AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.461

Hur känsliga är bmw sexorna?

Hur känsliga är bmw sexorna?

Av alla mina bmw jag har ägt (5st alla med bmw sexan) så har jag alltid haft problem med att dom går varma. Ändå så håller jag mig ALLTID under 2000rpm när dom är kalla... Har fått bytta topp packning på 4st av dom.. Nästan alla har varit riktigt servade och i bra skick i övrigt... Hade en lek o sprätt bil en 320i som hade gått 35000mil osv, den fick pisk fast den va kall..
Den håller fortfarande..
om du har haft äldre bilar, så vet du juh inte hur tidigare ägare skött bilen.

dessutom hade dom tidiga sexorna, m20 och m30 framförallt problem med att slirkopplingen till fläkten slutade fungera, detta är nåt som är svårt att "se" och därför så kokade många när dom stod på tomgång ett längre tag, och därför så blev toppen både skev och sprucken i många fall.

å andra sidan är det nog inte världens mest tåliga motor, men underdelen är juh praktiskt taget skottsäker, och dom har nog varken gått korta eller lätta liv dom flesta.

/mvh jocke
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
nja, där finns några problem ett är att man luftar ut dom för dåligt och därmed inte har vattenflöde igenom toppen. på m30 så ska man ha en smäll på fingrarna om man slår av motorn direkt efter man har tokhetsat dom, då avtar flödet i toppen och man får punkter där vattnet störtkokar bak i toppen.

Slirkopplingen är inte den stora boven, vid normal körning kokar inte bilen även när den är slut. Men det är klart kör man bara vidare utan att öppna huven så....
M20/m30 håller ihop lika bra som en m50 om man har en fräsch maskin där man har luftat ur kylsystemet som man ska.

Sen kan man inte lita på vad som står några papper eller mätarställningen på bilen i fråga. Många bmw har gått lååååångt

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mina M30 jag ägt har varit totalt befriade från varmgång(om jag undantar att jag bytt fläktkoppling på 535:an en gång under tio års ägande pga lite varmgång vid köer osv)..

Jag anser dessa motorer är tillförlitliga och förskonade från problem vad gäller varmgång,men det förutsätter ju att man har koll på slangar,kylvätskenivåer,termostater,kylarens skick osv osv och servar bilarna som sig bör.

Mvh Janne.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Finns andra saker som är rätt känsliga med,vipparmarna tenderar ju att slås av rätt lätt vid för höga ventilspel och nedslitna kammar.
Sedan är även vattenpumpen en riskfaktor på många äldre BMW 6:or.
Skeva toppar var väl mer ett bekymmer på de tidiga M30 motorerna.

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Något jag lärt mig efter att råkat ut för ett antal brustna topplockspackningar på både m20 och m30 är att när bilen börjar bli till åren och bilen passerar 20 000 mil så kommer packningen att gå närmsta 7000milen. Jag brukar kalkylera med en brusten packning när jag köper en äldre bil. Frågan är inte Om dom går sönder, utan När.

Ett annat sätt är ju att hålla utkik efter bilar som redan har fått den bytt när det är dags att köpa bil.

När det gäller brustna vippor har jag inte varit med om det än, trots att jag haft bilar som fått varva både 7000 och ända upp till 8000 varv. Precis som M635 forever skriver så brukar det bero på högt ventilspel och dålig kamm, något som har med eftersatt service och underhåll att göra.

Annars kan jag bara tillägga att har man problem med att tempmätaren rör sig upp å ner när man kör, allt. när man står still, så har man ett fel på kylsystemet. Är systemet friskt så ska inte tempen rörar sig nånting alls när motorn är varm. Dock kan man tillåta ett par mm i rörelse på äldre bmw.

Detta är mina erfarenheter jag har fått med tiden som bmw-ägare. Dock känns det som jag drabbats ovanligt ofta av packningshaverier, dock inget på senaste 3 åren.

Mvh Johan

Så det är lika bra att renovera toppen isamband med topp packnings byte??

Jag har bara planat toppen innan den åker på igen...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, det är ju inget som blir sämre om man gör en topprenovering när man ändå skall ha upp den pga packningen :)

Men på min 735:a har packningen bytts ut år 2002(pga att en kylarslang sprang läck och motorn gick för het i samband med detta) och dem gjorde ingenting annat än just bytte toppackning och den fungerar bra ännu :)
De som mekade då kollade kammen osv och tyckte att den var som ny iaf..
Jag har inspekterat kamaxeln naturligtvis efter detta också i samband med ventiljusteringar och fann inget att anmärka på.

På min 535:a topprenoverades det vid 22500mil(17000kr drygt kostade detta enligt kvitton)...
Har nu gått snart 40000mil utan att toppen lyfts av sedan då 22500mils gången :)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.