|
|
|
|---|---|
|
Hej! Behöver nya sommardäck och det vore faktiskt roligast att i samma veva byta ut de 15" originalfälgarna som sitter på. Det verkar finnas rätt många fina 17" fälgar till BMW t.ex. på blocket, men jag vet inte riktigt vilka BMW-fälgar som är kompatibla med varandra. Går det t.ex. att använda fälgar från en E39? Skiljer sig bultmönster, ET och rullomkrets mellan olika modeller? MVH Carl | |
|
Nä de är samma bultmönster(5x120) De som skiljer är inpressningen(ET) så dom fälgarna från en 5-serie är inte att rekomendera på en 3-serie,men visst går de med en massa spaceplattor å så...men nä! Men där imot går de jättebra att använda fälgar från e36. |
|
|
Haas: spacer hjälper inte om man vill ha E39-fälgar till en E46. Felet i inpressning ännu större med spacer! E39 brukar ha ett inpressningsmått på runt 20mm medan E46 har mellan 42-47 mm. Använder du spacer med fälgar från en E39 blir inpressningsmåttet ännu lägre och fälgarna kommer ännu längre ut. Som Haas säger så passar fälgar från E36 (ink Z3 dock ej M-modeller) rakt av. /// Erik |
|
| Ahh...förlåt! de e ju klart de är så...nyvaken å dags för en kopp kaffe tror :) | |
|
J_Bunk: vad surrar du i kalrt det går med e39 fälgar och spacers. vi säger att e39an har 20mm ET e46an kräver 40mm ET så med en 20mm spacer har du en fälg med ET 40. |
|
| nu skrev jag fel jag å. det man kan göra är att lämna fälgarna till nån däckfirma så svarvar dom av halsen mot navet.! | |
|
Finns inte nog med gods för att ta bort 22-27mm, men nog finns det väl gott om fälgar till E46? AE |
|
|
Ok! Då minskar ju utbudet radikalt tyvärr. Men är det möjligt att använda fälgar på en E90? |
|
|
Ska du ha fälgar till din Compact måste du välja fälgar som passar e36, e46 eller Z3. Fälgar från e39 passar inte och jag tror inte e90/91 fälgar heller passar pågrund utav fel ET. Jag tog mig friheten att kolla lite på blocket. Här är några annonser som jag finner intressanta: Länk Länk Länk |
|
|
Enl. den bulcirkelguide jag har skall det gå bra med E90-fälgar. AE |
|
|
Det är inte bultcirkeln som är problemet, alla BMW:s modeller använder sig av samma bultcirkel, utan det är inpressningen som är det avgörande. Hamnar fälgarna för långt ut kommer de att ta i skärmkanterna. E90/91 använder sig av ett inpressningsmått (ET) på 34 som standard medans en 316ti Compact - 01, som tillhör e46 familjen, har ET 41 som lägst. |
|
|
E90 har ett ET-mått på någonstans kring 35-37, det blir också fel men inte så mycket som med 5-seriefälgar på. Personligen anser jag att ET bör ligga på MINST 40 på en E46, annars ser det inget bra ut. Men det är min åsikt. |
|
|
Jo, jag vet att alla 5-bultade BMW har samma bultcirkel. Den guide jag menade har även ET och navhålsdiameter och som jag trodde var det fel ET på 47mm angivet där. Jag liter faktiskt mer på er än den guiden nu som förövrigt är för alla möjliga bilmärken. AE |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.