|
|
|
|---|---|
|
Det eviga problemet på vissa BMW, luft i kylsystemet, och när man väl ska lufta är det problem med luftningsnippeln som nån dragit rund eller liknade. Vi löste problemet med en bit bromsrör i koppar, kemisk metall, ett T kors och en bit slang. Ta ur nippeln och gör hålet så rent som möjligt. Gör en kona i båda ändar på röret och böj det, dra en ståltråd genom röret. Fyll hålet med kemisk metall, tryck ner röret och kladda kemisk metall runt det, håll det fixerat tills det härdat, ca 5 till 10 min. Dra lite i ståltråden innan det hädat helt, tråden har man där för att annars blir hålet i röret igensatt när man stoppar ner det, sen drar man ur tråden, prova innan så den går att dra genom röret. Klipp av tunna slangen som går mellan kylaren och expantionskärlet och sätt dit T korset, dra slangen mellan röret o T korset, Klart !! Fyll i vatten och kör, luftningen fixar sig själv. Länk | |
|
Det var smart! BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Riktigt smart!!! Men skulle man inte kunna förbättra uppfinningen genom att borra ett hål rakt igenom luftnippeln med ett väldigt tunt borr, typ diameter 1mm (jodå, sådana finns) istället för att behöva kladda med kemisk metall och ståltråd? Vad synd att jag inte har någon M20 eller M30 längre för det här skulle jag vilja prova med en gång... ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| Jo nippeln är ju M8 så det går nog borra uppåt 3 mm i den utan problem. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.