|
|
|
|---|---|
|
jag läste för ett tag sedan att vår kreatursstock släpper ut mer växthusdrivande gas än hela transportsektorn, beroende på att kreaturen avger metan som är 20ggr mer potent än koldioxid. teoretiskt är ju detta problem lätt att lösa genom att vi alla blir mer eller mindre vegetarianer. Detta skulle dramatiskt och på ett mycket enklare sätt minska de växthusdrivande utsläppen jämfört med att plåga bilismen som inom 20 år kommer att ha på egen hand löst problemen. BMW säger att de kommer att serieproducera vätebilar om 15 år. jag tycker att det är talande och för det visionära miljöpartiet att vara totalt tysta här. De borde gå ut med att det är nödvändigt med skyhög beskattning av nötkött och att vi snarast möjligt måste lägga ned den födokällan. Tänk, det är ju faktiskt mycket enkelt att avskaffa alla kreatur och leva vegetariskt än att avskaffa bilismen. Mycket nyttig att leva vegetarisktt, kräver mkt mindre areal än boskap. Kort sagt, det finns inga vetenskapliga eller visionära hinder för ett sådant förslag från miljöpartiet. Tänk i ett slag skull Sverige bli främst i den industriella världen på utsläpp. Det är pinsamt att miljöpartiet är tyst, de hävdar ju alltid att de sätter miljön främst. | |
|
Men det är ju skilnad på gaser! Kossorna "släpper ut" mycket koldioxid etc men bilar släpper ut mer giftiga gaser som kolmonoxid o allt annat skit. Växter är oxå böven för dom omvandlar O2 till CO2 vid en viss tid på dygnet o tvärt om på en annan tid men oavsätt hur än man vänder katten så har den svansen bak o äta måste vi alla. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
jag menade att vara ironisk, men kossor släpper ut mkt mer metan än koldioxid och de behövs inte för vår mathushållning. jag predikar inte vegetarianism utan pekar på miljöpartiets skenhelighet och bilhat. Växter är inte miljöbovar då de ingår i en koldioxidneutral cykel. Och metan är mkt mkt mer växthusdrivande än koldioxid. Mitt resonemang är alltså teoretiskt och ironiskt, men borde vara mkt relevant för en miljöpartist |
|
|
Det stämmer att metan är en sk växthusgas. Kreatur är en stor metankälla, en annan stor metankälla är världens alla risfält. Ris är den viktigaste basnäringen till en mycket stor del av jordens befolkning och kan således knappast bara bytas ut. Kolmonoxidutsläpp (CO) är ett problem bara på bilar tillverkade innan 1989 utan katalysator. En bil med frisk katalysator orsakar obetydliga utsläpp av CO vid jämförelse med CO2 utsläpp. |
|
|
Nja, det var nog all världens "djurhållning" det gällde, ang. CO2-utsläppen, inte bara tamdjur som föds upp som föda. Det kan säkert vara bra till en viss gräns och i vissa världsdelar att äta mindre mängd animalisk föda men människor behöver faktiskt proteiner. Att (teoretiskt) tänka sig alla som vegeterianer går knappast, testa t.ex med eskimåer, eller varför inte japaner som har bland världens högsta medelålder. Jag hoppas det snart går upp för alla, m-partiet inte minst, att den pågående "klimatförändringen" bara till mycket liten del beror på mänskligheten, men till desto större del beror på de naturliga och sedan "begynnelsen" förekommande svängningarna. Men ändå jagar man bilisterna i första hand... Det stormar som bekant ibland, är det inte Gudrun så är det Per osv. Ändå är vi relativt förskonade i Sverige från de "riktiga" stormarna som t.ex landerna runt Atlantkusten utsätts för då och då (ofta). Tyvärr tar mediadrevet tag i vissa lokala/nationella händelser och kan ibland göra det hela till betydligt mera katastrofer än det egentligen är. Har skrivit det förut, vi har ett alldeles för "bra" informationssamhälle nu jämfört med för bara 30-50 år sedan. Man tror nog inte att förekom några Gudrunliknade stormar förr bara för att det inte hörs/visas så mycket osv. Läste för inte så länge sen om en storm utanför Holland/norra Tyskland i slutet av 1800-talet som höjde havsnivån tillfälligt flera meter. Men då fanns inte TV och internet... FP |
|
|
Hej Folke! jag ville vara ironisk mot miljöpartiet som är tyst i denna fråga. Skamligt av ett visionärt parti. Jag hävdar inte att vi ska sluta med djurhushållning utan repeterar det är känga mot miljöpartiet för det är faktiskt så eftersom jag är medicinare så vet jag att det är mkt lätt att ersätta animalist protein med växtprotein. Det som saknas är B12 men är lätt att kompensera med berikning av föda. Jag vill ställa Miljöpartiet mot väggen och det borde jounalister göra. Eftersom det är lättare, mkt lättare att avskaffa tamboskap än bilism som dessutom kommer att reda upp sina problem vilket inte tamboskap kommer att göra. Som jag förstod det så var det kreatur i Sverige som släppte ut mer växthusdrivande gaser än transportsektorn i Sverige. Hur många "kor" finns det inte? Många tiotusental och multiplicera det med 20ggr och utsläpp dygnet runt.. Hur många timmar använder en normalbilist bilen per dag? Någon timme? Förstå mig jag känner mig jagad av ett miljöparti som inte kan hålla isär begreppen och som nu verkligen tummar på sin idealism. |
|
|
Jag håller med. Det kan nog vara så att förhållandet i Sverige med boskap och transportsektor är samma som det totala förhållandet globalt sett. FP |
|
FredricF |
Kunskap är mycket farligt för politiker, journalister och lobbyingorganisationer. Kunskap skys som pesten för att kunskap gör att alla enkla svar, som dessa grupper kräver för sin överlevnad, lyser med sin frånvaro. /Fredric (Åsikter -- bättre än kunskap) |
|
Skall du ställa MP mot väggen så är det nog inte rätt forum det här:-DD Dom sitter nog knappast o läser vår sida... Personligen föredrar jag nog en härlig biff än en tallrik gräs o en B12 tablett, sen är det ju ganska skönt att ta trampmojen i det härliga sommarvädret:) |
|
|
Jag vet att detta inte är helt rätt forum, men jag tycker att det är viktigt att vi ska känna så mkt dåligt samvete som ankommer oss och inte mer. |
|
|
Jag har inte dåligt samvete för att jag kör en bil som är törstig på bensin. Koldioxidens inverkan på klimatet är långt ifrån bevisat, det är bara en teori och enligt somliga forskare en ganska långsökt sådan. Massmedia vill få oss att tro att jordens undergång väntar runt hörnet, men det är bara skrämselpropaganda för att tjäna pengar på människors rädsla för framtiden. -Fri fart på Svenska motorvägar NU- |
|
|
AP föregår Aftonbladet Länk Janne |
|
|
Ja här ligger vi före. Jag lade ut en fundering om metan redan i denna tråden: Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
Men, släpper inte vi människor ut skadliga gaser då? Gaser släpper då iaf jag ut, men hur farliga dom är vet jag inte :) Hoppas det inte blir olagligt eller beskattat att fisa om det nu är farligt. Kan bli jobbigt för magen... Vi kanske skulle rensa ut några mindre värdefulla folkslag här på jorden så löser vi våra problem.... Nä, det var inget roligt skämt, men det speglar väl "växthus-hetsen".. --- Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.