AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.459

Byta kardanaxel mot CV-axel?

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena

Jag har en E36 M3 3.0 .
Jag har en lite udda fråga, tror ni man kan ersatt kardanaxeln med en CV-axel (alltså en drivaxel) utan mellanlager? Dels skulle man då kunna få ner vikten men även tröghetsmomentet.
Både jag om min chef (som har en E46 M3) funderar på att göra detta. Vi jobbar båda på GKN Driveline (vilka tillverkar i stort sett alla drivaxlar i världen) så vi har ju tillgång till lite sånna delar.

CV-axlar kan användas till annat än drivaxlar också, vi säljer dem tex även till marina applikationer och till industrin också.

För den som undrar står CV för constant vilocity = konstant vinkelhastighet. Det betyder att oavsett om knuten är rak eller böjd så överför den en roterande rörelse med konstant vinkelhastighet. Det gör i och för sig en kardanaxel också teoretiskt och om båda knutarna har samma vinkel och storlek. Skillnaden är att kardanaxeln har en pulserande rörelse (=vibbration) på själva röret/axeln, medans en CV-axel alltid håller konstant vinkelhastighet.
Nu ska inte detta mail tas som reklam för CV-axlar, vi gör även kardanaxlar. Dock säljer vi inte mycket till privatpersoner, utan mest till företag.

MVH
Richard
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Ingen som har någon erfarenhet av detta?

MVH
Richard
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Orginal axeln brukar funka bra orginal så det finns ingen anledning till att lägga ut jobb och pengar på det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.