|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag bytte själv bromsskivor och belägg i dag på min bmw 528 touring 98. Problemet är att bromsarna tar precis i botten, vad är det för fel? Förutom det fungerar bromsarna perfekt, inga missljud eller slag i ratten. Tacksam för svar! | |
| Glömde säga att det rann ut bromsolja ur behållaren, troligen för mycket påfyllt. Kan det har kommit in luft i systemet? Har provbromsat både stillastånde och när jag kör. När bilen är avstängd blir trycket i pedalen perfekt, men när man startar sjunker den i botten. | |
| prova o lufta o se om det hjälper.Den känns ju hård när den är avstängd för då är där ju ingen servo. | |
|
Garanterat Luft i systemet! Köp nya nipplar till oken och bra vätska och luftningsbehållare och sätt igång! Vätskan är viktig att den är fräsch och bytt! "En BMW utan turbo är som att kissa i motvind, man undviker det så gott man kan" |
|
|
Du har inte haft av bromsslangarna? Byt vätska, jag rekommenderar ATE Super Blue Racing. Den ska vara bra och det är väldigt smidigt att den är blå eftersom du då ser när de börjar komma ny olja vid luftningen och då vet du att den är bytt. Mekonomen tex. har denna vätska. Kostar 240:- / liter och du behöver 2 om du ska byta all vätska, behövdes i min iaf. Biltema har en jevla smidig liten slang med en backventil på så att du kan lufta själv, kostar ungefär 40:- Bara trycka dit slangen på luftnippeln, lätta på nippeln, justera backventilen och sen pumpar du på bromsen tills de kommer frisk olja och inga bubblor i slangen och pedalen känns bra. Gör detta på alla fyra bromsarna och fyll på ny olja i behållaren efterhand, se till att nivån inte sjunker för mycket för då pumpar du in ny luft i systemet. Kladda inte med olja på bilen, den är hyffsat "frätande". |
|
|
Luft i systemet ger sig inte tilkänna på att pedalen tar lågt, utan ger en mer diffus känsla i pedalen, lite svampig.. dessutom får du inte in luft i systemet genom att behållaren öppnas Jag antar att du inte kört med bilen sen du bytte bromsar? Pumpa på pedalen några ggr så ska du se att det blir bra, du har ju tryckt tillbaka kolvarna för att få i de nya klossarna, nu måste du helt enkelt trycka ut kolvarna igen |
|
| Med nya skivor och belägg finns där inte mycket att spela på för kolven. Brukar va så tajt mellan skiva och belägg att det skrapar lätt när de är helt nytt. | |
|
Lika inspirerande att hjälpa nykomlingar varje gång. Reggar sig och frågar nåt sen återkommer aldrig med svar och resultat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.