AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
832

HC/Co justering 750 -89

Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Jag har det klassiska problemet med höga avgasvärden. Jag undrar om det någon som vet om det går att justera detta? Jag har nu bytt katalysatorer, lamdbasonder ,tändstift men inget hjälper.

Felix
pasi
undrar vilka värden som är höga??

h/pasi

Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Hc och Co värden. Vilka andra avgasvärden brukar kollas?

Felix
mi
196
mikael
730i-87
745i-85
750i-89
730i-93
525 tds touring -93
tar den mycke bensin?
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Ja, jag tycker det. Efter att jag "nollat" färddatorn så hamnar jag på ca 2,6l/milen mot tidigare 1,7l/milen. Visserligen är det bara "stadskörning",men ändå. Detta har förvärrats gradvis.

Felix
HC värden är höga om du har tändnings problem, ofta så pratar bilverkstäder om byte av Kat och liknande fast det är förbränningsproblem. HC värdet skall vara mellan 0-50 och om det är mer så skulle jag leta efterfel på tändkablar eller tändstift. Det skall vara 6 kiloohm motstånd i varje tändkabel om du mäter dom. Jag har precis bytt ut mina NGK stift mot Beru stift med 4 armar på och då blev bilen klart bättre att köra. CO kan man justera på luftmängdmätarnas sida (2st)det sitter en insex innanför en plugg som man borrar ett hål i och drar ur. Detta skall man låta någon med en bra CO mätare göra.

//Per

Per 750 1988 E32
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Tack för ditt inlägg, det låter väldigt vettigt det du säger. Efter att jag bytte tändstiften från Beru till NGK så blev problemet bara värre. Jag har bytt ut luftmängmätarna och fick på det sättet en vettigare bensinförbrukning men har fortfarande alldeles för höga värden. Den går lite ojämt på tomgång och jag misstänker att den drar lite tjuvluft vid skarven mellan grenrör och kat. Jag ska åtgärda den eventuella tjuvluften men det känns inte som om det är lösningen.
Börjar misstänka att motorn är färdig.

Felix
Kul att du gillade mitt inlägg. Hur höga värden har du? En annan sak som du kanske vet, när jag slår av tändningen så är det ett antal elmotorer som låter under instrumentbrädan. Det skall väl inte vara så?.

//Per

Per 750 1988 E32
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Hc halten ligger på över 300 för tillfället och Co på ca 2,4.
Det här med att det låter lite överallt i/under instrumetbrädan är nog i sin ordning. Det låter likadant på min och även en annan 750 som jag har provat. Någon annan kanske vet bättre men jag tror inte det är någon defekt. Allting hörs ju lite mer ju äldre det blir.

Felix
brundin
Hej har du lekage på avgas sidan före sonden tror sonden att det finns syre kvar att förbränna och skickar därför på mer soppa med hög förbrukning/höga värden som följd
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Det som låter när man stänger av bilen är alla elmotorer till luftspjällen som stänger...

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.