AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
715

Hög CO2500 på E30 325-89

In
2
Invader_Z
325iA Touring -89
Hej!

Vid besiktning för några månader sedan så gick inte bilen igenom p.g.a dåliga avgasvärden på samtliga punkter
CO 3,6 (0,5)
CO2500 3,7 (0,3)
HC500 (100)
Lamdba 0,89 (0,97-1,03)

När vi bytte till en bättre begagnad Katalysator så fick vi bättre värden.
Bytt: LMM, tempgivare, tomgångsmotor, rotor, fördelarlock, tändkablar, motorolja. Tändstiften är relativt nya och luftfiltret såg inte så tokigt ut. Vi har sprayat med startgas och allt verkar vara tätt och fint.

Lamdba-värdet kan jag inte mäta själv tyvärr, men HC-värdet och CO-värdet är ok, CO-halten vid förhöjd tomgång är tyvärr för hög fortfarande.

Eftersom det bara återstår att byta lamdban så försökte jag mäta upp den, 4-polig kontakt, ihopkopplad med motorn igång så var det c:a 0,5V på den svarta kabeln, värdet blir lite svagare när man gasar för att sedan återgå till 0,5V. I min haynes-manual stod det att värdet skulle gå ner mellan 0,0->0,5 volt under 1500rpm men det ligger juh tomgången på?

Jag har försökt att söka på forumet men hittar ingen som har samma problem som mig, många liknande.
Är det någon som har några idéer så är jag tacksam för hjälp.

mvh / Johan
In
2
Invader_Z
325iA Touring -89
Jag kan tillägga att den drar rätt mycket bensin, kanske 1,3-1,4 oavsett landsvägskörning eller blandad lugn körning.

När man tar loss luftburken så ser det ut som att det har kommit in olja i luftfilterburken, vad kan göra att det blir så?

Mvh / Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.