AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.262

Stort vaxtest i plus ikväll 21.00

Sida 2 av 3
Ja tror då fortfarande att Lahega e de bästa ja har prövat iallafall....två av rekond firmorna här använder just Lahega å dom tvättar åt dom större märkena t.e.x Audi å WV plus att volvo/renault här i Pite använder Lahega men de e ju proffsen de...ja anväder då Turtle å de blir kanon resultat Mvh Mr-speed

go for 540 manuell
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
hmm jag har bara använt sonax vax på min bil sen jag köpte den i januari... har tyckt att det var mycket bra.
Jätte lätt att ta på. Men sen kanske det ej hålla lika länge som hårdare vaxer?
Turtle vaxet verkar vissa haft problem med... så det vet jag ej om jag vågar ta.
Tror nästan jag fortsätter med mitt sonax vax. Iaf jag tycker det blir bra med det.

Har haft min malakitgrönmetallic 525:a i 7 år, körde de första åren med Turtle orginal och sedan provade jag ett år med Turtle Teflon. Bra resultat och bra livslängd på båda dessa vaxer. Sedan 4 år kör jag dock med Sonax flytande hårdvax och det är väldigt mycket bättre. Blankare och mycket lättjobbat. Har också märkt att resultatet blir otroligt mycket bättre med Sonax polish före vaxmomentet. Finns tendens till flammighet annars. M a o är underarbetet superviktigt. Ett bra vax kan nog aldrig kompensera ett dåligt underarbete. Är det någon som provat Sonax Professional vax eller vad det nu heter. Är det bättre än det vanliga flytande hårdvaxet?

Stefan
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Fiat Årets Bil, ja det baseras ju liksom testet av Vaxet på oberoende tester i Statens Provninglabb, eller Gasar-Magnus?

Harri Nikander, din koskenkorva i etern
Mja jag vill ju inte kalla motorjournalister helt "oberonde" även om dom gärna själv ser sig som det...

Vad jag ville ha fram var det mer generella att Plus-Sverker gärna vill vara lite för mycket..

Det är INTE synd om nån dumskalle som sätter in t.ex. 500:- på ett p.g. och tror att han/hon skall få under medlet som gör att dom bantar ner sig 25 kg på 5 dagar

Jag tycker vi inväntar "spoilernytt" ( Bilsport) och AMS test av vax och ser vad dom säger..

sen ärligt talat: jag vaxar inte, jag kör Ditec...
gu
144
gustaf
120i M-Sport 2007-08
Läs detta som jag har hämtat från AMS nyhetsbrev som kom till mig för några timmar sedan.

"

Upprörda känslor har trängt ända upp till övervåningen här på redax i Solna. Det
är vår egen eminente vax-testare, Pär Brandt, som har reagerat över ett
vax-test-resultat. Nej, självklart inte något som han själv har gjort. Utan ett
resultat som nyligen redovisades i ett välrenommerat
konsumentupplysningsprogram.
Om vi skall tro Pär, och det ska vi såklart, bör man ta vissa delar av det där
resultatet med en nypa salt. Han menar att det vaxet som så att säga "kastades i
soptunnan" istället borde hamna på prispallen.
Om du vill veta hur det "verkligen" förhåller sig i vaxdjungeln rekommederas ams
nummer 9 som utkommer 9 maj."

Det säger ganska mycket tycker jag!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
"Vaxtest" av en skjutjärnsreporter=ännu ett hemmafrurepotage typ töntmagasinets turbo.
Stängde av skräpet efter fem minuter.
Visst gör Sverker nytta men det här är inget han ska hållas med. Sonax proffs Waxpolisch=mycket bra.
Bäst av samtliga vaxer jag provad på 25 år ( har mardrömsfärg Monteralblå.)De proffswaxer som finns är inte petroliumbaserade som de man köper på macken vilket inte ger någon flammning på blå och röda bilar.

MVH
Hasso
betriebsanleitung
Finns det någonstans det säljs Excalibur vax ännu?
Zo
59
Zopilote
320iAT -05
Jag blev lite förvånad när jag tittade på programmet, samtliga vaxer utom sonax var väl av typen "vaxpolish" med cleaner eller slipmedel inbyggt till skillnad mot sonax som är ett rent hårdvax. Det säger väl sig själv att man inte kan lägga hårdvax direkt på en matt/smutsig/repig yta och förvänta sig att det skall hålla eller glänsa... Rätta mig gärna om jag har fel.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Fick ett mejl från Cifab igår (sonax generlagent)
De har kommit en nytt extremvax från Sonax som innehåller mycket caranuabaWax, lite av det gamla hårdWaxkonceptet men är visst lite jobbigare att Vaxa med, men ska visst var ruggigt bra och hållbart.
Fick också rekomendationer på någon ny fälgtvätt som Sonax hade funkade visst kanon enligt dom själva så klart.Men den kontakt som jag har där har jag fått ett bra förtroende för. då de rekomendationer som jag fått stämt KLOCKRENT förut.

MVH
Hasso
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Patetiska inlägg måste jag säga Hasso.

Fact are facts och oberoende tester i laboratorium av Statens Provningslabb är betydligt mer värda än subjektiva omdömen av "jourmnalister" och "experter".

nNturligtvis kan man tycka och tycka, men att veta bättre, ett labb där man exakt kan simulera samma miljö för alla produkter samtidigt ger det mest korrekta testresultatet.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Koskenkorva är patetiskt,sprit,lösningsmedel och petruleumbaserade waxer ger flamningstendenser, på vissa lacker och det innehåller de flesta amatörvaxerna som finns i handeln.Jag förstår att det är dom du använder, då det är dom som labben testar, och jag har använt det mesta som finns på marknaden av dessa waxer, varav vissa av de så kallade tesvinnarna som labb och olika tester har kommit fram till visat sig var dåliga och inte fungera i det verkliga sammanhang som de utsätts för.
Det beror helt på vilken lack du har på bilen förövrigt, vilket wax som är bra och dåligt.Och jag delar med mej av de 30 års putsande och gnidande med 100 tals olika waxtyper på kanske lika många olika billacker som jag provat.Det är inte vad labben kommer fram till som är viktigt det är vad ögat ser, ytan och hållbarheten.Och det är inte alls säkert att det stämmer med vad labben kommer fram till. Stör det dej på nått viss, läs inte mina inlägg i fortsättningen.

MVH
Hasso
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Grejen är att du INTE gjort det EXAKT SAMTIDIGT med EXAKT SAMMA gnindningsfrekvens på EXAKT SAMMA PLATS under EXAKT SAMMA väderbetingelser på en lack med EXAKT SAMMA lyster EXAKT SAMMA DAG.

Det är det som skiljer objektiv vetenskap från subjektivt tyckande, eller hur?!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Som statestik då ungefär :) och den vet vi ju hur trovärdigt den är. beroende vem som tolkar den.
Det är just det som är felet med labbens undersökningar. De är inte verklighetsrelaterade.
Och det är väl i verkligheten vi finns eller??
Konstgjorda tester visar en sak verkligheten en annan.
Tro inte att jag inte läst och begrundat sådana tester
för det har jag många ggr, jag har också lurats av dom lika många ggr.De bevisar den mängd waxflaskor som står
i mitt garage bara använda en gång pga ett resultat som inte alls överenstämde med vad testerna visade.

MVH
Hasso
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Du Harri. Om din tes stämmer, förusätter det att vi vaxar våra bilar vid EXAKT samma temperatur, på EXACT samma sorts lack med EXAKT samma tryck osv osv SOM I TESTEN. Då finner vi kanske också att testvinnaren är bäst. Förutsatt att våra bilar utsätts för EXACT samma väder och slitage! Men som Hasso skriver, underlaget varierar, olika lack, olika vaxning tidigare, olika arbetssätt, olika, olika i verkligheten. Därför tror jag att mångårig erfarenhet väger tyngre än ett labbtest. För labbmiljön finns inte i verkligheten!

Att jag provat testvinnaren och tyckte det fungerade jättebra på min Orientblå, det är en anan sak!

Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Som sagt, man kan raljera med Sverker som person men sak är säker de tester som görs är så precisa, rättvisa som det går att göra, och gjorda under samma betingelser för alla inblandade parter.
Dessutom utförda som blindtester eller av Oberoende provningsanstalter, inte av fördomfulla och lättmutade s.k "Journalister" med alltför subjektiva omdömen.

Det här handlar inte om statistik utan om vetenskap.
Naturligtvis är testmiljön inte exakt som allas garage, men en tillräckligt exakt version av verkligheten för att avgöra vaxets egenskaper. Det viktiga i ett sådant här test är ju att alla Vaxer testas under exakt samma betingelser.

Inte att efterapa ett specifikt garage.

Hasso:
Stå på dig! Erfarenhet före "labvetenskap".
Igår gnodde jag hela dagen men Hagmans lackrengöring och det blev som vanligt ett bra resultat. (Har använt det i åratal på solidlacker) Idag ska det vaxas och det gör jag med en mindre känd vaxpolich.
Återkommer med det resultatet. (Framåt natten.)))

Länk

Mvh.
Micke Olsson
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Om testet utfördes på tio stycken bilar av samma märke
med samma färg waxade av samma person, brukade i ett halvår tvättade i samma automattvätt 10ggr parkerade utomhus på samma parkering. Då kan jag möjligtvis tycka att testen är värt att ta till sig.
Det bör skilja angnarna från vetet.

MVH
Hasso
Jag förstår inte varför man skall bråka om labtest hit och labbtest dit. Det är ju verkligheten som produkterna utsätts för och det är verkliga personer som vaxar sina verkliga lacker som sitter på verkliga bilar som körs i verklig trafik med verklig smuts och verklig nederbörd i en overkligt tuff miljö. Det måste rimligtvis innebära att Arne som har en röd bil i Kiruna och vaxar utomhus vid 4 plusgrader och hög luftfuktighet kan få ett annat resultat än Bertil som vaxar sin svarta pärla i Malmö inomhus vid 20 plusgrader och lägre relativ luftfuktighet, även om de använder sig av samma vax. Calle skiter i poleringsmomentet och vill hellre använda ett polishvax o s v...
M a o, vår egen erfarenhet av vad som funkar och inte funkar måste vara mer värdefull kunskap än något annat. Och forumet här är ju en ovärderlig källa till samlad kunskap baserad på erfarenhet.

Stefan
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Du har så rätt StefanP förutsatt att du testat alla vaxer samma dag, på samma skärm, under samma förhållanden, annars så är en labbtest att föredra, som jämförelse.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.