AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
735

Konsten att få i exakt rätt mängd olja i lådan E32 750...

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Vilka är dem säkraste rekomendationerna för att få i så nära exakt rätt mängd olja i lådan man kan komma? I MecoTech Sysen och enligt BMW`s TIS så ser jag att om man tömmer oljan genom oljepluggen i tråget bara så ska det i 3 liter ny olja, rymmer verkligen converten hela 5 liter som blir kvar i den när man rycker oljepluggen?

Är det rekomenderat att man ska göra samma procedur som när man fyller oljan i tex en 540 E34 att man har i hälften först ungefär, sen växlar igenom alla växlar och sen har i resten i stora drag eller är det bara att töma genom bottenpluggen i tråget och sedan dunka i 3 liter ny olja rakt av?

Måste kontrollera att jag verkligen har rätt mängd i lådan då lådan verkligen slår i växlarna emellanåt.... Ska dock innan byta bakre packboxen på utgående avxel ur lådan innan jag fyller den då den läcker en hel del...

MVH Robban B
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Ca 3.1 liter går det i på 4HP24 och oljestickan avläses med motorn igång vid driftstemp 80 grader i lådan. Man kan dunka i 3 liter direkt men känner man sig osäker kan man hälla i dryga 2.5 liter direkt, starta köra genom växlarna (även på M läge), varmköra (minst 3 mils körning) så att oljenivån stiger, för att sedan fintoppa i små steg tills man närmar sig max med motorn igång efter att ha kört på alla växlar. Det är ca 0,3 liter mellan min och max markeringen på stickan.

Att man bara fyller på en del av oljan i steg 1 på en låda utan sticka (tex 540 E34) är ju för att det inte går att få i mer innan det rinner över i påfyllningshålet. Man startar då motorn och kör på olika spaklägen så att pumpen drar väck lite olja från tråget så att mer kan fyllas i steg 2 medan motorn går. Du som har sticka behöver inte tänka på detta.

molle
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Tusen tack Molle! Klockren information!

MVH Robban B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.