AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.241

Olika tjänstevikt

Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Jag har precis lagt märke till att andra 328:or har högre tjänstevikt än min och därmed högre tillåten släpvagnsvikt. Alla de bilar jag jämfört med är importerade. Jag har även hittat en tråd i importforumet som bekräftar att importerade bilar har högre tjänstevikt än svensksålda.

Mitt problem är det att min bil har 1470kg som tillåten max släpvagnsvikt och brorsans nya husvagn väger 1500kg. De importerade 328:orna har 1510-1520 kg som gräns.

Frågor:
1. Går det att väga om bilen och på så sätt höja gränsen?
2. Hur stor skillnad blir det egentligen i skatt?
3. Räcker det med att bilen varit i Tyskland och åkt ;-)?
4. Hur krångligt/dyrt är det att skaffa BE-körkort?

Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
1. Vet inte vad som gäller nu men förr gick det bra att bulta fast vikter i bilen för att höja tjänstevikten.(fråga bilprovningen!)
2. vet inte....
3.nej.
4.nja.. inte värre än att ta ett vanligt körkort + att du ska kunna köra och backa med släp..

Att tjänstevikten är olika beror på utrustningen i bilen.. t.ex AC brukar göra bilen ca 40-60 kg tyngre beroende på bilmodell!

Mvh Janne
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
2. Inte mycket, kaske en hundring på sin höjd...

BMW - Beroende Med Wilja!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
1. Ja.
2. 183:-/år.
3. Nej.
4. Inte speciellt krångligt, och normalt inte dyrt heller.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Blanda nu inte ihopa max TILLÅTEN dragvikt med tjänstevikten ( som begränsar max TILLÅTEN drag vikt med B-KORT..)
Du kan ju ha en bil med tjänstevikt på 1650 kg MEN en max TILLÅTEN dragvikt på 1500 kg.. då spelar inte BE kortet nån roll ändå.. ( såvida inte tågvikten sticker över 3500 kg då..)

Tjästevikten har tidigare diskuterats på importer är vikten på just din bil medan sv. sålda har nån slags "schblon-vikt" baserat på en bil eller pappersuppgifter från importören som ofta är tilltagen väl i underkant..

Nu vet jag ju inte vad just E46 328 har för max dragvikt MEN tidigare kunde även detta skilja på import resp. sv sålda trots samma krok beroende på var den monterats ( Fabrik, tyskland,sverige etc) men det skall man visst fixat numera..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.