo bland annat citat: HKS Turbotimer är ett annat sätt att hindra koksbildning i en turbo (jfr turboräddare) Den tillåter motorn att gå på tomgång 0,5 - 5 min efter att tändningsnyckeln tagits ur, och ger därigenom tid för turbon att svalna innan oljan slutar att cirkulera. En elektronisk styrenhet med knappval för önskad tid monteras i bilen. Fördel: Man slipper koppla in oljeledningar. min hemsida Länk |
|
|
viktigt tillägg,speciellt det sista hehe: Fungerar tillsammans med tjuvlarm. Fordrar att handbromsen är åtdragen. min hemsida Länk |
|
|
Eller varför inte köra snällt de sista 2-3km innan man tänker fimpa motorn, samt låta den gå på tomgång ca 30sek efter man stannat.... Turbosaver osv är för folk med liten hjärna och öppen plånbok. (Ursäkta ordvalet) Alternativt hysteriskt bråttom att komma ifrån bilen :) Alla som har lite klubbankörning i skallen vet att ett par varv i lugnt tempo innan depå är självklart. Det steker ganska bra under huven utan kylvinden från rullfart.... Som jag skrev tidigare, med lite bonnförnuft och bilkärlek kommer det maskinella överleva rosten flera gånger om. Jag är som sagt otroligt nöjd med min bil. (Men så klappar jag mina bilar innan jag går och lägger mig också :) ) |
|
|
Jag skulle nog hålla fingrarna från 530d. Har pratat med många i Tyskland som har haft problem med luftmassemätare, turbo, injektorer och annat. När man slår upp 5-serien här i forumet är det fem inlägg (sedan 20 juli) om problem med 530d. Skulle tro att det är billigare och mindre farligt att satsa på en 528 eller 530, de går sällan sönder. Men 530d är en mycket trevlig bil att köra! |
|
|
lustig filosofi npe, ibland kanske man inte har tid och har väldigt bråttom och då funkar ju en turbosaver utmärkt för då är du garanterad en nedkylning trots att du "stänger " av bilen. för om man varje gång ska behöva köra en extra sväng och dessutom sitta i bilen minst 30sek så är det en suverän lösning med turbosaver på ett eventuellt stressproblem som kan tänkas dyka upp såsom försovit sig till jobbet, missat en viktig tid, hinna innan bolaget stänger etc. för det räcker som sagt med EN endaste gång att man missar att kyla ned turbon/motorn så kan det vara klippt. varför riskera?????? det finns ju knappast nån nackdel eller? min hemsida Länk |
|
|
Helgonet>> Ursäkta om jag lät otrevlig i tonen, det var inte meningen. Funktionen på turbosavern är ju ypperlig. Jag såg kanske lite väl mycket till mitt eget bilbrukande, och på så vis ansåg att det är en dyr och havlmeckig pryl att installera. Jag kör tio mil enkel resa till jobbet, tar det alltid lugnt ett par km före jag kommer fram, eller hem (Jag kör iofs alltid ganska sansat) Men jag kanske undviker omkörningar od. den sista biten. Samt när jag kommer fram och stannar bilen låter jag den gå på tomgång under tiden jag rafsar ihop mobiler, dataväskor, jackor osv. På så vis "förlorar" jag ingen tid. Eftersom jag sällan gör korta resor är det givetvis enklare för mig att anpassa körningen till ett bra avslut s.a.s. |
|
| Kanske skall tillägga att de korta "in på stan" resorna gör jag oftast i en annan bil. Jag har således endast 530d´n till pendlingen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.