AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.976

Vad är knas med min farthållare(E38)?

zi
230
zigge
740iA -96
Nu börjar det märkas att kokainsläden man har snart rullat 30' mil. Först bränslepumpen som lade av mitt i ösregnet för en vecka sedan, och nu ett nytt skumt problem.

När jag startart bilen och kört ett tag med farthållaren tillslagen och inkopplad, slås farthållaren abrupt av och den gröna lampan slocknar. Att trycka på farthållarknappen hjälper inte, utan man måste slå ifrån tändningen, och starta bilen igen för att farthållaren skall vakna till liv. Dock varar det inte mer än ett par minuter innan den slocknar igen. Det verkar dessutom som om det är temperaturberoende på så vis att den fungerar mycket längre när det är svalt.

Några ideer?

///Mats
hatter
vad var felet?
76
Böss
740IA -95
Hade samma fel på en 525:a, farthållaren tappade "greppet" och gick inte att få igång igen vid det körtillfället. På sommaren när det var varm släppte den nästan omgående, på vintern funkade den längre.

Bytte styrmodulen mot en jag hittade på skroten och allt fungerade som det skulle i ca 25 mil sedan började den likadant.

Gick inte vidare med det mer, hade tänkt byta själva farthållar"motorn" men han inte pgr något ljushuvud eldade upp en Audi bredvid min BMW och sen var den skrot.
ca
15
cailert
M535dT -11
Faan va skumt jag har en 740 ia 98a och den gör likadant....ingen aning om varför...
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Min gör lika dant i min 735:a men det upenbarar sig när det går uppför eller när det är väldigt ojämt underlag! Kan köra ca 20 -25 min med farthållaren sen släpper den och det prcis som ni andra säger att man måste slå av tändningen sen fungerar det igen! Någon som har en hum om vad det kan vara?
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Får ni några lagrade felkoder på ABS?

/AGW
ri
699
riku
740iA -97
Jag har liknande problem men har KANSKE hittat felet.
Med tändningen påslagen hörs ett knarrande ljud från farthållarmotorn som slutar när man vickar på kontakten.
Antingen är kontakten dålig eller lödningarna på kretskort? ,ska kolla ifall det går att öppna farthållarmot. och ev. löda om.
ri
699
riku
740iA -97
Så nu är det löst det var lödningarna till kontaktstiften på kretskortet i motorn som var dåliga.
Lödde om dom och det funkar perfekt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.