AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.602

Hel eller halvförsäkring?

Skulle vilja veta hur många som kör med helförsäkring här inne och hur många som "chansar" och kör med trafik/halvförsäkring?
Kollade vad en 318 -02 och vad en 330-01 skulle kosta mig det låg på (318)6500kr/år samt (330)14.000kr/år i helförsäkring, då har jag haft körkort sedan 7år och är helt skadefri och bor i en småstad. Har funderat på att ev köra på halvförsäkringen och lägga undan en del av pengarna man skulle ha betalt för helförsäkringen.

En liten önskan är att personer som gnäller om att man ska inte köpa dyrare bil än man har råd osv inte svarar , det är inte det att jag inte har råd utan att jag vill få en liten bild av hur ni försäkrar era bilar.
Jag har nämligen en del bekanta som har köpt nyare bilar som gör just så som jag funderar på att göra (lägga undan de pengarna).

Är det många som "sparar" in och kör på halvförsäkring istället?

Jag har alltid haft helförsäkring på mina bilar och jag skulle nog känna mig väldigt orolig om jag åkte omkring med enbart halvförsäkring. Fast å andra sidan har jag ju aldrig behövt använda mig av försäkringen. Jag hade faktiskt samma fundering som du för 2-3 år sedan då jag som 25-åring funderade på att skaffa en M3 E36, hutlösa premier gjorda att jag funderade på att enbart trafikförsäkra bilen men efter många om och men tyckte helt enkelt inte det var värt oron (att enbart köra trafikförsäkrat) och pengarna att köra M3.

En bil med ett värde över 50 tkr skulle jag alltid ha helförsäkring på. För en 330 -01 tycker jag det är för mycket pengar att chansa, förutsatt att man inte är gjord av pengar...

/// Erik
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag kör helförsäkring, var för feg för att ens överväga något annat. Känns tryggare och det kändes som fel sak att snåla in på när vi väl köpte bil. Om man har disciplinen att lägga undan pengar varje månad så kan jag tänka mig att man i normalfallet tjänar på det, de flesta använder väl inte sin försäkring. Problemet är om man inte tillhör normalfallet.. Det är helt individuellt om man vågar chansa. Jag gjorde det inte.

/Wiberg
Jag har min helförsäkrad. Nu kör jag ju inte hela året med min bil så det bli lite "billigare" men ändå. Tycker absolut att du ska ha helförsäkring på en 330 -01a.
Har sett många som ångrar som när olyckan e framme.
Ac
383
Acous
e21 318i -82
statistiskt sett ska man ju tjäna på att lägga undan pengar eftersom försäkringsbolagen vill gå med vinst,

premie=skador+administration+vinst

Men det beror helt på hur mycket man tjänar, i ditt fall tjänar du 7500 per år, det tycker jag är för lite för att skippa tryggheten med helförsäkring.

kolla www.vesta.se, de är billiga.

Tack för svaren. Ska kolla upp www.vesta.se mfl.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
För min egen del handlar det endast om helförsäkring=trygghet när man har så ny bil som jag har.
Vågar man ha M-paket utan helförsäkring? :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.