AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
856

Problem med batteri?

jo
3
jojje_a
316i -92
Jag har problem med bilen, BMW 316i -92 som nu inte startar längre.
Efter 4 veckor semester kom jag hem till bilen, vilken då var _helt_ död/urladdad. Startade med startkablar, vilket gick lätt, ocjh körde en runda för att kanske ladda batteriet igen. Inga problem.
Dagen skulle jag starta bilen igen. Belysning och larm och instrument fungerar, men när man försöker starta bilen orkar startmotorn bara ett halvt varv, sen verkar strömmen ta slut och lampor släcks. Kopplade in startkablar, men det blev bara samma reaktion.
Någon med erfarenhet som kan tipsa om vad man kan kolla? Har inte kollat spänning och ström än, men vad skulle det säga?

Tack.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ska man ladda upp ett batteri från noll genom bilens egen ström krävs de många mils körning innan de är ordentligt laddat + att generatorn får jobba riktigt duktigt...
Ta ur batteriet och sätt de i en batteriladdare under ett dygn så kommer de bli bra förutsatt att batteriet e friskt då.
jo
3
jojje_a
316i -92
Men, varför gick det att starta med startkablar på ett urladdat batteri, men inte på ett halv-laddat?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om batteriet rasat helt och är kortslutet invändigt kan det vara svårt att starta med kablar. (Låg resistans och ström rusar genom batteriet) Prova att koppla bort minuskabeln på ditt batteri och starta med kablar. Då vet du om batteriet är paj.

AE
jo
3
jojje_a
316i -92
Det var batteriet som var helt rasat (bytte batteriet då, gått kanon sen).

Kan inte rekomendera Biltema batterier! Har nu hört fler som säger att de skakar sönder och får kortis efter något år... Tack för hjälpen.

/JKA
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.