|
|
|
|---|---|
| tjena, hur vet jag om jag har lamelldiffad bakaxel eller vanlig? | |
|
Vet inte hur man tyder koderna som finns tryckta på själva diffhuset. Och vill du inte vill testa genom att sladda och/eller burna så hissa upp bägge bakhjulen så de hänger fritt i luften. Därefter snurrar du på ena hjulet, följer då det andra hjulet efter i samma riktning så har du en diffbroms! ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Förresten bör det också stå i den lista med utrustningskoder man bör finna under passagerarstolen där fram. En massa tresiffriga som vart och ett är en kod för utrustning på just din bil. Vad siffrorna betyder för utrustning finner du här: Länk Kod 209 ska vara diffspärr. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
okej, men på t ex volvo 740 så om man snurrar på ena hjulet så snurrar det andra mot andra hållet, och jag har för mig att när jag snurrar på ena hjulet på min bmw så står de andra bara stilla. så vad är det isf? |
|
| okej, den har jag kollat och det stod inte med:/ men är det vanlig ifall man snurrar på ena hjulet och det andra är stilla? | |
|
Snurrar det andra hjulet åt andra hållet är det inte heller diffbroms. Såvitt jag vet så står det ena hjulet antingen still eller snurrar åt andra hållet om man inte har diffbroms. Har varit med om bägge varianterna. När jag kollade nyligen på min nuvarande E34 Touring så stod ena hjulet still på den också, alltså obromsad. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| Okej då, då har jag altså obromsad. Men jag har köpt olja till en lamelldiffad bakaxel nu men de gör väll ingen skinlad om jag häller i den ist vanlig? | |
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Var det Castrol SAF-XJ som inhandlades? Om jag kommer ihåg rätt så förklarade någon (Johan B?) i en äldre tråd att i olja för bromsade diffar finns det friktionshöjande additiver då vissa lamelldiffar behövde detta för att fungera. Kör man med dessa additiver i en öppen diff kan man få ett något högre slitage och ökad bränsleförbrukning pga högre friktion (men jag tror det rörde sig om små skillnader). Tvärtom (öppen diff olja i bromsad diff) är lite värre, diffen brukar "knaka" då. Viktigt var iallafall att hålla sig till den API GL-klassning som man ska ha till sin bakaxel. Jämför man sedan Castrols oljor för öppen och bromsad diff (SAF-XO resp SAF-XJ) har de samma kallviskositet (75) men varmviskositeten skiljer sig (90 för XO och 140 för XJ). Båda har API GL-5 klassning. |
| Okej, då är det altså lika bra att köpa ny olja som är till obromsad. | |
| De bromsade diffarna har ett "S" märkt på plåtskylten på huset. Gissar att det står för Sperre. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.