AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.070

M5 E39 till salu på blocket!

Sida 1 av 2
Lasse Karlsson
Hallå BMW-freaks!

Satt och tittade lite på blocket och kom fram till följande: Idag finns 46 BMW E39 M5:or årsmodell 99-03 ute för försäljning! Av dessa är 40st! 99 och 00:or (26st 99:or och 14 00:or) och 6 st 01-03:or( 5 01, 1 02 och 0 03:or)! Vad kan detta bero på ???? Är det så att det helt enkelt finns en uppsjö av de äldre årsmodellerna, att de har rullat på, och nu är det helt enkelt så att man vill ha nått annat? eller är det månne så att BMW M5 E39 av de äldre årsmodellerna riktar sig till "fel" sorts köpare, som man spekulerat här på Forumet? Man köper en äldre bil för att man har råd att betala för den, men inte råd att äga den, med försäkring, service osv, osv. Eller finns det nån annan förklaring??

Sen kan man också fråga sig varför man över huvud taget försöker sälja om man inte får nått för bilen? Såg en 00:a på blocket som skulle gått 10000 mil, som dom skulle ha 119000 för, det är ju löjligt!!!! Då är det ju bättre att behålla bilen, än skänka bort den!! Sen såg jag en bilfirma som skulle ha 149000 för en 00:a som gått 11000 mil! vad fick han som bytte i inbyte????? 115000??? Detta är ett hån!! mot en så underbar bil(i bra skick)!!!!

För dessa pengar får man ju knappt en Saab 9-3 Aero 01:a med samma mil, och dessa bilar, spelar ju över huvud taget ej i samma division!!!

Man måste ju iallafall säga att BMW M5 E39 är en entusiastbil, men på det sätt den behandlas, med prisdumpning mm är den ju snart i paritet med vilken j.... dussinbil som helst, och det är ett rykte den inte förtjänar!!
finns en m5a på blocket just nu för 119 tusen...helt sjuka priser det blivit på den bilen...ingen verkar vilja ha den...folk får ge bort den....Fast kostar nog en del att laga när dom pajjar så ofta som de verkar som iaf.
Visst känns BMW M5 e39 riktigt prisvärd enligt ovanstående inlägg. Dock är det inget känslomässigt i att prisnivån är där den är. Efterfrågan är sannolikt inte starkare än den generella prisnivån. Tricket som köpare är att nyttja det generella prisfallet och hitta en bil i bra skick, omvänt gäller förståss som säljare. För mig innebär det goda nyheter M5 e39 kan kanske om ett år eller två bli en bra pendlarbil åt mig!...:)

Hawar
Det är de nog de höga ägandekostnaderna som gör att priserna sjunker. Det kostar att hålla en M5 i bra skick, säkerligen mer än vad många beräknar.

Sen är M5 en väldigt svår bil att sälja och då är priset ett bra verktyg.

Mvh
Hawar
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Lasse: Hur tillverknings-/försäljningssiffrorna ut för M5e39?

Jämför med M5e34 som hade i grova drag;

1988-92, 3.6 liter: 8300 st
1991-95, 3.8 liter: 3000 plus 900 st touring.

Intresset för denna typ av bilar svalnar relativt snabbt.

BMW M5 E39 har tillverkats i 20 000 ex, varav 12 000 till USA: En total succe som banade vägen till nya V10 M5 som utvecklades från grunden parallellt med 5-seiren, vilket ledde till 7-vxl state oif the art SMG etc.

BMW M5 E39 2003 har om jag minsn rätt tillverkats mellan sept 2002 och juni 2003 till nya 5-serien kom, och det såldes mig veterligen omkrign 180-190 2003 M5 for Europa och Mellanöstern, och runt 2000 '03 i USA.

M5 E39 är en underbar bil och pålitlig mig veterligen, och endast slitdelar efter 4000+ mils körning på omkring ett år. Koppling, dämpare, bromsbelägg runt om samt däck runtom. Pixelfel på instrumentpanel går på Europlus, samt Inspektion II och oljeservice inga problem. Dock var oljeservice rätt dyrt med mikrofilter osv för runt 4-5000 kr.

Så runt 8000-9000 mil får man räkna med vanliga slitagedelar, men med ett part StopTech bromsar 355 mm fyrkolvsok samt vackert avgasystem är M5 E39 en tidlös V8 BMW M klassiker :)

31
14
315hk
M5 E34 -89
Hej Kane

jag förstår inte vad du menar. Menar du att intresset för M5 E34 svalnar?

Hälsningar,

Ted W
Gemini__
Kan det inte vara så att han menade att M5 E39:an är en ren dussinbil vid en direkt jämförelse?
Njuren
Gemeni_ : Fan vad snygg din M5:a är, hör av dig till mig när de dags o sälja =)

Gemini__
Kul att den faller dig i smaken, har dock inga planer på att sälja =)

kilroy
Gustav*

Du talar så vackert att man får tårar i ögonen...

Prisnivån? Avgörs till 85 % av tillgång och efterfrågan. Till hösten kan vi kanske räkna med den första E39 M39 -99 för under 100.000:-...?

Fler -99/-00 än -03? Det finns ju helt enkelt betydligt fler äldre E39 M5 jämfört med -03.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Priset avgörs väl cokså till stor del av historik (dokumentation), antal mil, antal ägare och skick, istället för rena antalet antar jag!

kilroy
Gustav*

Den generella prisnivån avgörs framförallt av tillgång och efterfrågan. På den enskilda bilen har naturligtvis dokumentation, miltal och andra parametrar betydelse.

När det gäller vissa bilar eller bilmodeller så har ju en del av dom ett "raritetsvärde" som inte enbart regleras av tillgång och efterfrågan.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Ja någon som vet vad det är för "lite fix" på denhär bilen, kanske någon som har haft kontakt med säljaren:

Länk

Mvh Ubbe
Såld?
Eller var det ett "skämt"
Kanske någon här som köpte den...?
ska man köpa en bil till ett sånt där klipp så ska man nog inte fråga på forum först....det finns tydligen inte tid till det. för borta ja det är bilen i fråga =)
Att M5 E39 (oach Audi A8/S8, MB S-klass mfl) "skänks" bort när de är 5-10 år gamla beror på att ägarkostnaderna är mycket, mycket högre än för en svenssonbil. I dessa tider när bensinpriset närmar sig 12 kr/liter och försäkringskostnaderna bara går uppåt så är det inte så många som vill/kan köra M5. En realistisk kalkyl över 1500 mil/år hamnar nog på 50-75 kr/mil, en svenssonbil i samma prisklass hamnar runt 25-35 kr/mil.

Det finns inte heller något samlarvärde i en standard M5 E39, det finns så många tillverkade att de aldrig kommer att hålla värdet som t ex en M3 E30 EVO III. E36 M3 GT tillverkades bara i dryga 350 exemplar och det går att köpa en sådan för strax över 100'.

Om 5-10 år kan man köpa en tidig M5 E39 för runt 50', på samma sätt som man kan köpa en E34 M5 för de pengarna idag. Det lär inte vara en pedantskött lågmilare, men även de kommer nog att säljas för under 100'.
31
14
315hk
M5 E34 -89
Samtidigt vill man helst köpa en gammal muskelbil och chansa på att den inte går sönder, eller i varje fall köpa en bil där föregående ägare har lagt ner mycket pengar.

Ägarkostnaderna behöver inte skena iväg iväg om man jämför med en ny bil. En ny bil "rasar" snabbt det första året och man ska egentligen äga en ny bil helst i tre år innan genomsnittskostnaden per månad blir någorlunda bra.

Jag har gjort så tidigare och köpt gamla dyra tyska bilar billigt och chansat på att de håller ihop och lyckats någorlunda få ner ägarkostnader på dessa bilar och sedan sålt till samma pris.(ungefär) Men för att lyckas med detta så har jag inte ägt bilarna längre än 6 månader.

Det är en vardagslyx och sätta sig i en sådan bil o köra iväg....

Ted W
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Förstår inte att folk hänger upp sig på dyra ägande kostnader.
Jämför prestandan och tillförlitligheten på M5:an med likvärdiga bilar. Jag tvivlar på att andra motsvarande bilar är så mycket billigare att försäkra, så mycket billigare att serva osv.

Däremot så är självklart kostnaden högre än att ha en chippad V70 det förstår väl alla.

M5:orna är mycket billigare än vad de "borde" vilket såklart beror på att efterfrågan är väldigt liten.

Man blir sugen på en M5 E39 som vinterbil när hösten närmar sig...

/// Viktor
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"M5:orna är mycket billigare än vad de "borde" vilket såklart beror på att efterfrågan är väldigt liten."

Det är ju det som är hela poängen med en fri marknad. Priset sätts exakt där kunderna är beredda att betala. En marknad har aldrig fel (så länge den inte är reglerad) men priserna kan ofta komma som en chock för ägarna. Problemet med M5 är ju att de kostar en hel del att köra. Personer som har råd med den milkostnad som en M5 ger vill ofta köra något nyare. De som precis har råd med en bil för runt 100.000-150.000kr kan få svårt att stå ut med de ägarkostnader som en M5 ger upphov till. En tråkig situation för nuvarande M5 ägare men desto trevligare för potentiella köpare (gärna lite händiga sådana)

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
En till, eller samma ?? :

Länk

Mvh Ubbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.