AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.159

Lönar det sig för mig att byta till 530d?

Sida 1 av 2
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Har gått och funderat om man ska byta sig från 540 till 530da e39.
Eftersom jag kör 1500-1800mil per år och bilen drar ca 1,3L milen och en 530d drar runt 0,85 så blir det ju runt 0,5l mindre plus att dieseln är billigare än bensinen. Visst skatten är dyrare men försäkringen är billigare med 2500-3000 kr för mig. Så kör jag med 540:in så blir det nästan 10 tkr dyrare att köra 540 än 530d.
Men frågan är om det är värt att byta sig till 530d?
Försökte hitta nåt kul som tex med m-paket men svårt att hitta.
Behöver råd ang denna:
Ska man akta dig för en sådan här bil eller det är inga problem att kolla efter en sådan som chassiet gått 24tmil men motorn och lådan bara gått 13,7tmil? Länk
Har inte kollat upp denna bilen men ville vet era funderingar på en sådan bil, nya tankarfrån er är bara positivt.
Man har ju hört att många har haft problem med sina 530d här på forumet, men de riktigt nöjda ägarna som har problemfria 530d hör man inte mycket av eftersom dom har inget att klaga på.

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Tror inte 530d ägarna är missnöjda, snarare visar posterna de krämpor som brukar dyka upp vid 20-30´k mil (oavsett vad mätaren är skruvad till)

Förutom E39 std problem med strålpumpar, bakluckerost, kit-skarvsrost, pendelstag, silentblock, vibrationer, kupéfläktrelä osv......

M57-D30 har som svaghet......

Luftmassmätare

That´s it, så länge man matar den med rena filter för luft och bränsle, samt ny olja (Dvs med max 1500mils intervall, enl vad jag anser, oavsett vad boken säger.)

Min går som om den vore ny, efter dryga 20000mil. Clockwork...
Vad gäller de flesta Dieselmotorer så är miltalet det sista du behöver tänka på...Hard to kill.
Stämmer miltalet så är 24000 mil inget att oroa sig för.
Var då mer "rädd" för en 8 år gammal Dieselbil som har rullat 12000 mil...
...på mätaren.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Är det stor skillnad på den gamla 184hk motorn mot den nya på 193hk?

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
en fråga ang m-paket. Kunde man få en bimmer m-paket redan från 2000/03?

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
några fördelar eller nackdelar med dessa 2 disel motorer den på 184hk och den på 193hk?

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
st
65
stevemedloyden
Chevrolet Camaro RS
Chevrolet Camaro SS
BMW X3 20DA (F25)
Tjena !
ta reda på anledningen till att vxl-lådan är bytt, kan vara så att bilen är/var CHIPPAD och det pallar inte automaten med , har sett exempel på det med egna ögon,en söndervriden vxl-låda är inte att leka med , det tär på kassan , i övrigt är 530D en fin vägvagn med muskler så det räcker utan chiptrim, och oljan i växellådan skall bytas oavsett vad tillverkare och andra säger ,det är en blygsam kostnad ,ännu blygsammare om man kan göra det själv.

"CHIPS passar bra i soffan till en bra rulle"

Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
jag kör med en skvätt 2takt syntetolja i dieseln som lite extra smörjning i min 270cdi det borde förminska pump och spridarproblem även på bmwdieseln
precis som e23power säger så är det bra att då och då hälla i något smörjande av något fabrikat för att smörja upp pumparna och spridarna då den svenska skitbränslet gör att det mesta torkar ihop
därav tror jag inte att dieselbilarna idag kommer att gå lika långt som dom gjorde förr i tiden då dom med lätthet tuffade på i 70,80,90 tusen mil tack vare det extra svavlet och andra biprodukter som man rensar bort för att få det miljövänligare.

men vem vet, finnarna håller på att ta fram ett nytt dieselbränsle som ska säljas till höst som ger ca 10% mer i effekt och släppa ut mindre föroreningar

lite som poltooljan men med bättre värden för miljö och människor

min hemsida Länk
här står det om bränslet Länk

min hemsida Länk
Ch
159
Christer Gustafsson
735i 1985
530dA 2000
Enligt "Dieselmeken" här på forumet skall man akta sig för att hälla 2T-olja i tanken på bilar med common-rail.

Bättre att vara på den säkra sidan med t ex Red Line dieseltillsats.

Hälsningar
Allt annat måste ju vara ekonomiskt att byta till om man åker v8a redan idag.

Frågan är om det inte räcker att byta till en 530 bensinare för att tjäna de pengar du pratar om peterw78... (Börjar tycka att det råder en diesiel-hysteri just nu).

Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
när jag byter filter så häller jag i ren tunn syntetisk 2taktsolja i filtret innan jag monterar det detta gör även min aukt mercedeshandlare det går faktiskt att köra på det om man nu vill så att det skulle vara farligt tror inte jag på
christer: vad gäller 2taktsoljan så beror det på om det är en förkammardiesel eller commonrail om man ska ha nytta av den verkar det som. förkammardieselarna (bmw) saknar ju smörjning till pumpen, vilket MB dock hade, som gör att på de modellerna m21/m51 så är det bra med extra olja
lite två olika läger verkar det finnas som volvo och saab då det inte verkar vara bevisat på papper så vitt jag vet.
dom gamla var ju byggda med den dieselbränslet som fanns på den tiden i åtanke medans dom nya commonrail inte i lika stor utsträckning behöver smörjmedlet.
men man ska tänka på att inte överdosera för då så kan det dels bli risk för extra koxbildning i toppen som i sin tur leder till knackning i längden, men även beläggning på spridare som förstör dimmbilden.

en dieseltillsats som jag vet funkar bra och jag kör på ibland är
Red Line 85 PLUS

deras utsago:Dagens dieselkvalitet är ”strävare” och orenare än tidigare. Det här leder bl a till ökad bränsleförbrukning, försämrad motoreffekt, knackigare gång, rökigare avgaser och ökat slitaget på pumpar och spridare. Red Lines dieseltillsatser gör att dieselbränslet blir ”halare”. Det betyder en effektivare förbränning med ökad effekt, mjukare motorgång, mindre slitage och lägre bränsleförbrukning. Innehåller även cetanbooster som avsevärt förbättrar startegenskaperna hos motorn.

om det sen är en placebo låter jag vara osagt men på min gammel våldmatade diesel så funkar det kanon. då den går jämnare och helt utan knackeliknack på tomgång, men då har den bara gått 42000mil visserligen men det vore kul att testa på en dieselbil som gått runt 60000mil och uppåt istället
eller är det någon som har hittat ett bevis på att det funkar ( test ) och ingen hörsägen ??????

min hemsida Länk
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
hej helgonet det var en kul sida du har mvh
OkQ8 kommer börja sälja bränslet i oktober, under namnet Diesel Eco20. Förhoppningsvis blir bränslet än mer uppblandat framöver. Ser fram mot att tanka miljövänligt och på sikt billigare...
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
är det någon som vet när turbon brukas bytas ut? och likaså pumparna till bränslet?

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
jag var och tittade på en 530d-99a svensksåld en ägare inbytt där den såldes ny. Den hade gått 22000 mil gick perfekt men dom hade bytt turbo och katt på den vid ca 18000 mil och verkstaden påstod att pumpproblemen kom på nyare årsmodeller men han kunde inte tala om vilken.
när turbon bör bytas har i väldigt stor del av hur personen ifråga servat bilen OCH låtit den varva ned och kallna efter en hårdkörning.
att slå av den direkt efter att man kört häftigt är rena självmordet för den då impellerhjulet kan rotera bortåt 100000varv. och utan smörjning så säger det sig självt hur det går
koksbildning= haveri inom kort

min hemsida Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmmm..

Det finns ingen separat vattenpump(vissa äldre Porsche,säkert nyare också :), har en sådan konstruktion) som går igång när man stannat motorn för det viktiga arbetet att kyla ned turbon?

Eller något annat "efterkylsystem"?

Nyfiken bara....

Mvh Janne.
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
dagens turbomotorer är mindre känsliga men jag instämmer med helgonet. Detta är ju bilar som kostar nästan 500 000 tusen nya så det är ju inte mekaniker som har kört dom dom första milen så även om dom är fullcervade med allt vad lång life och vad det kan heta så har dom säkert används och inte alltid låtigt svalna efter hård körning så det är väll bara att prova och lyssna på grejorna innan man köper en sån här bil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.