AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
909

Snabbaste punkteringen någonsinn?

Köpte en ny uppsättning Continental däck till bilen.
De blev pålagda i torsdags i förra veckan. I lördags när jag körde bilen så märkte jag att vänster framdäck hade lite luft. Fyllde på och körde hem i ca 45min. Hemma upptäckte jag att det var pyspunka......

I går var jag hos däckis som snabbt konstaterade att det var någon spik eller ngt annat vasst som punkterat däcket och att det inte gick och laga. ARRGGHHHH......

Som tur var så hade han inte slängt mina gamla däck så vi lade på ett gammalt däck. Alltså mindre än 10 mil på däcken och punka....

En observation är att de nya däcken, Conti Premium Contact 2 är lite mer "svampiga" än mina gamla Conti Sport. Nu är ju min bil inget fartmonster, så det blir säkert ok. Men jag tänkte ifall någon annan går in funderingar kring Continental och väljer mellan Contact och Sport så skulle jag nog köra på Sport.

Skall vara 1 n i någonsin....
Fasen vad surt :( Vad gav du för däcken?
Ca 950kr styck på däckonline. BMW ville ha 1975 (ink montering).
Så det är ett litet ensamt däck på väg från tyskland till undertecknad nu....
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Men om Premium Contact 2orna påminner det minsta om 1orna så kan man inte gnälla på komforten. :D
Vad har du annars för däcktryck? Förr när jag var däcknisse hade vi stora bekymmer att få folk att förstå att Premium Contact (första modellen) skulle ha ett betydligt högre tryck än "normala" däck. Detta pga den mjuka stommen. Inte ovanligt att folk (bla jag) körde med 0,5-0,7bar högre tryck än biltillverkaren rekommenderade. Ta reda på om samma gäller Premium Contact 2!

Stor, Stark och Bakhjulsdriven!
Tror att däckis sköt i 2,8. Får kolla det och kanske lägga i lite mer.
Men helt klart så är de tystare än de gamla.

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
2,8 låter inte helt fel, hade själv 3,0 och 3,2 under min dåvarande Omega. Går att laborera ganska mycket själv bara man har en tillförlitlig mätare.

Stor, Stark och Bakhjulsdriven!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Många tror, inklusive jag själv till för ett halvår sedan, att man sliter däcken i mitten direkt vid ett par hektos tryck över angivet. Pratade med en kille som driver en körskola och han ligger alltid 0,5 bar över angivet i sina bilar och han har inga problem med ojämnt däckslitage. Däremot blir komforten något sämre samt bränslenotan lägre. Kör själv så med mina gamla michelin sedan några hundra mil sedan. Något högre ljud kanske på ojämn asfalt. Märker inte någon jätteskillnad i förbrukning dock, men lite svårt att jämföra rakt av.

AE
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det beror helt på vilket däck det gäller. Ett lågprofilsdäck blir bara planare vid högre tryck medans ett vanligt (typ 185/65/15") putar i mitten. Mellan 2.8 och 3.2 är var det bör vara i ett lågprofilsdäck oavsett vad som står skrivet på dörrkarmen. Kör själv med 3.0 runt om.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, har hört det någon gång. Stommen på ett lågprofilsdäck har väl en annan konstruktion för att slitbanan inte skall ge vika för trycket. Frågan är var gränsen för vad som är lågprofil går. Själv har jag standarddimension som jag tycker känns som mitt emellan lågprofil och "vanliga däck", 225-55-16"

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.