AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
709

BMW 540ia problem

ma
2
martin_540ia
540ia 93:a
BMW 540ia problem!
Hej!
jag har problem med min bmw 540ia. Problemet är
- ojämn tomgång, plöddrar, och låter som om den ej går på alla cylindrar.

Dessutom är växellådan konstig för när jag lägger den i drive, så ska bilen börja driva men det gör den inte.....den står stilla, så får man gasa och då går det segt ett litet tag sen släpper det, och det är i alla växlar förutom i backen där det fungerar perfekt.

Samtidigt som det här kom, så blev där jävliga vibrationer i bilen...

Kan problemet med växellådan och motorn ha något samband med varandra?

Tack på förhand

Mvh Martin
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Det finns en hel del att läsa om du anv. "sök inlägg" i forumet. Låter som den beryktade plastkulan. Men du bör inte ha den adaptiva lådan på din för den kom 94-. Hur många kör prg. har du att välja på ?
Har du nyligen motortvättat ?
ma
2
martin_540ia
540ia 93:a
hej!
jag har inte motortvättat den, för jag har precis köpt den.
Jag har 3 körprogram, sport, ekonomi, snö

Mvh Martin
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Varför jag frågar om du har motortvättat är att det oftast kommer vatten i "tändstifts groparna" vid motortvätt. Detta resulterar i att motorn inte går på alla cylindrar. Om den inte går på alla så kommer vibrationer från drivlinan som ett brev på posten.
Börja med att kolla att insugs ledningen efter luftmängdmätaren inte sitter lös och tjuvluftar.
Demontera däreftre motorkåpan och kontrollera så att det inte finns olja (läckande ventilkåps packning) eller något annat i groparna. Demontera även tändstiften och titta om de två bakre på vänster sida är onormalt oljiga.Är de oljiga tyder det oftast på att membranet till vevhusventilationen är trasigt. Rengör samtidigt hattarna på tändsplolarna med elektronikrengöring. Kontrollera även Ohm talet på spolarna (sök på forumet efter värdet) när dessa ändå är demonterade. Vad beträffar lådan så är den ej adaptiv som jag misstänkte. Kan dock bero på många saker. Börja med att byta olja samt filter som första åtgärd.

Lycka till !
Tjena
kanske lite sent nu, men det ska tydligen finnas en plastkula i din låda (92-??)
kolla:
Länk

TB740

E32 740 92
E38 740 94
MB 300 SE 87(bytt kam men saknar komp i två cyl., låter som avsaknad av kolvringar, never ending...)
+11 R.I.P.
El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Det är med all garanti plast kulan du har i lådan, och alla som säger " Han har inte den lådan som kulan sitter i" vet garanterat inte vad de pratar om. Hade samma problem med lådan, backen verkar ligga i hela tiden, man måste få upp trycket i lådan för att växeln ska hoppa i. Kulan e sliten och fastnar . Åtgärd= plocka ner ventilhuset, byt kulan. Kan rekommendera att du ringer till Lundbergs fordons mekaniska i Burträsk, han kan hjälpa dig Tel: 0914-431 43

Häftig motor,häftiga priser...!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.