|
|
|
|---|---|
|
Länk Kul läsning om hur BMW marknadsför sin nya M3. Dom jämför direkt med Audi RS4, Porsche 911 och Mercedes CLK 63 AMG, alltså några av huvudkonkurrenterna. Självklart hävdar dom rakt ut i en broschyr som automotorsport länkar till att BMW M3 är bäst ... Är det bara min uppfattning att BMW har gått från att vara en konservativt och respekterat bilmärke med stilren design som inte gör så mycket väsen av sig, till att vara en "skrytikon" både vad gäller design och marknadsföring? Är det rätt att jämföra sig så direkt med konkurrenterna och bland annat säga att Audis ingenjörer nu har "come to embrace the high-revving engine concept pioneered by BMW." samt "It is becoming clear that Audi RS is following the pattern set by BMW M." Vad tycker vi? MVH | |
| tycker inte att det är rätt att nämna andra bilmärken sådär.. hade funkat med en kaxig slogan bara men det det är lite to much.. men o andra sidan så har dem ju rätt i det dem säger | |
|
Även om de har rätt i mycket det skriver så känns det ändå lite fel. Jag själv föredrar en lite mer gentlemanaktig stil och tycker de ska hålla sig till att presentera sin egen produkt och låta de blivande kunderna själv sköta jämförandet. Mvh Johan |
|
|
Att klanka ner på andra istället för att försöka framhäva sina egna fördelar är ett totalt misstag i marknadsföringssammanhang. BMW kommer att få en hemsk massa badwill att ta hand om nu. Att prata skit om sina konkurrenter gör man bara inte. Man framstår bara som småsint och bitter då. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Håller nog med. När argumenten tryter, blir det "pajkastning" AE |
|
|
För mig känns det typiskt tyskt. Alltid detta jämförande med konkurrenterna. Jag jobbade tidigare på ett tyskt företag, vi fick drösvis med jämförande tester, inget som var gångbart i sverige. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Detta är en tysk tradition. Om man behärskar tyska känns det inte fullt så "skrytigt" som på översatt engelska. Det kan faktiskt vara riktigt roligt ibland. Jag minns en tv-reklam som gick för någa år sedan: Man ser en MB komma åkandes på en vacker landsväg, helt plötsligt kommer en svart BMW upp bakom och kör om, riktigt mäktigt. Därefter kommer en slogan: "Om jag vill åka Mercedes ringer jag en taxi" Grymt bra (nästan alla taxibilar i Ty är MB) För er som har möjlighet (kan språket och får in kanalerna) rekommenderar jag världens bästa motorprogram. Auto Motor & Sport-TV!!! Söndagar kl 17.00 på VOX. |
|
|
Andreas, Klanka ner? Visserligen är man kaxig men det är ju snarare så att man beskriver bilen i jämförelse med de andra. Att man där beskriver sina fördelar är väl egentligen inget konstigt. Tycker inte att denna marknadsföring är något direkt uppseendeväckande. |
|
|
De spelar ingen roll om de nu är nån sorts "tysk tradition" att hålla på sådär...dom har gått för långt! Även om de nu inte är lika stor grej inom tyskland så läcker de ju ut världen över å skapar negativ effekt. Att man vet att sina egna saker e bäst får man ju genom utomståendes bedömning,finns de nåt sånt som bevisar de? De värsta som skulle hända bmw nu är att ingen svarar på detta.. |
|
|
Självförtroende kallas det!Dem slår upp fakta sen att Bmw vinner i deras egna broschyrer är väll inte så konstigt... Mpower |
|
|
Men herregud Haas. Har du läst produktbladet eller? Var någonstans skriver man att M3:an är bäst. Man beskriver konkurrenterna och jämför dess egenskaper med M3:an. Thats it. |
|
|
Frågan är om du läst de?? Man beskriver mercan som ingen vidare sportbil,och audin har mycket kvar att lära av bmw osv...va betyder de då mellan raderna? |
|
|
Du har alltså inte läst produktbladet? "audin har mycket kvar att lära av bmw osv" Står inte någonstans... Enbart skribenten som uttryckt sig på det sättet. |
|
|
Nu finns det enbart bilder så jag kan inte citera texten helt, men om du inte anser att uttryck som "ESP comes into operation more than one would wish" (om CLK), "It is becoming clear that Audi is following the pattern set by BMW M", "a palpable effect on steering precision (om Audi), "It does not have the genes of a thoroughbread sports car" (om CLK) är nedlåtande kommentarer, tja då har vi väldigt, väldigt olika referensramar. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| dom flesta bilmärken gör så till varann.som subaru till bmw,när dom gick om bmw för bästa bilägandet.alla är så mot varann.inget o hänga läpp o ta åt sig..viktigaste är vell ändock vad man själv tycker o sitt märke o trivs med.tycker jag i alla fall... | |
|
Andreas, Visst, vi har nog olika referensramar. Du citerar enstaka meningar, lite som Aftonbladets rubriker. Läser man innehållet så finns det ofta en något annorlunda bild. Sen har jag inte påstått att marknadsföringen inte är kaxig. Men nedlåtande kommentarer? Din åsikt. |
|
|
Är det inte så att denna broschyr är avsedd för BMW-säljare? Arbetar själv som säljare och fördelar/nackdelar med konkurenternas produkter är något som man som säljare är väldigt intresserad av. Kan inte tänka mig att BMW hade som mening att göra denna publik. Eller är jag ute och cyklar? |
|
|
Läste om ett test runt en bana med profesionella förare i olika bilar.... och bmw 335:a spöade Audi RS4:an med 1 sekund, allt orginal på alla bilar... Audins 4-hjulsdrift drog ner prestandan... Men även Z4an fick spö av 335:an, men det e nått helt annat, så det dom skriver e inte enbart skryt och att klanka ner på andra märken e inte alltid bara skryt... Men tycker själv prestandan på nya M:3an e för dålig!! 0-100 på 4,8sek, tänk istället en 335:a med en Procedebox... det e prestanda, ler.... //Rolle... |
|
|
Det är helt okej att säga att man är duktig på något när det stämmer. Det är bara så att i sverige anses det fult att vara duktig på något och inte hålla tillbaka det. Man ska inte vara förmer än andra osv... jantlagen helt enkelt. Personligen är jag för BMWs nya stil om det nu är det som vi får se här. Kör hårt säger jag! Ödmjuk kan man vara när man tillverkar Atos, men med M3 kan man kosta på sig lite attityd tykcer jag. __ Bilblogg: Länk |
|
|
"For internal use only" Broschyren är alltså inte avsedd att visas direkt för slutkund utan det rör sig om säljmaterial till typ återförsäljare, alltså rena säljargument vilket är ganska tydligt om man läser broschyren. Enda felet är alltså att ngn publicerat broschyren publikt... och att AMS gör en artikel om det, nästan lite Aftonbladet-journalistik över det. /Olof |
|
| mikey mos har helt rätt. den har broschyren är enbart avsedd för oss inom säljorganisationen och ska inte visas för kunder överhuvudtaget. "product selling points" står det ju till och med på broschyren... bmw släpper alltid såna här för varje ny modell för att säljarna ska få läsa till sig säljargument. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.