AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
654

start funderingar 735 -88

mo
26
moe green
BMW 535D-05
Ford transit 2.2duratorqe-09.
Hej har införskaffat mig en 735 -88 manuell.
jag tycker att startmotorn får gå ganska många varv innan motorn startar!!
samma sak nästan varja gng,kall som varm, e detta normalt?
eller e det ngn som känner igen detta syndrom?
vore tacksam för erfarenheter av er som har dessa m30 motorer,
mvh Dennis

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,hur länge menar du att den går innan motorn "hoppar igång"?

Jag har iaf inte märkt av någonting att anmärka på där,tar väl "ett par-tre" sekunder innan min 735:a startar..

Mvh Janne.

mo
26
moe green
BMW 535D-05
mja liksom ,ett par tre varv brukar ju vara normalt tycker jag på andra bilar som jag haft,men här e det kanske,uppåt 15 varv på starten innan den smyger igång, det kanske låter petigt men det e lite för länge på startmotorn tycker jag, men din går igång på efter par sek säger du ungefär 5 varv typ då?, och det tycker jag låter mycket bättre,jag får väl kolla lite grejer då, ngra tips om vad jag skall börja,förrutom stift ,bränslefilter,?
mvh Dennis

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Hade samma på min 735'a dock bara då den var varm.
På den tappade jag soppatrycket då den stod en stund.
Antar att det var någon spridare som läckte , men då bilen alltid startade kollade jag aldrig upp det något mer.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja,det låter lite för mycket för att man ska vara "helt nöjd"...

Ja,ca 5varv kanske det går åt på min bil..

Första steget är väl att serva bilen trots allt...Brukar ibland kunna avhjälpa "mindre fel".
Stiften kan ju säga en hel del bl.a..

Men spridare som läcker är ju ett tips som är så bra som "något annat"..

Kan ju också vara att bränslepumpen börjar att ge lite för lite tryck/flöde,eller naturligtvis bränslefiltret som börjar bli för skitigt och som kanske inte är bytt "på ett bra tag"..

Du har inga andra symptom än just lång starttid s.a.s.?

Mvh Janne.
mo
26
moe green
BMW 535D-05
nej ngrgra andra störningar har jag inte,vad jag kan känna,nu har jag inte haft ngn m30 förrut men den går som den skall förövrigt såvitt jag kan bedömma,sitter bränslepump o filtret i tanken?
det skadar ju inte att byta filter i vilket fall somhelst,men jag har ingen bra bok så jag får förlita mig på e 34 boken.
spridare! jaha det kanske det skulle kunna vara,e det dyra tingestar,var köper man dessa bäst?,bilen e ju en 88 och har gått 18 000 mil så det jkanske inte e så märkligt om spridarna e lite matta,även om jag inte kan minnas att jag bytt på ngn annan bil som jag haft,
ja jag får väl kika lite på enkla saker först,men nu vet jag iallafall att detta fenomen inte e normal m30 karaktär.
tack för snabba svar!
mvh Dennis

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bränslepumpen sitter i tanken(nås via lucka från bagageutrymmet) och filtret sitter under bilen(vid tanken,eller framför tanken, fastsatt med klämma runt filtret)..

18000mil låter visserligen "lite lite" för att spridarna skall börja "jäv*as", men naturligtvis kan det vara någon/några av dessa som är lite def. iaf....
Kostar väl i runda slängar en tusenlapp stycket,på BMW..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan ju länka en lite beskrivning på arbete med bensinpumpen OM det nu är där felet ligger vill säga :)

Länk

Mvh Janne.
mo
26
moe green
BMW 535D-05
Man tackar!
Dennis

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.