|
|
|
|---|---|
|
Undrar om det är någon som har erfaranhet av ett sportavgassystem + ett eisenmann soundpipe? Tänkte hur ljudet blir? Sen undrar jag om det är någon som vet om det går att passa ihop eisenmann soundpipe med andra eftermarknads avgassystem. Vill ha lite bättre ljud i min 328:a | |
|
Hängde på ett Ferrita sportsystem på min 328 så sent som i morse och kan vittna om ett jävligt skönt ljud! Dessutom var det jäkligt enkelt att montera. |
|
| Var du tvungen att svetsa? Krävs det inte fyrhjulslyft för det arbetet i tex GDS verkstad? | |
|
Om du tycker ljudet i ditt ferrita är skönt nu,vänta ett antal mil till så ska du få höra ett ännu skönare ljud....om de är helt nytt nu vill säga. Ja märkte stor skillnad iaf! |
|
|
FredrikN: Soundröret passar bara till eisenmannljudämparen vad jag vet, formad för att passa den. Ljudet blir goare utan soundpipen, men med soundpipen blir den riktigt skön, och i ditt fall där du har en 328a med ett rör från katten så rekommenderar jag soundpipe starkt, annars kanske du blir missnöjd med att det låter för lite. Lycka till. |
|
|
Tack för svaret! Hade ett sportavgas på min förra 328:a men det lät inte desto mer. Får nog bli en soundpipe + sportavgas till min nuvarande då.. Så får man hoppas att det blir lite skönare ljud. |
|
| Det blir det absolut, anledningen till att det inte låter så mycket från en 328a när du bara byter slutdämparna är för att den har enkelrör hela vägen, medans 320,325,330 har dubbla två tum från kat och bakåt. Det soundpipsen gör är att ersätta alla mellandämparna från katen och bakåt med raka rör, vilket leder till mer sound. | |
| Varför har e46 328 igentligen bara enkelrör när e36 328 har dubbelrör? | |
| Det har jag också funderat på | |
| Jag med faktiskt, kan det ha o göra med dubbla kattar eller en kat? måste vara det :) | |
| Har nu beställt ett simons sportavgas + att jag tänkte göra en egen soundpipe. Kan ju inte vara speciellt svårt, de är ju bara ett rör. Så det ska bli intressant och se om man får bättre ljud i bilen sen.. | |
| Kan man bara använda soundpipe? | |
| Enligt xeriusracing som säljer eisenmann så är den anpassad för originalsystemet. Nu pratar vi om 328 e46 iallafall. | |
|
Soundpipen är i princip bara ett rör som e lite böjt. Vad jag vet så är den inte anpassad till orginal (åtminstone inte min va det...) Utan Orginalröret som skall monteras ihop med soundpipen är ovalt, och måste bearbetas så det passar me det runda soundpipen. mvh |
|
| och det är samma system till 323 och 328 | |
|
Tjena! Hade soundrör + sportdämparen från eisenmann på min 330 jag hade innan. Blev enormt gott ljud särskilt efter några mil när det fått bränna till sig. Rekomenderar helt klart eisenmann med soundrör. Hade ett simons på först men det var totalt bortslängda pengar då det var precis som org. hörde absolut ingen skillnad mot orginalet. Så satsa på eisenmann eller ferrita om du vill åt riktig skönsång. |
|
|
Originalröret där var man kapar före mittendämparen är rund. De är en bit före den som röret är ovalt. Jag har nu moterat ett simonssportavgas + ett egengjort soundrör. Blev en klar skillnad mot original.. Mycket dovare ljud blev det. |
|
STi |
Är det eisenmann Race som låter mer än sport? Är det någon skillnad på systemen före och efter facelift. Menar om dom skiljer sig något. Syftar på en 320 e46 med 170hk motorn i bägge fallen. |
|
FredrikN: Hur svårt var det att få till soundröret du gjorde |
|
| Var inte speciellt svårt. Fixade ett 70mm rostfritt rör som var ca 75-80cm långt. Kapade bort mittendämparen och svetsade ihop röret och på andra sidan så passade simons slutburken perfekt med klammer. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.