AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.765

Måste man ha Hardy skiva?

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena

Jag har en E36 M3 3.0 som jag i princip bara har för att åka på banträffar med.
Min fråga är, måste man ha hardy skiva, eller skulle man kunna bulta ihop flänsen på växellåde axeln och kardanaxeln och köra så? Eller behövs den lite mjukare kopplingen (hardyskivan) för att inte v-lådan ska ta för mycket stryk?
Är det någon som provat att stum montera detta?

MVH
Richard
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
TROR att man bör ha den för att kunna ha lite spel/flex i systemet. annars så kommer det nog slita något jävulskt på drivlinan! (växellådan tar nog mycket stryk).
Som sagt, jag TROR det iaf.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tack för svar, var väl lite åt det hållet jag misstänkte, men ville kolla om någon provat utan och vad de fick för resultat.

MVH
Richard
Dom har inte satt dit Hardy-skivan för skojs skull :)

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Jag har för mig att volvo 740 16v och tidiga 740 turbo är utan skiva... Men det är jag inte alls säker på...
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Varför funderar du på detta? Finns det någon vinning om du tar bort den? För det borde väl inte finnas några större fördelar att inte ha den? Vikten är ju marginell, och så lär det saknas lit epå längden för cardanen?
,,som sagt, bara nyfiken på vad du tänkte få ut av det! ;O)
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Bilar som inte har Hardyskiva brukar har en kardanknut i dess ställe. Det är inte så mycket rörelse vid kardan-växellåda men lite måste den nog kunna flexa.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena.

Nja jag vet inte om jag tänkt vinna så mycket på att inte ha den, mer än att ha en pryl mindre på bilen, som slits.
Visst förstår jag att den tar upp en del vibbrationer och även en del flex i sidled då växellådan rör på sig under acceleration eller då man släpper på gasen.
Tanken var väl egentligen att byta ut hela kardanaxeln med mellanlager o allt och ersätta med en CV-axel med en knut i vxl ändan och en i slutväxel ändan. På så sätt hade jag vunnit en del tröghetsmoment (bilen skulle varva upp lättare) och i mina ögon få en enklare men bättre konstruktion, då CV-axeln är bättre än traditionell kardanaxel.
CV = constant velocity = konstant vinkelhastighet = likadana knutar som på drivaxlarna.

Richard
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Om skälet till att du vill ändra konstruktionen är det du skriver (mindre tröghetsmoment. Bilen skulle varva upp lättare) så skulle jag slå det ur hågen omedelbart! Effekten du kan få genom att byta måste vara helt försumbar i förhållande till övriga roterande delar i drivlinan och i kombination till den vikt på bilen du skall sätta fart på.

Vikten på en kardanaxel är för det första inte övrdrivet stor och för det andra ligger vikten nära rotationscentrumet. Så en lättning skulle få liten effekt i förhållande till om du tog bort samma vikt längst ut från centrumet på tex svänghjulet.

Per L
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena

Jag arbetar med kardanaxlar och cv-axlar, Skillnaden borde bli mindre vibrationer, bättre knutar, mindre tröghetsmoment samt mindre vikt då cv-axeln inte skulle vara ledad på mitten utan bara i ändarna.
Men det är klart, det är inte alltid teorin och verkligheten går hand i hand och kanske märker man ingen större skillnad. Mina kunder som köper dessa produkter har ofta anläggningar för att mäta vibrationer, strömförbrukning, slitage osv, vilket jag inte kommer att ha på min bil.

Tyckte det kunde vara kul att sätta dit lite produkter som vi tillverkar. Företaget jag arbetar för gör ju samtliga våra drivaxlar inte bara BMW utan i stort sett till alla biltilverkare, samt diffen/slutväxeln till åtminstone BMWs M-bilar.

MVH
Richard
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Men då kan du ju göra bytet bara för att det är kul att se om det fungerar!
Det är väl ett tillräckligt bra skäl!

Det lär ju inte kosta dig några stora pengar!

Per L
Du vinner absolut inte ngt på att ta bort den, många andra komponenter kommer att ta mycket stryk som många andra säger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.