|
|
|
|---|---|
|
Ja en nyare bil har införskaffats och vi sålde därför våran gamla trotjänare 525 tds med 35 000 mil till en Polsk medborgare via Blocket. Inga problem med affär eller pengar. T.o.m. ett litet kryss på regbeviset "export" som man kan kryssa i vid ägarbytet. Smidigt tänkte jag. Fick brev av vägverket häromdagen om att komplettera med skyltar, försäkring för tillfällig registrering samt kopia på identitetshandlingar. Jag ringde upp killen som hade köpt bilen (talade bra svenska) och han hade då redan skickat in skyltar och kopia på sitt pass. Så bra tänkte jag och ringde upp VV. Men nej då...... VV lämnar inte ut skyltar för export innan alla papper ligger på bordet och det värsta i kråksången var att vi fortfarande stod som ägare på bilen. Tänk nu om polacken hade fått för sig att ut och köra i "vår" bil och råka hamna i en olycka. Enligt VV blir det vi som får ta smällen. Smidigt va? En EU-medborgare köper bil av en annan! Så innan vi kan bli av med ägarskapet måste jag därför hjälpa polacken att fixa försäkring. Eftersom jag är helkund hos Länsförsäkringar försöker jag lösa detta genom dem. Men den 1:a juli i år har en ny EU-lag tillkommit som gör det möjligt vid ett bilköp i ett annat EU-land att försäkra bilen antingen i sitt hemland eller det land man köper bilen i. Länsförsäkringar som tidigare har sålt sådana försäkringar tidigare (Trafikförsäkring för tillfällig registrering) gör ej detta mer då man har tolkat denna EU-lag som att polacken måste fixa försäkring i Polen. Enligt killen som köpte bilen av mig tecknar inget polskt försäkringsbolag en försäkring, inte ens en trafikförsäkring förrän man har sett bilen i fråga. Ja vad fanns det då för alternativ? Säkert många som jag inte ens vågar tänka på, men ett var enligt VV att ta bilen på trailer till Polen tillsammans med det svenska reg-beviset med vårt namn och hoppas att polackerna är ärliga nog att skicka in denna till VV när man har fått en polsk registrering. Annars står vi fortfarande som ägare. Jag gav emellertid inte upp utan ringde runt till andra försäkringsbolag och fick till slut tag på If försäkringar som tog sig ann det. Var det inte tänkt att EU skulle förenkla saker och ting medlemsländer emellan? Jag som tyckte det var en massa omodernt hanterande med papper vid bilköp i Tyskland. Det var ju rena paradiset jämfört med Leninistiska Svedala! Så mitt råd! Ring Vägverket om ni skall sälja bilen till annan medborgare så att ni inte står där med grisen i säcken! | |
|
Men shit. Det där låter ju föga spännande. Sålde min första E46:a jag hade, till en kille i Finland. Det var också lite strul (eftersom jag inte hade koll på reglerna) men inte på långa vägar så som du har haft i det här fallet. Jag lär tänka mig för nästa gång. |
|
|
Jag har pratat med VV angående detta och håller dessutom på och hjälper en polack att exportera hans egen svenskreggade bil till Polen. Ska bilen till Estland, Lettland, Litauen så är det bara att kryssa i export på regbeviset och låta personen köra på dina skyltar. Man beställer hem ett nytt regbevis och registrerar av bilen. När bilen är registrerad i nåt utav länderna så meddelar deras Vägverk automatiskt vårat och bilen registreras ur per automatik. Lät ganska smidigt om man fick tro VV. Nu till Polenfallet. Mina vänner köpte sig en Golf TDI här i Sverige. Han reggade bilen på sig eftersom han är svensk medborgare med svenskt personnummer men för att slippa skatten och den hutlösa försäkringen så vill han regga in bilen i Polen. Sagt och gjort, bilen körs ner till Polen. Och här börjar problemen. Han ska gå och regga in bilen och det är totalstopp, polska myndigheter vägrar att registrera in en bil som står inregistrerad i Sverige trots att han är ägaren på bilen och har samtliga papper. Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk |
|
|
Där ser man, tyskland är före. Det byråkratiska i Sverige är helt vansinnig. Det sitter f*ta f*la kä*ringar överallt o fattar idiotbeslut utan någon som helst verklighetsuppfattning. (För att inte nämna migrationsverket). Alla dessa Verk ger oss många huvudverk. Mvh: Zoltan |
|
|
Guebo: ursäkta om jag låter taskig, men varför slog du inte bara en pling till VV innan ni gjorde affär och kollade vad som gäller? Det är ju ditt ansvar att veta vilka regler som gäller...Och om du är osäker måste du ju ta reda på det... Min bil Länk |
|
|
Det borde väl inte vara svårare att lösa än att man tar pant på sina registreringsskyltar? Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk |
|
|
Ja e34briliant självklart skulle jag ha tagit reda på hur det låg till innan affären blev av. Antar att jag blev lite tagen på sängen i och med att dels bilen såldes väldigt fort samt att jag inte var beredd på att någon från Polen skulle köpa den samt att rutan #export" fanns på reg-beviset. I och med denna ruta trodde jag i min enfald att denna fanns där för att underlätta nu när vi är med i EU och tänkte aldrig tanken på problem när det var en annan EU-medlem som köpte den. Naturligtvis är det min dumhet/okunskap som gav mig problem. Men sedan samtidigt blir man ju förvånad när det tyvärr skall vara på detta viset. Nu har det förhoppningsvis ordnat upp sig när de fick försäkring via IF och får då ut sina skyltar av VV för tillfällig registrering och får förhoppningsvis inte de problem i Polen som Herr Gaspedal talar om. |
|
|
Nu sålde jag iväg en bil till Litauen på export. Får se vad som händer. Jag skickade med ägaren mina registreringsbevis, båda delarna. Ej ifyllt. Samt att vi inte skrev över den alls. Den står kvar på mig. Köparen lovade att skicka tillbaka mina skyltar =). Efter tidigare disskution på forumet så kände jag att jag var tvungen att prova. =) Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk |
|
| anmäl bilen stulen om han jävlas med dig | |
|
Nu kommer en uppdatering då allt är klart. Bilen skickades som sagt med del I och II av reg.bevisen i orginal ej ifyllda. Ställde av bilen dagen efter för att inte betala mer för den, samt att jag beställde hem nya reg.bevis från VV. Kryssade i Exportrutan skrev under och lämnade en kort redogörelse om att skyltarna inte kommer tillbaka utan kommer att förstöras av köparens myndigheter. Så det hela gick smidigt, enda som är lite sådär är att om köparen felparkerar ens bil innan han lämnat landet så får jag hem P-böterna. Skyltarna har jag f.ö också återfått. Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk |
|
| Jag har en sur bil på mig..Sålde en F:D Taxi till Litauen momsfritt (Bilhandlare) Tyvärr regade dom aldrig bilen i Litauen utan sålde den vidare till Ryssland..=Jag har ganska svårt att få den avregad då jag inte kan bevisa att den har registrerats i ett annat EU land..=) Att försöka få uppgifter ur det Ryska bilregistret vill jag inte ens tänka på | |
|
Denna handlare i Litauen kör med ÄRLIGA mätarställingar..=) Länk En lättare skruvning på minst 54000 mil.. Regnr: RXL165 Årsmodell: 0000 Fabrikat: MERCEDES-BENZ S 400 CDI Fabrikatskod: MB Chassinummer: WDB2200281A158700 Modellnummer: 000000 Färg: LBLÅ Motornummer: Endast MC Fordonsslag: PB Besiktningsuppgifter Senaste besiktningsutfall: GODK Inträtt körförbud: Ja Senast godkända kontrollbes: 2005-08-11 Utgånget föreläggande: Nej Senaste kontrollbes gäller t o m: 2006-09-30 Meddelat körförbud: Nej Föreläggandedatum: Inrapportör meddelat körförbud: Förfallodatum föreläggande: Stationsnr/myndighetskod vid meddelat körförbud: Mätvärden Besiktningsdatum: 2005-08-11 Broms vänster bak: Stationsnr: 0420 Broms höger bak: Station/Verkstad/Myndighet: BILPROVNINGEN I BANDHAGEN Retardationsvärde: Vägmätarställning, km: 743208 Buller, dB: |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.