AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.297

Min instrumentpanel dör när jag kör...

Har sök men hittar inte nån med samma problem. Vore tacksam om någon här inne kunde nått.

Har en E36 318is 94. Bilen funkar finfint men senaste veckorna har mätarna i instrumentpanelen dött från och till.

Kan ligga o köra som vanligt och plötsligt slocknar hela instrumentpanelen och alla mätare pekar på 0, precis som om bilen är parkerad, för att någon minut senare fungera som vanligt.
När detta händer så kan jag köra på som vanligt men som sagt alla mätare är "döda".

Vad kan det vara? Är det glapp någonstans eller så?
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Jag har samma problem sen nåt år faktiskt.
Det kommer helt sporadiskt, väderlek eller fukt spelar ingen roll.
Kan gå 1 minut eller 1 månad mellan gångerna.

Dela gärna med dig om du hittar info.
E36 325i -93 här.
Visa användare
121
kryptonit
Z3 M Coupé -99
320i -86 (med 325-motor)
Jag hade samma problem tidigare och byte av kretskortet till instrumentpanelen löste det för mig.
Se exempelvis denna tråd: Länk
Kretskort?
E det krångligt, dyrt?
Ska ta ut instrumentpanelen idag och kika.
Men det där med SI batterierna som krånglar, gäller inte det bara E30 modellen?
Visa användare
121
kryptonit
Z3 M Coupé -99
320i -86 (med 325-motor)
Jo, SI gäller E30.
Klarar du att ta bort instrumentpanelen så klarar du att byta kretskortet. :)
Du tar bort panelen, skruvar bort bakdelen (som sitter med några skruvar) och byter ut den mot en annan. Har för mig jag betalade 400 för en hel panel, men bytte enbart bakdelen då det var klocka istället för varvräknare på den nya.
Nu har jag plockat bort panelen.
Sitter en blå kåpa bakom som jag tagit bort också.
Finns inga batterier och sånt som ska bytas. E det hela den där blåplasten med kretskortet som ska bytas ut?

Hur mkt kostar en sån, och blir mätarställningen den samma med en ny?
Visa användare
121
kryptonit
Z3 M Coupé -99
320i -86 (med 325-motor)
Ja, det är den blåa som felet förmodligen lär ligga i och det är enklast att byta hela. Nypriset har jag ingen koll på, men en hel begagnad instrumentpanel brukar ligga på 3-600 privat. Skrotar verkar ta det dubbla ungefär.

Mätarställningen lagras i den blåa, så den kommer ändras. Om man vill så kan en bmw-verstad säkert ställa den till rätta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.